اردبیل؛

17 واحد آلاینده محیط زیست در استان اردبیل شناسایی شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: 17 واحد آلاینده محیط زیست در این استان شناسایی شده و 9 واحد آن که منجر به آلایندگی هوا بوده مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ محمد خداپرست افزود: بحث جلوگیری از آلودگی هوا در کلانشهرها مورد بررسی قرارگرفته و بر اساس بخشنامه صادره استان هایی که فاقد طرح آلایندگی هوا هستند باید طرح آلودگی هوا را تهیه و تدوین کنند که در این راستا این طرح در استان اردبیل در حال مطالعه است و در صورت تخصیص اعتبار اجرایی می شود.

وی بخش عمده آلودگی هوا در استان اردبیل را ناشی از فعالیت صنایع دانست و افزود: بیشتر آلایندگی ها از سوی کارخانه های آسفالت، شن و ماسه و سیمان صورت می گیرد که برای جلوگیری از این آلایندگی ها هماهنگی های لازم با صاحبان صنایع انجام گرفته و امید است با همکاری یکدیگر بتوانیم از آن پیشگیری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به پایش کیفی هوای محیط شهری افزود: ایستگاه تحقیق کیفی هوای محیط شهری در اردبیل بصورت آنلاین گزارش های آلایندگی را دریافت و اطلاع رسانی لازم را انجام می دهد که لازم است یک ایستگاه دیگر هم در داخل شهر راه اندازی شود تا بتوان پایش کیفی هوا را به نحو احسن انجام داد .

خداپرست راه اندازی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین را در جلوگیری از آلایندگی خودروها موثر دانست و افزود: هشت مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در استان اردبیل راه اندازی شده که چهار مورد آن در اردبیل و چهار مورد دیگر در شهرهای دیگر فعال هستند که چهار مرکز اردبیل به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های لازم برای کاهش اثرات طوفان های گرد و غبار افزود: راه اندازی ایستگاه های سنجش کیفی در شهرهای اردبیل، پارس آباد، مشگین شهر و خلخال، احداث کمربند سبز شهرها، تخصیص حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان، رعایت سطوح میزان فضای سبز در واحدهای معدنی بخصوص معادن شن و ماسه، بهبود و اصلاح و بهسازی مراتع با بذرپاشی و رعایت میزان مجاز پروانه چرای دام در مراتع، نهال کاری و آبخیزداری مناطق خشک و بیابانی از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از آلایندگی ها در استان اردبیل موثر است .

خداپرست آتش سوزی بقایای گیاهی در منطقه مغان را معضل جدی برای آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: در این ارتباط 67نفر در منطقه مغان که اقدام به آتش سوزی بقایای گیاهی کرده و محیط زیست را آلوده کردند به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی از نصب سیستم آنلاین در بخش هوا در کارخانه سیمان خبر داد و گفت: این سیستم به منظور جلوگیری از آلایندگی ها در کارخانه سیمان نصب شده و لازم است در کارخانه های دیگر هم به منظور پایش واحدهای صنعتی راه اندازی شود .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.