در حال حاضر قانون مدونی برای برخورد با سرقت علمی در کشور وجود ندارد و باید ساز و کاری در این مورد اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود نیلی احمدآبادی در بیست و پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که در سالن علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: سابقه برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری بیش از ربع قرن بوده و گفتمان پژوهش به واسطه این جشنواه پژوهشی در کشور مطرح شده است.

وی ادامه داد: از مهمترین پایه های توسعه علمی در کشور، مقوله پژوهش بوده و همواره باید از خودمان بپرسیم در امر پژوهش به چه سویی حرکت می کنیم و در کدام نقطه قرار داریم و عدم توجه به این مسئله موجب گمراهی در کسب هدف خواهد بود.

نیلی احمدآبادی افزود: از جمله افتخارات حوزه پژوهشی دانشگاه تهران می توان به تولید 9 درصد مقالات علمی کشوری توسط انشمندان و اعضای هیات علمی این دانشگاه اشاره کرد.

رییس دانشگاه تهران در خصوص تخلفات صورت گرفته در زمینه ارائه مقالات و پایان نامه های این دانشگاه تصریح کرد: این دانشگاه با نهادهای بین المللی و تصمیم گیرنده ملی مشارکت داشته داشته اما متاسفانه چندی پیش شاهد بی اخلاقی تعداد کمی از دانشجویان در زمینه فروش مقاله و پایان نامه بودیم و متاسفانه این سرقت علمی به مسئله روز کشور تبدیل شد و انتشار این خبر سبب شد بسیاری از مقالات علمی دانشگاه زیر سوال برود.

وی ادامه داد: امروزه دیگر گفتمان با ابزار دیداری، شنیداری و تصویری ایجاد نمی شود بلکه باید از قابلیت های رسانه های مجازی کمک بگیریم و در واقع چالشهای قدیمی راه حل های به روز را می طلبند.

نیلی احمدآبادی مطرح کرد: سرقت علمی موجب تاسف همگان است و افراد دانشگاهی که در این زمینه تلاش کرده اند این روزها به این امر معترض هستند و متاسفانه قانون مدونی برای برخورد با سرقت علمی در کشور وجود ندارد اما دانشگاه تهران ساز و کاری برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در دانشگاه در نظر گرفته تا دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی در دانشگاه تهران نباشیم.

رییس دانشگاه تهران افزود: سرقت علمی یک بحران علمی است و باید در سطح ملی به آن پرداخته شود، البته با اینکه در فضای دانشگاهی کشور اشتیاق برای تحصیل وجود دارد و از نظر کیفی توسعه یافته ایم اما واقعیت این است که ما از سطح جهانی پایین تر هستیم.

وی ادامه داد: مهم ترین راه حل برای حل معضل مطرح شده تقاضا محور کردن پژوهش در دانشگاه‌ها است و باید پژوهش‌ها در کشور در سطح بین امللی تولید گردد، بنابراین باید برای شکل گیری تقاضا گفتمان و راه حل های جدید ایجاد کنیم.

نیلی احمدآبادی همچنین بیان کرد: دانشگاه تهران با تشکیل شورای سیاستگذاری در این دانشگاه به دنبال استفاده از همه ظرفیت های دانشگاه است.

رییس دانشگاه تهران در خصوص این شورای سیاستگذاری گفت: در این شورا پرسشی مبنی بر حیطه اختیارات دانشگاه در حوزه پژوهش بدین گونه مطرح شد که «آیا دانشگاه باید به سفارش ها جهت دهد؟ و یا اعضای هیات علمی باید خود در این مسئله صاحب نظر باشند؟»

وی ادامه داد: باید در همه زمینه ها در دانشگاه هماهنگی وجود داشته باشد و البته باید بگویم که دانشگاه تهران در این زمینه در نقطه مطلوبی ایستاده اما برای رسیدن به نقطه مطلوبی که مدنظر است، فاصله ای زیادی داریم.

نیلی تصریح کرد: آموزش باید در کنار پژوهش قرار گیرد و لازم است برای فعالیت های بین رشته ای برنامه های مدونی را در نظر گیریم زیرا تقاضا برای پژوهش در شاخه های بین رشته ای رو به افزایش است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار