تبریز؛

غیر فعال بودن 50درصد معادن آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی یكی از مناطق غنی معدنی كشور بوده و بیش از 35 نوع ماده معدنی در این استان شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این منطقه از نظر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی دارای موقعیت خاصی هست. آذربایجان شرقی یکی از برترین استان های کشور از لحاظ داشتن معادن غنی و با ارزش کانی های مختلف است تا جایی که بیش از ۶۵۰ معدن در استان وجود دارد که البته کمتر از ۵۰ درصد این معادن فعال هستند.

معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند ولی متاسفانه در آذربایجان شرقی به دلیل مسائلی نظیر ورود دلالان به بخش معدن شاهد عدم استفاده درست و اصولی از این نعمت های الهی برای ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصاد استان هستیم.

رئیس خانه معادن استان گفت:700مورد مجوز بهره برداری برای انواع معادن موجود شناسایی شده در استان صادر شده که متاسفانه 50درصد آنها غیرفعال هستند.

نصیر نوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت:رکود اقتصادی ، پیچ و خم های موجود در ادرات مرتبط و معارضین محلی عمده دلیل غیر فعال بودن این معادن در استان هستند.

وی معادن مهم شناسایی شده در استان را طلا ، مس ، آهن ، نفلسین و انواع سنگ های نیمه قیمتی و تزئینی اعلام کرد و افزود: درتلاش هستیم با اجرای دقیق تبصره 2 ماده 19 قانون معادن مشکلات موجود را به حداقل برسانیم.

وی  با تاكيد براينكه استان آذربايجان شرقي اولين استان در كشور است كه از طريق بخش خصوصي و سرمايه گذاري خارجي در استخراج و فرآوري معادن طلا در شهرستان ورزقان وارد عمل شده ، گفت : با يد همه مسئولان كمك كنند تا از اين ظرفيت خدادادي كه در اين شهرستان است در امر توسعه بهره وري بيشتري انجام پذيرد.

نوری ازجمله مشكلات سرمايه گذاران را نبود سرعت پاسخگويي مناسب همگام با سرعت سرمايه گذاري ، نبود تسهيلات بانكي براي اكتشاف و بهره برداري ، وجود معارضين غير قانوني در معادن استان ، تمركز قدرت در وزارت خانه  و نبود شعبه ويژه مسايل معدني در محاكم قضايي استان اعلام كرد .

استاندار آذربایجان شرقی هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه ورود دلالان به معادن باعث ضربه خوردن این بخش مهم می شود، افزود: ورود و فعالیت برخی دلالان درمعادن مشکل ساز بوده است و باید جلوی این کار گرفته شود.

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه جلوی رانت خواری در بخش معدن را می گیریم، گفت: معادن نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تامین منابع مالی برای کشور دارند و باید از این منابع عظیمی که در آذربایجان شرقی وجود دارد به صورت درست و اصولی و با در نظر گرفتن بایدها و نبایدها استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه نباید به هر کسی اجازه بهره برداری از معادن داده شود چراکه در این صورت بحث های رانت خواری پیش می آید، ادامه داد: باید افراد علاوه بر داشتن توان مالی از تجربه کافی و دانش موردنظر بهره ببرند.

جبارزاده همچنین اظهار داشت: متاسفانه عده ای دلال با قصد فروش معادن به قیمت های بالاتر به این بخش وارد می شوند و باعث غیرفعال شدن معادن می شوند.

فرماندار ورزقان نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  در تبریز با اشاره به اینکه از 13 مورد معادن دارای مجوز برداشت تنها 4مورد معدن مس و طلا و سنگ لاشه در این شهرستان فعال هستند ، توجه به ایجاد صنایع پایین دستی مس و طلا را در این شهرستان خواستار شد.

حسن یحیوی گفت: در کنار تولید کنسانتره معادن در شهرستان ایجاد صنایع پایین دستی در راستای اقتصادمقاومتی و ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان لازم است.

وی گفت: متاسفانه پيچ و خم هاي اداري روند اجرايي كارهاي سرمايه گذاران را در معادن اين شهرستان به كندي كشانده ولازم است ادارات براي هموار سازي در امر سرمايه گذاري در بخش معدن در اين شهرستان ، سرمايه گذاران را همراهي كنند.

حسن يحيوي با تاكيد براينكه در دو معدن طلاي اندريان و مزرعه شادي اين شهرستان سرمايه گذاران خارجي از كشور چين و گرجستان  130ميليارد تومان براي فرآوري 35 ميليون تن ماده معدني طلا درحال سرمايه گذاري هستند ، افزود : اگر بخواهيم بخش خصوصي با اطمينان كامل آورده خود را در اين شهرستان جهت رونق اقتصادي و اشتغال هزينه كند بايد دستگاههاي ذيريط استاني در رفع مشكلات  همراهي و همكاري نزديك داشته باشند.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.