مشهد؛

برگزاری نهمین جشنواره مسیر خوشبختی

نهمین جشنواره مسیر خوشبختی ویژه ی دانشجویان مجرد در مشهد برگزار شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر ستاد ازدواج دانشجویی کشور درباره ی مهر و انس قبل و بعد از ازدواج، گفت: گاهی افراد در امر ازدواج صرفا یک سری اسناد را امضا می کنند. در صورتی که فرد وقتی ازدواج می کند در واقع از من به ما تبدیل می شود و هر کس از منِ خود عبور کند، حتما زندگی خوبی خواهد داشت.  
حسین جوادی با اشاره به حریم های خصوصی افراد در زندگی مشترک گفت: در مسئله ی ازدواج گاهی کوچک ترین وسیله مثل تلفن همراه می تواند مشکل ساز باشد. در صورتی که در زندگی مشترک، حریم خصوصی نداریم و حریم افراد محدود می شود و این تنها جایی است که هیچ حریم و محدودیتی برای زوجین نیست.
جوادی تاکید کرد: در حال حاضر جوانان برای ازدواج قدم برنمی دارند. پسرها معیارهایی مثل سن و تحصیلات کم تر دختر، قد کوتاه تر دختر را معیار ازدواج قرار داده اند که به زن حس سلطه گری  داشته باشد، دختر هم به همین صورت، به پسری که با رتبه ی ۵ اما با علاقه خواستگاری می کند و پسری که با رتبه ی ۱۰ از نظر موقعیت اما بدون علاقه قبلی خواستگاری می کند، پاسخ مثبت می دهد؛ چرا که عقیده دارد پسری که به او علاقه دارد تمام خواسته هایش را عملی می کند.
جوادی پسر را مثال حبه ی قند و دختر را لیوانی آب مثال زد و ادامه داد: وقتی حبه ای قند را در آب می اندازیم، ملکول های جامد آن باز شده و در آب حل می شوند و آب تبدیل به شربت می شود، اگر تصمیم به تکامل داریم، باید ملکول های جامد خود را رها کنیم و با گذشته ی خود متفاوت باشیم،اما در همین مثال اگر مرد خود را لیوانی نفت در نظر بگیرد که هرگز در آب حل نمی شود، در زندگی به مشکل می خورند و هرگز حل نخواهد شد.
باید در خود ظرفیت روانی ایجاد کنیم
حسین جوادی درباره ی آسیب های ازدواج، به حوزه های شرعی اشاره کرد و گفت: در این بحث، حوزه های شرعی به سه حریم تقسیم می شوند. حریم اول متعلق به پروردگار است که می گوید ما متعلق به خودمان نیستیم؛ بلکه متعلق به پروردگارمان هستیم. این حریم، در سوره ی مائده آقایان را از ارتباط پنهانی منع کرده و در سوره ی نساء گفته با زنی که رابطه ی پنهانی دارد، هرگز ازدواج نکنید.  
او افزود: همچنین در این حریم گفته شده تا زمانی که خطبه ی عقد بین زوجیتن جاری نشده، ارتباط جسمی برقرار نشود؛ چرا که این ارتباط حرام است.  
او ادامه داد: حریم بعدی عقودی است که بین هم می گذارند؛ مثل مهریه. پیامبر اکرم می گوید "هرکس مهریه ی زیاد بخواهد، کینه ای در دل مرد می گذارد که فقط با مرگش از بین می رود. اگر از مهریه ای که فرد قبول می کند، کامل پرداخت نشود، این حق الناس است و تا رضایت فرد گرفته نشود این حق به گردن اوست.
جوادی تاکید کرد: حریم مهم تری به نام قلب دختر هم وجود دارد که در صورت قبول پدر به ازدواج، دختر هم باید از عمق قلبش ازدواج را قبول کند. در بنیاد ذاتی دختر و پسر، طالب و مطلوب وجود دارد که به بنیاد روانی فرد بستگی دارد.
چالش های رفتاری عامل اکثر طلاق هاست
مدیر ستاد ازدواج دانشجویی کشور با اشاره به آمار طلاق، ازدواج و آسیب شناسی اجتماعی آن گفت: در حال حاضر بیش تر مشکلات طلاق، بحث اقتصادی نیست. بلکه چالش های رفتاری عامل بیش تر طلاق هاست.
او افزود: گاهی افراد نمی خواهند خود را زیر بار ازدواج و امور آن قرار دهند و این باعث سقوط ارزش های ازدواج می شود و سلامت ازدواج به خطر می افتد ، چرا که ذهن ها به سوی ارتباطات قبل از ازدواج می رود و این مسئله به مشکل اساسی تبدیل می شود و اهمیت بقای ازدواج بسیار بالاست.
جوادی تصریح کرد: ازدواج های مخفیانه به صورت دوستی های پسر و دختری، به شهرت تبدیل شده که دارد به رفتار تغییر شکل می دهد و این مسئله ی غلط برای جامعه مثل انگل است. او اظهار کرد:"ازدواج سفید" عنوان این رابطه های پنهانی دختر و پسرهاست که برای این ارتباط انتخاب کرده اند.
وی افزود: طلاق و جدایی، عرش خداوند را به لرزه در می آورد در صورتی که در جامعه، جشن طلاق دارد به رفتار تبدیل می شود و مسئله ی عشق و لذت را بر خیانت نکردن و حفظ حریم تأهل ترجیح می دهند.
از بین بردن لایه های ارتباطی دختر و پسر، آرامش در زندگی متاهلی
استاد حسین جوادی با اشاره به لایه های ارتباطی دختر و پسر و کنترل آن ها گفت: لایه افکار، مسئله ای است که نباید آن را گسترده کرد؛ چرا که انتخاب و ازدواج را سخت می کند. آثار، لایه ی بعدی است که ذهن را درگیر می کند. مسایل هرچند کوچک شاید ذهن را درگیر کند و این آثار کِشندگی دارد. اگر دختر و پسری ازدواج را انتخاب کرده، باید آثار گذشته که ذهنش را درگیر می کند، از بین ببرد،
جوادی در ادامه به بررسی حوزه های خصوصی و عمومی افراد اشاره کرد و گفت: حوزه های خصوصی "بود" هاست و حوزه های عمومی "باید" هاست. ما در حوزه ی عمومی به دلیل نظارت اجتماعی، ملزم به رعایت قوانینی هستیم که به صورت نمایش عرضه مطرح است و فرد رعایت می کند، در ازدواج هم همین مسئله مطرح است و افراد از حوزه های خصوصی هم دیگر اطلاعی ندارند و پس از ازدواج متوجه تفاوت حوزه ی عمومی و خصوصی فرد مورد نظرشان می شوند.  
او تاکید کرد: گاهی حریم عمومی افراد، باعث ایجاد عواطف می شود و انسان را وادار به تصمیم گیری غلط می کند.
حسین جوادی در پایان گفت: خداوند می گوید جاودانگی را در دنیا، آرامش را در رفاه و لذت را در گناه قرار ندادم.
پایان پیام// م.ط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار