زمانی یکتا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اقبال پایین مخاطبان به موسیقی کلاسیک اتفاق ناخوشایندی نیست

موسیقی کلاسیک جدی است؛ نشاط مخاطب را برنمی‌انگیزد و مخاطب عام ندارد.

موسیقی کلاسیک جدی است / موسیقی کلاسیک مخاطب خاص خود را داردمهران زمانی یکتا خواننده و مدرس آواز در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: در نگاه من با توجه به اینکه این جشنواره در ابتدای راه است، در مجموع خوب بود. البته این جشنواره می‌تواند به مراتب بهتر باشد. امسال که سال اول بود نقایصی در کار دیده می‌شد. جشنواره به شرط رفع نقایص در سال‌های بعد می‌تواند بهتر باشد اما در مجموع رضایت‌بخش بود.

زمانی یکتا در خصوص سطح آثاری که در روز اول اجرا شد، اظهار داشت: من همه آثار را نشنیدم، اما آن تعداد را که شنیدم از سطح نسبتاً بالایی برخوردار بودند؛ به خصوص اثر وصال عرب‌زاده را که شنیدم بسیار عالی بود.

وی در ارتباط با میزان استقبال مردم از این جشنواره، گفت: استقبال مردم به شرایط بستگی دارد؛ تبلیغات این جشنواره بسیار محدود بوده و جز در برخی از شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت، جای دیگری دیده نمی‌شد؛ اگر تبلیغات درست صورت بگیرد و مسئولان حمایت کنند به طور حتم مردم استقبال می‌کنند.

این موسیقی‌دان کشور در پاسخ به این سؤال که چرا اسقبال مردم از موسیقی کلاسیک یا سنتی به نسبت سبک‌هایی مانند پاپ کمتر است؛ اظهار داشت: موسیقی‌های پاپ راحت‌تر و روان‌تر هستند و مردم به راحتی آنها را می‌فهمند و برای آنها نشاط به ارمغان می‌آورند، حتی اگر آن نشاط مقطعی باشد؛ اما موسیقی کلاسیک جدی‌تر است و مخاطب خاص خود را دارد و قرار نیست همه مردم مخاطب آن باشند. این چیز بدی نیست و همه‌ جای دنیا مانند اروپا همین گونه است.

زمانی یکتا در پاسخ به این سؤال که آیا این جشنواره می‌تواند به گرایش بیشتر مردم به موسیقی کلاسیک و دیده شدن این هنر کمک کند، پاسخ داد: به طور حتم می‌تواند کمک کند؛ بسیاری از هنرمندان که کارشان عالی است، در گوشه‌ای مشغول فعالیت‌ هستند و مردم و حتی امثال من آنها را نمی‌شناسیم؛ ولی شاهدیم که آنها در این جشنواره حاضر و وارد عرصه می‌شوند که این موجب دیده شدن آنها می‌شود. اما در مجموع می‌توان گفت که هر وقت هنرمندان اتفاقات زیباتری را رقم بزنند که باعث شود مخاطب لذت بیشتری ببرد، این هنر مخاطبین جدیدی پیدا می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: نسل جدیدی که وارد عرصه موسیقی کلاسیک می‌شوند، روز به روز بهتر می‌شوند. من چون آموزشگاه دارم و در این زمینه فعال هستم، اطلاع دارم و می‌گویم که گرایش به این سمت زیاد شده است. استعدادهای نسل جدید هم به مراتب بهتر شده و اگر بخواهند در این حوزه بمانند، قطعاً موفق می‌شوند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار