کسادی دامن گیر بازار حبوبات شده است/بنکداران به دنبال نخودسیاه

بنکدران و عمده فروشان حبوبات هم بالاخره طعم رکود را چشیدند و این روزها به جهت کسادی بازار پیاده روهای خیابان مولوی فقط از ترافیک کسبه شلوغ است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  هرسال در فصل پائیز خیابان مولوی شلوغ تر از هر زمان دیگری بود، اما این روزها بازار محلی برای عبور کسبه شده و مشتری کم به سراغ این راسته می آید این بخشی از صحبت های پیرمردی است که 50 سالی می شود، بنکدار است.

کسبه، حاج اصغر صدایش می کنند و موهایش در این شغل سپید شده است. وی آشفتگی بازار را ناشی از واردات بی رویه حبوبات از کشورهای خارجی آن هم بدون در نظر گرفتن فصل برداشت این محصول عنوان می کند.

حاج اصغر نبود تناسب بین واردات ،صادرات و نیاز بازار را هم از دیگر عوامل رکود حاکم بر این بازار می داند.

محمد حسین دیگر بنکدار در مولوی هم از وضعیت بازار گله دارد و می گفت مدت هاست که شرایط سختی را می گذرانیم.


چوب کسادی لای چرخ حبوبات هم رفت

وی صحبت هایش را اینطور ادامه داد: واردات بی رویه در سالهای گذشته ضرر و زیان کشاورزان را به دنبال داشته است بطوریکه برخی از آنها به کاشت محصولات دیگری روی آورده اند و این خود کاهش سطح زیر کشت را به دنبال داشته است.

این بنکدار اظهار داشت: تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور است و نیازی به این سطح از واردات نیست.

اما حاج محسن عمده فروش حبوبات و برنج نیز کیفیت حبوبات داخلی را مطلوب تر از خارجی می داند و معتقد است که نیازی به این حجم از واردات نیست.

وی ادامه داد: در کنار واردات عده ای سود جو با شایعه پراکنی بازار را دچار شوک می کنند و از این حرف ها حسابی درآمد زایی می کنند.

مراد یکی از کسبه های این راسته نیز گفت: از سال 90 بازار با یک روند ملایمی به سمت رکود حرکت کرد و کم کم از مقدار و میزان حجم سفارشات کاسته شد به طوری که در حال حاضر مشتریان بنکداری ها، خانوارهایی هستند که فقط برای مصارف یکی دو روزه خانه بعد از کلی قیمت گیری اقدام به خرید می کنند.

چوب کسادی لای چرخ حبوبات هم رفت



این بنکدار با اشاره به اینکه قیمت نهایی تولیدات از سرزمین تا واحدهای عرضه افزایش قیمت چند هزار تومانی دارد،افزود: نخودی که برای کشاورزان بین دو تا سه هزار تومان تمام شده با اختلاف سه هزار تومانی به دست واحد های عمده فروشی می رسد که این امر خود ناشی از حضور دلالانی است که ورق بازار را به نفع خود بر می گردانند.

اما درد و دل بنکداران از وضعیت بازار و کسادی آن به یک نقطه ختم می شود که آقا صالح بنکداری که 40 سال از عمر خود را در این شغل گذرانده از آن سخن می گوید.

این پیر مرد 62 ساله روند کسادی بازار و اوج گرفتن دلال بازی ها را نشان از بی توجهی مسؤولان ذیصلاح می داند که اقدامی برای بهبود شرایط بازار طی سالهای رکود از سوی آنان مشاهده نشده است.

وی در ادامه در خصوص تاثیرات حاصل از رکود بازار اظهار داشت: بنکدران درآمدزایی مطلوبی از فروش حبوبات ندارند و برای مخارج یومیه خود با مشکل مواجه اند همین امر موجب شده تا توان پرداخت حقوق کارمندان و کارگرانشان با مشکل روبرو شود و دراین شرایط اقدام به تعدیل نیرو کنند.


چوب کسادی لای چرخ حبوبات هم رفت



این فعال بازار در رابطه با اینکه مغازه و انبارهای بنکدران غالبا اجاره ای است، افزود: مشکل بنکداران تنها به اجاره بها محدود نمی شود و افزایش سالیانه مالیات در سایه رکود خود قوز بالا قوز شده است.

اما رکود حاکم بر بازار فقط به مغازه ها محدود نمی شود و باربران هم از بیکاری بر روی چرخ دستی هایشان مگس پرانی می کنند. 

غلامحسین جوان سی ساله ای که از روستا به تهران مهاجرت کرده در این خصوص گفت: یک سالی می شود که بازار نوسان دارد و در چند ماه اخیر حسابی کساد شده است.

وی ادامه داد: کار به جایی رسیده که کسادی ماه پر تقاضا و بی تقاضا نمی شناسد و کسبه هم در کنار ما زیر نور افتاب خاطره گویی می کنند.

یکی دیگر از دوستان غلامحسین نیز که از این بیکاری و کسادی سخت تحت فشار است با لحنی تند و عصبی گفت: به علت کمبود بار در دو روز گذشته هیچ پولی دریافت نکرده ام.

انتهای پیام/

برچسب ها: کسادی ، رکود ، بازار ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار