یک ناشر:

ناشران خصوصی، سهمیه خرید کتاب ندارند

ناشران خصوصی بن کتاب و سهمیه خرید کتاب ندارند.

حوزه نظارتی کتاب بسیار ضعیف استاحمد دولت‌آبادی، مدیر مسئول انتشارات نگار تابان در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به راه ورود به نشر برای جوانان گفت: اولین راه ورود به صنعت نشر و شناخته شدن به عنوان یک ناشر این است که سرمایه‌ای برای این کار داشته باشیم. ناشر بودن تنها این نیست که مجوز انتشار کتاب بگیری بلکه باید کتاب منتشر شود.

وی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واحدی برای خرید کتاب وجود دارد اما کتابی را نمی‌‎خرد. در زمان کمبود بودجه این مرکز از ناشران خواست خودشان کتابی را برای خرید توسط واحد خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند اما هم اکنون ناشران در اینباره انتخاب نمی‌کنند. حتی ناشران خصوصی بن کتاب و خرید کتاب ندارند.

مدیر مسئول انتشارات نگار تابان در خصوص پخش کتاب به عنوان مرحله‌ای برای ورود به صنعت نشر و موانع این صنعت بیان کرد: در واقع پخش‌کنندگان کتاب حکم دلال دارند و 50 درصد هزينه کتاب را از ناشر می‌گیرند. یک دوره زمانی شش ماهه باید سپری شود تا هزینه انتشار کتاب به ناشر بازگردد. از طرف دیگر پخش‌کنندگان کتاب نیز یک چک شش ماهه به انتشاراتی‌ها می‌دهند.

دولت‌آبادی اظهار داشت: دست دلال‌ها باید از پخش کتاب برداشته شود تا اوضاع صنعت نشر بهبود یابد. هم اکنون مردم، کتاب را کنار خیابان راحت‌تر می‌خرند شاید به این دلیل که فکر می‌کنند کتاب‌های کنار خیابان سانسور نشده هستند. برخی نیز به دلیل مشکل مالی اینکار را انجام می‌دهند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.