امید مطرح کرد؛

تولید 250 میلیاردی فرش در سال 94/ توجه به مشاغل کوچک موجب رونق اقتصادی است

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: 45 هزار خانواده فرش باف داریم که 250 میلیارد تولید فرش در سال 94 داشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امید معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری امروز(دوشنبه) برگزار شد با اشاره به اینکه توجه به مشاغل کوچک باعث رونق اقتصادی به خصوص در شهرهای کوچک می شود، اظهار داشت: صنعت فرش‌بافی یکی از این مشاغل است که حدود 15 درصد به مصالح نیاز دارد و هم اکنون 45 هزار خانواده فرش باف در کشور وجود دارند که 250 میلیارد تولید فرش در سال 94 را داشته اند که نزدیک به 40 میلیارد آن یعنی 20 درصد توسط کمیته امداد خریداری شده است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته مشاغل کوچک زیر سوال می رفت ولی اخیراً با حمایت های صورت گرفته به این موضوع اهمیت داده می شود که نمونه آن، فعالیت 500 گلخانه در سراسر کشور است.

امید افزود: صندوق قرض الحسنه ولایت امداد ویژه مددجویان کمیته امداد است که خیران می‌توانند در آن سپرده گذاری و کمک های بلاعوض انجام دهند تا کمک بیشتر و سریع تری برای تولید اشتغال 500 هزار نفری که در نوبت اشتغال زایی هستند، صورت گیرد.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: توجه به بنگاه های بزرگ با در نظر گرفتن ظرفیت هایی که در استان های مختلف داریم، باعث رونق بخشی اشتغال می شود که با همکاری وزارت کار برای ایجاد مشاغل کوچک سعی داریم تا مسئله اشتغال زایی را از پروسه 5 ساله به 2سال کاهش دهیم.

وی گفت: اعتبار بخش اشتغال پنج سال پیش تنها ۸ درصد از اعتبارات امداد را شامل می شد، اما این رقم در سال گذشته به ۵۰ درصد اعتبارات رسید و بخش اصلی آن به منابع قرض الحسنه برمی گردد که از سوی بانک ها به کمیته امداد اختصاص می یابد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اضافه کرد: در سال ۹۵ پیش بینی هزار میلیارد تومان برای بخش اشتغال از منابع بانکی انجام شده که این رقم نسبت به سال ۹۴ کاهش ۵۰ درصدی دارد.

امید تأکید کرد: از این هزار میلیارد تومان تاکنون ۸۰ درصد به استان ها ابلاغ شده است و بودجه بخش اشتغال در منابع کمیته امداد ۳۵۰ میلیارد تومان است که  ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و حدود ۵۰ میلیارد تومان هم از کمک های مردمی به حوزه اشتغال را شامل می شود.

معاون خود کفایی و اشتغال کمیته امام تصریح کرد: در مجموع با احتساب منابع پیش بینی شده ۱۰۰ هزار فرصت شغلی با میانگین اعتبار ۱۵ میلیون تومان ایجاد می شود به طوری که برخی مشاغل ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان و برخی دیگر با ۵ میلیون تومان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ۲ هزار تراکتور به خانواده های تحت پوشش امداد با قیمت ۴۵ میلیون تومان واگذار شد، اگرچه امسال جذب منابع نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

امید بیان کرد: تعداد خانواده های خودکفا شده کمیته امداد در سال گذشته ۹۲ هزار خانواده بود که از پوشش امداد خارج شدند و این رقم در سال ۹۵ تاکنون به ۳۴ هزار خانواده رسیده است و یقین داریم تا پایان سال از مرز ۱۰۰ هزار خانواده عبور خواهد کرد.

وی از برگزاری جشن خودکفایی ۱۰۰ هزار خانواده تحت پوشش امداد در بهمن ماه خبر داد و گفت: این جشن با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار طرح جاری اشتغال برای مددجویان امداد در حال اجرا است که ۱۰۰ هزار خانواده تا پایان سال از چرخه حمایت خارج می شوند.

وی درباره طرح استعدادسنجی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد  گفت: این طرح بر اساس آمارگیری افراد تحت پوشش ۱۵ تا ۷۰ ساله انجام شد و بر اساس آن مشخص شد که دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش آماده انجام کار هستند که از این تعداد ۸۰۰ هزار نفر آمادگی برای انجام کار دارند و ۵۰۰ هزار نفر آن‌ها شرایط لازم برای اشتغال را دارند و آموزش های مورد نیاز را دیده اند.

امید تصریح کرد: از این تعداد ۳۵۰ هزار نفر سرپرست خانوار هستند که ۱۰۰ هزار نفر آن‌ها زن سرپرست خانوار به شمار می روند، همچنین به منظور ایجاد اشتغال برای این ۵۰۰ هزار نفر، نیاز به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که ۵ برابر بودجه سالانه حوزه اشتغال به شمار می رود. 

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد ادامه داد: اگر این میزان بودجه در سال ۹۶ به کمیته امداد اختصاص یابد، می توانیم در یک بازه زمانی دو ساله برای این ۵۰۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کنیم و آن‌ها را از چرخه حمایتی خارج کنیم.

وی اضافه کرد: اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی در مجلس در حال بررسی است تا در صورت تصویب این منابع تأمین شود و تأکید داریم در بودجه سال ۹۶ منابع لازم به حوزه اشتغال اختصاص یابد و در صورت تحقق این مهم سالانه ۲۵۰ هزار ظرفیت شغلی ایجاد خواهد شد. 

امید با اشاره به تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی به مددجویان تحت پوشش امداد در ۵ سفر اخیر استانی رئیس جمهور تأکید کرد: این بودجه به حوزه اشتغال اختصاص می یابد، همچنین سهم امداد در منابع بانکی از جمله منابع حوزه اشتغال است و امیدواریم مجلس هم اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی را برای اشتغال مددجویان در نظر بگیرد.

معاون اشتغال و خودکفایی در پایان با بیان اینکه برخی بانک‌های خصوصی در ارائه منابع بانکی به امداد همکاری نکرده اند، گفت: بانک‌های اصلی همکاری خوبی با امداد داشته اند.                                        

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار