جان کربی: دولت فعلی سياست چين واحد را دنبال مي کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دولت فعلی سیاست چین واحد را که تامین کننده منافع واشینگتن است ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه در این وزاتخانه گفت: دولت فعلی سیاست چین واحد را که تامین کننده منافع آمریکاست ادامه خواهد داد.

جان کربی گفت: وزارت خزانه داری تحریم های هدفمندی را علیه دو مقام دولتی در جمهوری دمکراتیک کنگو اعمال کرده است؛ معاون نخست وزیر و وزیر کشور و نیز مدیر اطلاعات ملی کنگو؛ این اقدام براساس اقدامات و سیاست هایی که برای تضعیف فرایندهای مردمسالار در جمهوری دمکراتیک کنگو صورت گرفته بود، اعمال می شوند.

از همه مقامات دولت کنگو و نیز مخالفان این کشور درخواست می کنیم از هرگونه تندگویی تحریک کننده یا اقدامات خشونت بار مغایر با تحرکات مردمسالارانه پرهیز کنند. کربی افزود: همچنین وزیر امور خارجه امروز با صائب عریقات رئیس هیأت فلسطینی مذاکره کننده و ماجد فرج رئیس تشکیلات امنیتی فلسطین دیدار کرد.

آنها درباره چالش های منطقه از جمله سوریه و یمن و لزوم مبارزه با افراط گرایی و استقبال از دیدگاه های سازنده برای پیشبردن راه حل دو کشوری صحبت کردند. وزیر امور خارجه بر تعهد آمریکا در این خصوص و بر نگرانی های خود در خصوص مسائل جاری و نیز لزوم گفتگو با شرکای اصلی برای چشم انداز صلح و نیز مخالفت آمریکا با همه اقداماتی که باعث تضعیف این هدف می شود، تاکید کرده است. عریقات و فرج نیز بر همکاری سازنده با دولت آینده آمریکا تاکید کرده اند.

وی درباره اظهارات اخیر ترامپ درباره روابط آمریکا و چین گفت: من در حال حاضر فقط می توانم از طرف دولت فعلی آمریکا صحبت کنم؛ ما در دولت آمریکا همچنان بر سیاست چین واحد تعهد داریم. این سیاست تامین کننده منافع ما در روابط ایمن با چین در دولت های دموکرات و جمهوری خواه در چهل سال اخیر بود.

ما باور نداریم که تغییر در این رویه به منافع اساسی ما در حفظ صلح و ثبات و تقویت روابط ما با مردم تایوان شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما به صورت روشن به سران تایوان و چین بر تعهد خود بر سیاست چین واحد و نیز روابط صلح آمیز و باثبات دو جانبه تاکید کرده ایم.

در دولت فعلی ما همچنان به دنبال کردن این سیاست ادامه می دهیم، سیاستی که چهار دهه ادامه داشته است و در دولت فعلی نیز باور داریم این سیاست تامین کننده منافع ما است. درباره اینکه در دولت بعدی چه خواهد شد، باید بگویم این به عهده رئیس جمهور منتخب و تیم وی است که تصمیم بگیرند سیاست خارجی خود را به چه شکل پیش می برند.

کربی گفت: گمانه زنی های زیادی درباره موضعی که دولت آتی آمریکا ممکن است بگیرد صورت می گیرد و این بدان معنا نیست که تغییراتی عملی بر مسائلی که همچنان با آنها روبرو هستیم، نگذارد. در ذهن بسیاری ها درباره تیم جدیدی که روی کار می آید، مسائلی هست و در حال حاضر نیز گفتگوهای مستقیمی با تیم انتقال مطرح می شود ولی تمرکز ما در حال حاضر تلاش برای ادامه برنامه های سیاست خارجی، تلاش برای رسیدن به صلح در سوریه، ادامه اجرای تعهداتمان در قبال توافق ایران، ادامه نقش آفرینی و افزایش امنیت و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، ادامه اجرای تعهداتمان براساس توافق پاریس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دربار گفتگوهای فنی با روسیه گفت: تا جایی که اطلاع داریم، تیم هایمان در حال کار کردن هستند؛ نمایندگان روسیه و آمریکا، سازمان ملل و برخی دیگر از نهادهای بین المللی برای نهایی کردن توافق، ترک مخاصمه و ایجاد مناطقی آرام و امن برای خروج داوطلبانه مخالفان از شرق حلب و نیز تحویل کمک های انساندوستانه که به شدت به آنها نیاز هست، گفتگو کردند.

با این حال، روسیه به جای قبول پیشنهادهای آمریکا برای ترک مخاصمه، اعلام کرد چنین امری تا چند روز آینده قابل اجرا نیست و این بدان معناست که حملات رژیم و حامیانش تا رسیدن به هر گونه توافق و اجرای آن ادامه می یابد. ما همچنان از هرگونه گفتگوی جدی برای ترک مخاصمه و ارسال کمک های انساندوستانه استقبال می کنیم. در واقع نباید فراموش کنیم که باید گفتگوهای سیاسی بار دیگر به مسیر خود بازگردند.

وی با رد اظهارات مقام روس در مقصر دانستن ائتلاف آمریکا در سقوط تدمر گفت: این سابقه وجود دارد که هر جا داعش تحت فشار قرار می گیرد، سر از جای دیگری در می آورد و ما بارها این را دیده ایم. من نمی دانم گزارش های مربوط به سقوط داعش تا چه اندازه درست است ولی این را می توانم بگویم که دولت آمریکا و ائتلاف به تلاش های خود در هر جایی برای تضعیف و نابودی این گروه و تجهیزات و تسلیحات آن در هر جایی که باشد ادامه می دهد.

این را به یقین می دانیم که هزاران نفر از ستیزه جویان داعش تا کنون در حملات ائتلاف کشته شده اند، صدها فرمانده آنان در این حملات از میان رفته اند ولی همه اینها بدان معنی نیست که این گروه دیگر تهدید به شمار نمی آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار