النشره گزارش داد:

بشار اسد، حلب را به گورستان رؤیاهای اردوغان تبدیل خواهد کرد

بشار اسد متعهد شده بود که حلب را به گورستان رؤیاهای اردوغان تبدیل کند و امروز به نظر می‌رسد اسد به تعهداتش عمل کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت اینترنتی النشره، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هفتم ژوئیه در سخنرانی خود در مقابل پارلمان جدید، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را خونریز توصیف کرد و متعهد شد که شهر حلب را به گورستان رؤیاهای اردوغان تبدیل کند و امروز در سایه پیشروی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در محله‌های پایتخت اقتصادی سوریه به نظر می‌رسد بشار اسد در مسیر عمل به تعهدات خود قرار دارد. 

قبلا کاملا واضح بود که آنکارا دارد با آخرین برگ برنده‌هایش در منطقه بازی می‌کند. ترکیه به سرعت پس از پایان کودتای نافرجام به عادی سازی روابط با روسیه پرداخت و در واقع خود را نقش روسیه در سوریه را پذیرفت. اما امروز ترکیه در مقابل معادله‌هایی است که نمی‌توان از آن تجاوز کرد. ترکیه نتوانست خود را وارد عملیات موصل کند و در واقع نتوانست کمترین حد از اهداف خود را در سوریه محقق سازد چرا که هنوز در دروازه شهر الباب قرار دارد و وارد این شهر نشده است. 

به گفته تحلیلگران، اردوغان تاکنون درباره تحولات بحران سوریه بزرگترین بازنده بوده است چرا که نتوانست طرح خود را برای سیطره بر سوریه و خواندن نماز در مسجد اموی دمشق اجرا کند و اکنون مجبور است برای ورود به شهر الباب از روسیه اجازه بگیرد. رخدادهای شرق حلب در سایه سکوت ترکیه واضح‌ترین دلیل برای این واقعیت است. ترکیه می‌خواست به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای از دروازه شهر حلب خود را وارد منطقه کند. 

اردوغان امروز خود را در مقابل یک بحران جدی می‌بیند. او درک می‌کند که در صورتی که نیروهای ارتش آزاد نتوانند به شهر الباب برسند تمامی تلاشی که تاکنون داشته به باد فنا خواهد رفت و این در حالی است که دمشق خطوط قرمزی را برای ترکیه تعیین کرده است و ورود ترکیه به شهر الباب را نقض حاکمیت خود می‌داند. این تحولات در شرایطی است که پارلمان اروپا قصد داشت به دلیل بازداشت‌های اخیر در ترکیه مذاکرات پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا را متوقف کند.  

به گفته منابع سوری روند عملیات نظامی سوریه احتمالا پس از آزادی شهر حلب به استان ادلب منتقل خواهد شد. این مسئله به این معناست که احتمالا برخی از گروه‌های مسلح به داخل ترکیه یا به شهر الباب فرار کنند تا به این ترتیب تمامی امید و آرزوهای ترکیه خاک شود. ترکیه قادر نیست اقدام نظامی گسترده‌ای را در سوریه انجام دهد چرا که از برخورد با روسیه می‌ترسد. ترکیه حتی نمی‌تواند روی تغییر در سیاست دولت جدید آمریکا حساب باز کند به ویژه اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قبلا اعلام کرده بود که مایل است به توافقی با روسیه برای حل بحران سوریه دست یابد. 

به گفته منابع نخستین ضربه‌ای که به طرح اردوغان زده شد، در مصر و زمانی بود که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر علیه اخوان المسلمین کودتا کرد. آنکارا اکنون دو راه پیش رو دارد یا قبول شکست و بازگشت به داخل برای مصون کردن واقعیت کنونی. این در حالی است که اردوغان می‌خواهد از نظام پارلمانی به ریاست جمهوری منتقل شود. راه دوم این است که با تجاوز از خطوط قرمز برای حفظ آبروی خود در سوریه و عراق دنبال ماجراجویی برود. 

در نهایت، پیروی ارتش سوریه در بازپس‌گیری شهر حلب بی تردید به معنای دفن بخش اعظمی از رؤیاهای اردوغان است اما آیا طرح اردوغان برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز ناکام خواهد ماند؟ 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار