با حضور مسئول بخش بین‌الملل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها؛

مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در ایران بررسی شد

اولین نشست بررسی مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در ایران با حضور مسئول بخش بین‌الملل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و تعدادی از کارشناسان حوزه آموزش در تهران برگزار شد.

اولین نشست بررسی مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اولین نشست بررسی مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در ایران با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین رحمانی مسئول بخش بین‌الملل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و تعدادی از معلمان مهاجر افغانستانی و کارشناسان حوزه آموزش در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست دبیر کانون نخبگان افغانستان با اشاره به حضور  تعداد زیادی از دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در ایران اظهار داشت: این دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور خود هستند و مشکلات و چالش‌ها موجود بر سر راه تحصیل آنان باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی نائب رئیس کمیته تخصصی آموزش و پژوهش اتباع و مهاجرین خارجی و مسئول بخش بین‌الملل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در این نشست درباره تشکیل کارگروه ویژه افغانستان با مشارکت وزارتخانه‌های مربوط در امور مهاجرین توضیح داد و تنظیم استراتژی بلند مدت با رویکرد حفظ کرامت مهاجرین را جزو اهداف این کارگروه عنوان کرد.

سپس حاضرین به بحث و بررسی چالشها و مشکلات دانش‌آموزان مهاجر در دو حیطه کلی مشکلات «قانونی - اداری» و مشکلات «فرهنگی - اجتماعی» پرداختند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم دریافت معرفی‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان به دلیل محدود بودن زمان ثبت نام در دفاتر کفالت، برخورد سلیقه‌ای مدیران مدارس هنگام ثبت‌نام افراد فاقد مدرک، کمبود ظرفیت مدارس  دولتی و عدم پذیرش دانش‌آموزان افغانستانی در برخی مناطق، هماهنگی بین ادارات مختلف دخیل در موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان مانند مشکلات مربوط به کد 8رقمی و 16رقمی برای ثبت نام، بالا بودن سن برخی دانش آموزان و عدم تطبیق سن آنها با پایه تحصیلی، باز ماندن از تحصیل به دلیل عدم تطبیق کارت شناسایی دانش آموز با استان محل زندگی، بلا‌تکلیفی دانش‌آموزانی که در مدارس غیر رسمی تحصیل می‌کنند به علت عدم دریافت گواهی معتبر، مشکلات زبان، لهجه و عدم آشنایی با برخی اصطلاحات برای دانش‌آموزانی که به تازگی وارد ایران شده‌اند، اشاره کرد.

در ادامه مراسم حضار به ارائه پبشنهادها و راهکارهای برای حل مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی پرداختند که انجام یک تحقیق میدانی برای بررسی دقیق‌تر دلایل بازماندن کودکان مهاجر از تحصیل، ایجاد یک سامانه جامع برای ثبت‌نام کودکان مهاجر بازمانده از تحصیل و ساماندهی آنها، ایجاد هماهنگی بیشتر بین ارگان‌های مرتبط با دانش‌آموزان افغانستانی مثل اداره آموزش و پرورش، اداره اتباع، ناجا و ...، بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران و معلمان افغانستانی هنگام تصمیم‌گیری و وضع قوانین برای دانش‌آموزان، ابلاغ  به موقع بخشنامه‌های ثبت‌نام دانش آموزان به مدیران مدارس، قراردادن یک مسئول مشخص در زمان ثبت نام مدارس در آموزش و پرورش مناطق برای پاسخگویی و پیگیری مشکلات ثبت نام کودکان مهاجر از جمله این موارد بودند.

همچنین در این نشست درباره مشکلات فردی موجود بین دانش‌آموزان مهاجر مانند عدم انگیزه و امید به آینده، پایین‌بودن اعتماد به نفس، عدم وجود نشاط ، مشکلات هویتی و... گفتگوهایی صورت گرفت.

باتوجه به اهمیت موضوعات و چالش‌های فرهنگی - اجتماعی بین دانش‌آموزان مهاجر پیشنهاد شد که این موضوع به‌طور تخصصی در یک نشست دیگر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۵
کاش مشکلات ایثارگران هم بررسی بشه
آخرین اخبار