همدان؛

برگزاری کارگاه آموزشی و اطلاع رسانی ایدز در کبودراهنگ

کارگاه آموزشی و اطلاع رسانی ایدز با شعار مهار همه گیری اچ ای وی ویژه ورزشکاران نونهال و نوجوان پسر در شهرستان برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی و اطلاع رسانی ایدز در کبودراهنگ

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ به همت اداره ورزش و جوانان و همکاری مرکز بهداشت و درمان شهرستان، کارگاه آموزشی و اطلاع رسانی ایدز با شعار روز جهانی ایدز سال 1395 "مهار همه گیری اچ ای وی/ایدز با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان" روز گذشته با حضور 50 نفر از ورزشکاران نونهال و نوجوان رشته کاراته در محل سالن ورزشی شهید بویاقچی شهرستان برگزار شد.

افشار از اعضای فعال مرکز بهداشت و درمان شهرستان به عنوان مدرس این کارگاه با توجه به سن، سطح و ظرفیت ورزشکاران حاضر مطالب مفید و کاربردی در خصوص راه های انتقال، نحوه پیشگیری و درمان و همچنین آثار اجتماعی و خانوادگی این بیماری بیان نمودند.

وی گفت: راه های انتقال این بیماری از طریق خون و فراورده های خونی، مادر حامله، سر سوزن های آلوده، خال کوبی، استفاده از وسایل مشترک و مسائل جنسی می باشد که در این میان موضوع خال کوبی به دلیل رواج در بین جوانان جامعه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

افشار با تاکید براین موضوع که فرد مبتلا تا مدت ها هیچ گونه علائمی از این بیماری نشان نمی دهد لذا در صورت عدم آگاهی و شناخت کافی می تواند ناخواسته باعث ابتلای افراد دیگری به روشهای مختلف شود. وی همچنین خاطر نشان کرد از آنجا که ویروس ایدز به محض قرار گرفتن در محیط خارج نابود می شود در خصوص تماس با خون ریخته و خشک شده و نیش حشرات جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ بروز علائم اصلی و واضح این بیماری در افراد متفاوت است و بین 5 تا 15 سال متغر می باشد که مهمترین نشانه های آن کاهش ناگهانی و زیاد وزن، سرفه اسهال و تب بیشتر از یک ماه، سستی و ضعف شدید جسمانی، بروز آفت دهان تبخال و انواع سرطان ها به دلیل ضعف شدید در سیستم ایمنی بدن می باشد. افشار در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به اطلاعات موجود از سال 2020 واکسن HIV رسما وارد بازار جهانی خواهد شد.

انتهای پیام/ ش



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.