همدان؛

پژوهش در استان گرفتار مسائل حاشیه ای است

یکی از پژوهشگران برگزیده سال95، عدم تعامل دانشگاه و دستگاه‌های دولتی و مسایل حاشیه‌ای را از موانع پیش روی پژوهش و پژوهشگر عنوان کرد.

پژوهش در استان گرفتار مسائل حاشیه ای استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ خلیل‌اله بیک‌محمدی یکی از پژوهشگران برتر دستگاه اجرایی در سال 1395 است که 40 مقاله علمی پژوهشی، علمی ترویجی، همایشی و علمی تخصصی در کارنامه خود دارد و کتاب «شیر دربان اکباتان« و «زندگی در سنگ» را نیز در دست انتشار. وی که مسئول واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان نیز هست، در گفت‌وگویی به بیان برخی مسایل پیش روی پژوهشگران در استان پرداخته است.

وی اظهار داشت: جایگاه پژوهش در استان خوب است، اما در انزواست و مسایل حاشیه‌ای دارد؛ اغلب پژوهش‌ها کاربردی نیستند و فقط در حد نظریه باقی می‌مانند، زیرا کسی به کار پژوهش بها نمی‌دهد و افرادی هم که در همین زمینه عمر خود را صرف کرده‌اند، از نظر مادی جایگاه مناسبی ندارند.

بیک‌محمدی ادامه داد: استان همدان از نظر جایگاه پژوهشی به نسبت خوب است و پتانسیل‌های بالایی هم در تعدادی از رشته‌ها دارد، در طول تاریخ هم دانشمندان، محققان و پژوهشگران بزرگی داشته و دارد، اما در جزئیات کار، با کاستی‌هایی مواجه است.

این دانشجوی دکتری، یکی از مشکلات پیش‌روی فعالیت‌های پژوهشی را بها ندادن به دانشجویان نخبه در دستگاه‌های دولتی و به‌عنوان کارشناس عنوان، و از در حاشیه ماندن افرادی که علم و استعداد دارند، گلایه کرد.

وی با اشاره به عدم همراهی دستگاه‌های دولتی با دانشگاه و دانشگاهیان و دور ماندن این‌دو از هم تأکید کرد: به همین منظور، در واحد پژوهش حوزه هنری استان به‌دنبال تعامل با دانشگاه‌ها هستیم و چاپ چهار پایان‌نامه را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین سفارش تألیف برخی از موضوعات پژوهشی این مرکز را به اساتید دانشگاه‌ها در برنامه داریم.

بیک‌محمدی افزود: همچنین در دانشگاه‌های همدان، نشست‌های مختلف تئوریک با موضوع هنر برگزار و در خانه پژوهش این حوزه نیز نشست‌های متعدد همفکری با حضور پژوهشگران پیشکسوت و جوان در زمینه‌های مختلف انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌نامه استان همدان نیز با پیگیری‌های این حوزه و تلاش پژوهشگران پیش‌کسوت و جوان استان و همچنین حمایت‌های استانداری همدان در حال انجام است و تاکنون حدود چهل جلد اثر به مراحل مختلف ویرایش، بررسی، صفحه‌آرایی، فیپا و شابک رسیده‌اند که با تخصیص اعتبار از سوی استانداری، مراحل انجام پژوهش دیگر آثار آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار