وحشت مقامات اطلاعاتی آمریکا از اقدامات تلافی‌جویانه ترامپ پس از ورود به کاخ‌سفید

مقامات اطلاعاتی آمریکا نگران اقدامات تلافی‌جویانه ترامپ به دلیل پیگیری موضوع مداخله روسیه در انتخابات این کشور هستند.

وحشت مقامات اطلاعاتی آمریکا از اقدامات تلافی‌جویانه دونالد ترامپ
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، قانونگذاران آمریکایی که بر آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی این کشور نظارت دارند در مصاحبه با گاردین اعلام کردند در خصوص واکنش انتقام جویانه دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور منتخب آمریکا- به دلیل مخالفت با ارزیابی مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا به نفع وی، هوشیار هستند.

پس از اینکه دونالد ترامپ به طور عمومی صلاحیت دستگاه اطلاعاتی آمریکا و ارزیابی انجام شده توسط آن را زیر سوال برد، نگرانی و ترس از اقدامات تلافی‌جویانه وی افزایش یافت.

ران وایدن –یکی از اعضای دموکرات کمیته اطلاعات مجلس سنا- در مصاحبه با گاردین گفت: «وقتی که گروه انتقال قدرت ترامپ تلاش می‌کند کمیته اطلاعاتی (آی‌سی) را بی‌اعتبار کند، بسیار مهم است که آی‌سی و کنگره از تحلیلگران اطلاعاتی در مقابل هرگونه فشار سیاسی یا اقدامات تلافی‌جویانه وی حفاظت کنند.»

وایدن نیز مانند دیگر همکارانش از باراک اوباما –رئیس‌جمهور آمریکا- خواست اطلاعات بیشتری را درباره مداخله روسیه در انتخابات این کشور منتشر کند. سیا و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال حاضر از سوی ترامپ که در آینده باید به وی پاسخگو باشند و از سوی مقامات دموکرات که مداخله روسیه را یک مسئله ملی می‌دانند، تحت فشار هستند.

مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا بر این باورند که به محض برگزاری مراسم تحلیف، ترامپ اقدامات آژانس‌های اطلاعاتی را تلافی می‌کند. گلن کارل -یکی از بازرسان و مقامات بازنشسته سیا- در این خصوص گفت: «در حال حاضر آتش زبانه کشیده و آژیر خطر به صدا درآمده. روسیه سوخت را فراهم کرد و ترامپ که نیم سوز شده کبریتی را در دست گرفته است. حقایق آزار دهنده هستند و ترامپ حقیقت را دوست ندارد. ترامپ بدون شک هر کسی را که به وجهه وی خدشه‌ای وارد کند از بین می‌برد.»

پس از اینکه اعضای دموکرات کنگره خواستار برگزاری جلسات بیشتر و انتشار اطلاعات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا شدند، باراک اوباما دستور داد بار دیگر مدارک موجود را بررسی کنند.

واشینگتن‌پست جمعه گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده است منابع اطلاعاتی بر این باورند که روسیه نه فقط به دلیل ایجاد تردید درباره نتایج انتخابات بلکه به منظور کمک به پیروزی ترامپ شبکه دیجیتال کمیته ملی دموکرات‌ها را هک کرد. ترامپ در واکنش به این موضوع  اعتبار آژانس‌های اطلاعاتی را زیر سوال برد. گروه انتقال قدرت ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اینها همان افرادی هستند که گفتند صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی دارد.»

تنش میان ترامپ و سیا درست در زمانی رخ داده که آشفتگی حادی در محافل اطلاعاتی وجود دارد. ترامپ ممکن است برخی از مقامات اصلی اطلاعاتی را جایگزین کند. اعضای جمهوری‌خواه کنگره در موقعیت حساسی هستند. آنها بین رئیس‌جمهوری از حزب خود (ترامپ) و روسیه (یک دشمن قدیمی) گرفتار شده‌اند.

کارل همچنین گفت: «اگر ترامپ یک کارمند اطلاعاتی بود به اتهام پذیرش حمایت یک دشمن که در جهت منافع آمریکا نیست، از سمت خود برکنار می‌شد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار