کرمانشاه؛

بررسی مبادلات تجاری ایران و پاکستان

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران گفت: میزان مبادلات رسمی ایران و پاکستان فقط حدود 380 میلیون دلار در سال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛نظرمحمد رنجا در حاشیه همایش فرصت های سرمایه گذاری در کرمانشاه گفت: دو کشور حدود 900 کیلومتر با هم مرز مشترک دارند.


وی ادامه داد: با وجود این پتانسیل‌ها مبادلات تجاری بین دو کشور از مبادی رسمی شامل دو مرز "میرجاوه" و "تفتان" حدود 380 میلیون دلار است که اگر مبادلات مبادی غیررسمی را نیز به آن اضافه کنیم به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران اظهار کرد: این در حالیست که در سفری که رئیس جمهور ایران در سال 2015 به پاکستان داشت، بر افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا پنج میلیارد دلار تاکید کرد.

رنجا خرید برق از ایران را یکی از زمینه‌هایی دانست که می‌تواند باعث گسترش مراودات تجاری دو کشور شود و عنوان کرد: اکنون میزان خرید برق ما از ایران 100 مگاوات است، اما تقاضای هزار و حتی تا سه هزار مگاوات را نیز داریم و یک شرکت پاکستانی در این خصوص در حال مذاکره است.

وی همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه پاکستان در فوریه 2017 از تجار ایرانی خواست در این نمایشگاه شرکت کنند و افزود: به علاوه قرار است نمایشگاهی از طرف پاکستان نیز در مارس 2017 در ایران برگزار شود که این دو نمایشگاه نیز می‌تواند زمینه افزایش همکاری دو طرف باشد.

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران همچنین به چالش‌های تجاری بین دو کشور اشاره داشت و یادآوری کرد: ما بین دو کشور خط راه آهن داریم، اما سه تا چهار قطار در ماه از آن عبور می‌کند که تردد قطارها باید روزانه شود.

رنجا با اشاره به اینکه پاکستان بهترین برنج دنیا را صادر می‌کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه چند ماه در سال جلوی صادرات برنج ما به ایران گرفته می‌شود، به علاوه از سال 2010 نیز صادرات نارنگی و پرتقال پاکستان به ایران متوقف شد.

وی همچنین از ظرفیت تولید وسایل جراحی در پاکستان هم یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه ایران این تجهیزات را از ما نمی‌خرد. ما تجهیزات پزشکی را 100 دلار به آلمان می‌فروشیم و ایران آن را با قیمت هزار دلار از آلمان می‌خرد.

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران همچنین از ظرفیت تولید چرم و توپ فوتبال نیز در پاکستان یاد کرد که ایران می‌تواند از آن استفاده کند.

انتهای پیام/ز



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.