اصفهان؛

معضل آلودگي هوا با مشاركت مردم حل مي شود

عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: كاهش آلودگي هوا بدون مشاركت مردم و سمن هاي فعال محيط زيست امكان پذير نيست و بايد از پتانسيل سمن ها در اين خصوص بيشتر استفاده كرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ندا واشياني پور در جلسه علني شوراي اسلامي شهر با اشاره به رشد سريع شهرنشيني و افزايش آلودگي ها گفت: بسیاری از کشورها، کلانشهرها و حتی شهرهای بزرگ و متوسط در رابطه با آلودگی هوا، دچار مشکل شده اند.
وی رشد بی رویه جمعیت در شهرها را نيز ناشي از كمبود توانايي هاي كشورها و عدم توجه به ملزومات اقتصادی و فنی خود دانست و افزود: به همين دلايل است كه کنترل آلودگی‌ها با مشکل بیشتری مواجه مي شود و بر محیط زیست شهری، فجایعي را به بار خواهد آورد.
وي با تاكيد بر اينكه اصفهان به عنوان يكي از قطب هاي صنعتي كشور محسوب مي شود و از لحاظ تاریخی، اجتماعی از اهمیت شایانی در کشور برخوردار است، ادامه داد: اکنون شهرداریها و طراحان شهری سراسر جهان نقش اتومبیل را در نظام حمل و نقل شهری مورد بررسي قرار می‌دهند.
واشياني پور معتقد است رشد بی رویه جمعیت شهری، خرید و تملک آسان خودرو و افزایش روزافزون سفرهای شهری در اصفهان امروز، مدیریت شهری را به اجبار به سوی تغییر منظر و سیمای شهر و ایجاد یک شهر بزرگراهی هدايت كرده است.
وي ادامه داد: با وجود اين شرايط، شهر برای جولان خودروها گسترده تر می‌شود و در نتیجه سیمای آن هر روز آشفته و محیط زیست شهری آلوده تر می‌شود.
عضو شوراي اسلامي شهر با اشاره به اينكه درسال های گذشته هر چه بیشتر مدیریت شهرها به ساخت و توسعه بزرگراه ها و معابر شهری تمایل نشان داده به همان نسبت میزان تقاضای سفر شهری، میزان مصرف سوخت در شهرها، حجم تصادفات، آلودگی‌های محیطی  بیشتر شده است يادآور شد: وقتی تعداد خودروها افزایش می‌یابد از یک نقطه به بعد، خودروها ديگر شهرها را دچار عدم تحرك خواهند كرد.
وي با عنوان اينكه زاينده رود و بررسی تعداد روزهاي سالم و ناسالم اصفهان در سال هاي اخير حکایت از وضعیت پر مخاطره محیط زیست اين شهر دارد تصريح كرد: اگر چه مسائل پيرامون محيط زيست، نیازمند یک رویکرد منظم و همه جانبه است که باید توسط تمام بخش‌های دولتی، صنایع و جامعه اعمال شود اما این امر نیز نیازمند برنامه ریزی‌های آموزشی حساب شده نيز هست و نقش شهروندان در کاهش و افزایش این قبیل مخاطرات نقشی کلیدی دارد كه كمتر به آن توجه مي شود.
واشياني پور با تاكيد بر اينكه اصفهان با چالش‌های متعددی روبرو است  ادامه داد: استقرار صنایع بزرگ و واحد‌های عمده تولید و توزیع کالا، آلودگی هوا و شرایط زیست محیطی نامناسب و ترافیک از جمله این چالش هاست.
وي خاطرنشان كرد: قسمت اعظم پول، منابع و انرژی شهر به رفع آلودگي هوا و ديگر معضلات زيست محيطي اختصاص داده شده و بسياري از طرح هاي خلاقانه مثل سه شنبه هاي بدون خودرو كه در كشور نيز به عنوان نمونه و الگو از آن استفاده شده و تبليغات بسياري هم در خصوص تشويق مردم به دوچرخه سواري انجام گرفته است اما همچنان شهروندان اصفهاني از آلودگي هوا رنج مي برند.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان تهدیدات زیست محیطی، تخریب منابع و آلوده سازی محیط را پیامد رفتار انسانی دانست و گفت: تنها تغییر در رفتار انسانی می‌تواند مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد و اين تغيير با افزايش آگاهي در مردم ميسر مي شود.
وي با اذعان به اينكه ما براي مردم در اين خصوص برنامه هاي آموزشي خوبي نداشتيم و آن ها را از نقشي كه به عنوان يك شهروند مي توانند ايفا كنند و تاثيرات آلودگي هوا در سلامت شان و نقشي كه در افزايش يا كاهش آلودگي هوا مي توانند داشته باشند آگاه نكرديم، افزود: ما فقط با انتشار اخبار به آن ها ياد داديم كه نگران باشند در صورتي كه در چنين بحران هايي اين مشاركت مردم و همراهي آن ها با مديريت شهري است كه مي تواند تاثيرات بسيار قابل توجهي را در رفع معضلات داشته باشد.
واشياني پور در ادامه عنوان كرد در حالي كه همه از آلودگي هوا نگرانند، هنوز از تعداد خودروهاي تك سرنشين كم نشده و ما شاهد كاهش ترافيك در شهر نيستيم.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان اظهار كرد: در اوج آلودگي هوا، تابلوهاي شهري ما از فوايد خوردن سيب براي مردم صحبت مي كنند نه از نقش مشاركت مردم در اين امر و معرفي راه هايي كه به لحاظ سلامتي آسيب كمتري ببينند و اين نشان دهنده عدم توجه به اين موضوع و برنامه ريزي هاي دقيق و صحيح  در اين خصوص است.
وي با اشاره به اصل 50 قانون اساسي عنوان كرد: حفاظت از محيط زيست وظيفه همگاني است و همه ما در قبال آن مسئول هستيم.
 واشياني پور از لزوم توجه شهروندان به مسأله آلودگي هوا خبر داد و گفت: همه مردم بايد توجه داشته باشند كه يك فرد مي تواند هم نقش منفي و هم نقش مثبت در كاهش اين مسأله  داشته باشد؛ به عنوان مثال خودروهاي تك سرنشين به روند افزايش آلودگي هوا دامن مي زنند اما افرادي كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند در براي كاهش آلودگي هوا گام بر مي دارند.
وي با تاكيد بر اينكه تمام اشخاص حقيقي و حقوقي در قبال يكديگر مسئوليت قانوني و حقوقي دارند بيان كرد: شهروندان اصفهاني موظفند در بحران آلودگي هوا حقوق شهروندي را رعايت و حتي الإمكان از سيستم حمل و نقل شهري استفاده كنند و در صورت استفاده از خودروهاي شخصي، كوتاهترين سفرهاي شهري را داشته باشند.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه كرد: متخصصان علوم مختلف پزشکی به اين نتيجه رسيدند كه عوارض ناشي از آلايندگي هوا مي تواند افراد را سال ها درگير بيماري هاي مختلف كند.
 وي در خصوص تشريح عوارض آلودگي هوا عنوان كرد: آلايندگي هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست به طور مستقیم، اثرات مخربی دارد و موجب بروز بیماری های مزمنی همچون آسم و آلرژی های پوستی و  دربرخي موارد بیماری های صعب العلاج و لاعلاجی مانند برخي از سرطان ها می شود كه در اين رابطه كودكان، سالمندان و افراد داراي بيماري هاي خاص در معرض خطر بيشتري قرار دارند.
واشياني پور شايع‌ترين بيماري که در شهرهاي بزرگ و آلوده کودکان را مبتلا مي‌ کند، بيمار‌هاي تنفسي و در رأس آنها آسم عنوان كرد و ادامه داد: احتمال سرطان در کودکانی که در مناطق آلوده زندگي مي ‌کنند، بيشتر است.
 وي افزود:‌ ثابت شده حتي در بيماري‌هاي روحي- رواني به خصوص افسردگي ها، ردپايي از آلودگي هوا يافت مي‌ شود.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان يادآور شد: اين آلودگي‌ها مي ‌تواند يكي از علت هاي بيماري کودکان بيش‌فعال باشد و حتي بر روي ضريب هوشي كودكان اثرگذار باشد.
وي كاهش آلودگي هوا را بدون مشاركت مردم و سمن هاي فعال محيط زيست امكان پذير ندانست و اضافه كرد: بايد از پتانسيل سمنها در اين خصوص بايد بيشتر استفاده كرد.
واشياني پور خاطرنشان كرد: خداوند را به خاطر بارش نزولات آسماني  در هفته هاي اخير شاكر هستيم اما وضعيت هواي شهرمان جدي تَر از آني است كه با اين بارش ها حل شود و به طور حتم نيازمند برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلند مدت دقيق و جدي و دلسوزانه تري در اين خصوص هستيم.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.