همدان؛

نخستین آزمون رقابت علمی جامع در دانشکده علوم قرآنی ملایر

معاون آموزش و پژوهش دانشکده علوم قرآنی ملایر از برگزاری نخستین آزمون رقابت علمی جامع در این مرکز آموزش عالی خبر داد.

نخستین آزمون رقابت علمی جامع در دانشکده علوم قرآنی ملایربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حجت‌الاسلام  محمدرضا محمدی‌پیام با اشاره به اهداف برگزاری این آزمون گفت: یکی از اهداف  مهم این است که دانشجویان باید همواره فعال باشند و با اختیار آزمون بدهند و آن را مایه رشد خود بدانند.

وی با بیان اینکه هم رها کردن دانشجو اشتباه است چرا که به تنبلی گرایش می‌یابد و هم اجبار کردن کار نادرستی است چرا که در موضع انفعالی یا مخالف می‌گیرد، ادامه داد: از طرف دیگر انسان به ویژه جوان، برتری‌جو و طالب امتیاز بوده بنابراین دانشجو به دنبال آینده علمی، مدرک و مدارج بالاتر است.

محمدی‌پیام ادامه داد: به منظور فعال و اهل مطالعه کردن دانشجویان و پیشرفت تحصیلی و درسی آنها این آزمون کلید خورد.

وی خاطر نشان کرد: وجه تسمیه و رمز و راز نام‌گذاری این آزمون به "رقابت‌علمی‌جامع" این است که واژه وارداتی و نادرست "المپیاد" که یادآور یک برنامه دوره‌ای در یونان باستان بوده و هر 4 سال یکبار انجام می‌شده، در اینجا به‌کار نرود و تا جایی‌که ممکن است باید از واژگان صحیح و بومی استفاده کنیم.

معاون آموزش و پژوهش دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه جامعیت این آزمون، از دو جهت است؛ افزود:یکی اینکه ۹ عنوان درسی و مهم را تحت یک برنامه منسجم پوشش می‌دهد و دیگر اینکه همه دانشجویان می‌توانند در آن شرکت کنند، چه دانشجویان کارشناسی و چه دانشجویان ارشد در هر نیم ‌سال که باشند.

وی با اشاره به اینکه این آزمون هم اختیاری است هم تدریجی و در سه مرحله انجام می شود اظهار داشت: در هر مرحله 3 عنوان کتاب از کتاب‌های مهم و کلیدی رشته علوم قرآن و تفسیر معرفی و مورد آزمون قرار می‌گیرد.

محمدی‌پیام بیان کرد: در هر مرحله دو سوم افراد از آخر لیست رقبا حذف می‌شوند و افراد باقی‌مانده در این رقابت، ممتاز شناخته می‌شوند و جوایزی از قبیل سکه و کتاب و لوح تقدیر تا وعده تدریس پس از أخذ مدرک ارشد دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری این آزمون ما و سایر همکاران دانشکده از 6 ‌ماه پیش برنامه‌ریزی و تهیه کتب و منابع و طرح سؤالات آزمون‌ رقابت علمی جامع را آغاز کردیم، افزود: وقتی چنین آزمونی هر سال در بین همه دانشجویان برگزار شود، هر دانشجو از ترم سوم به بعد تلاش می‌کند ۹ کتاب را بخواند و اگر سال اول نشد سال بعد شرکت کند و هر سال اطلاعات لازم و حضور ذهن خود را برای مقاطع دیگر بروزرسانی و دوره کند و با این آمادگی سطح علمی کلاس‌ها بالا می‌رود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با این روش، به تدریج فهم معارف و قرآن توسعه می‌یابد و میل به مقاصد رشته تفسیر و علوم قرآنی ساده‌تر می‌شود.

محمدی‌پیام در رابطه با مزایای برگزاری چنین آزمونی، یادآور شد: در مقطع کارشناسی مطالعه این نوع کتاب‌ها، پیش مطالعه برای کارشناسی‌ارشد است و زمینه‌ موفقیت در آزمون ارشد و از بین رفتن ترس و استرس کنکور را فراهم می‌سازد و برای ارشد‌ها نیز سبب تقویت علمی، حضور ذهن و ارتقای سطح کلاس می‌شود.

انتهای پیام/ ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار