سفیر ایران در افغانستان:

فرهنگ مشترک ایران و افغانستان باید از دین در مقابل هجمه‌ها دفاع کند

سفیر افغانستان در ایران گفت: فرهنگ مشترک ایران و افغانستان می‌تواند از دین اسلام در مقابل هجمه‌هایی که از سوی این دو گروه بر آن وارد شده است دفاع کند.

فرهنگ مشترک ایران و افغانستان باید از دین در مقابل هجمه‌ها دفاع کند
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران در نخستین همایش گفت‌گوی فرهنگی ایران و افغانستان که در دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: دو کشور ایران و افغانستان همسایه بوده و هم از لحاظ فرهنگی  مشترک بوده و مراحلی مختلف تاریخی را در کنار یکدیگر بودند و نقش مهمی در فرهنگ اسلامی ایفا کردند.

وی افزود: وقت آن رسیده است که 2 ملت بار دیگر رسالت تاریخی خود را برعهده گرفته و هجمه‌ای که این روزها علیه دین مبین اسلام شکل گرفته را نجات دهند.

سفیر افغانستان با بیان اینکه ما آثار بزرگانی چون سنایی، سعدی و مولوی را داریم، تصریح کرد: نسخه‌های آنان می‌تواند درمانی برای مسائل امروز ما باشد.

احمد نور با اشاره به ویران کردن آثار تاریخی توسط طالبان و داعش گفت: تخریب میراث فرهنگی از سوی آنان نشان از بی‌خبری آنهاست و نقش فرهنگ در این جا مهم است و می‌تواند از دین اسلام در مقابل هجمه‌هایی که از سوی این دو گروه بر آن وارد شده است دفاع کند.

وی ضمن بیان اینکه ایران و افغانستان دارای تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک و سرنوشت مشترک هستند، تاکید کرد این عوامل می‌تواند بنای محکمی را در رابطه دو کشور ایجاد نماید.

سفیر افغانستان ادامه داد: 4 دهه است که ملت افغانستان رنج را تحمل می‌کند و جنگ مردمی بسیاری از این کشور را مجبور کرده است که جلای وطن کرده و راهی سرزمین‌های دور و نزدیک از جمله ایران شوند.

وی افزود: این مهاجرانی که اکنون در ایران هستند فرصتی را بوجود آورده که باعث استحکام پیوندهای فرهنگی باشد و همچینن سرنوشت مشترکی را برای دو ملت رغم زده است.

سفیر افغانستان با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مبنی بر اجازه درس خواندن دانش آموزان افغانستانی در مدارس این کشور گفت: اکنون در حدود 400 هزار دانش آموز افغانستانی در ایران در حال تحصیل هستند و در مدارس پذیرفته شدند و این نشان از دید بلند مدت رهبری معظم انقلاب ایران حکایت می‌کند که با درایت خاص و آینده‌نگری دستور به این امر فرمودند.

بصیر احمدنور افزود: رهبری معظم انقلاب دید بسیار خوبی نسبت به مردم افغانستان داشته و با مشغله‌ای که دارند، تقریبا تسلط خوبی به اوضاع و بخصوص ادبیات افغانستان دارند.

وی در پایان ضمن استقبال از برگزاری همایش گفتگوی ایران و افغانستان گفت: امیدوارم چنین همایش‌هایی باعث افزایش مبادلات فرهنگی و ارتقا روابط 2 کشور شود.


گفتنی است، در مراسم افتتاحیه این همایش حداد عادل، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رسول موسوی مشاور وزیر امور خارجه و هیأتی از استادان افغانستانی شامل  مخدوم رهن وزیر پیشین فرهنگ و اطلاعات در افغانستان، سه نفر از معاونان وزارت خانه‌های مختلف افغانستان و شماری از استادان، روزنامه نگاران و فعالان مدنی این کشور حضور داشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.