تکنولوژی همراه با تصمیم گیری صحیح/ فرماندهان و مدیران باید درست تصمیم بگیرند

مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: در کنار تکنولوژی، درایت و تصمیم گیری صحیح به موقع نیز تاثیر سرنوشت سازی را در همه فرایندها ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرلشگر یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران که صبح امروز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد با اشاره به اینکه در مدیریت جامعه نیاز به تفکر مدیریت علمی داریم، گفت: با توجه به محدودیت منابع در مقابل نیازهای زیاد جامعه باید علمی مدیریت کرد.

به گفته وی؛ باید منابع ملی، انسانی و فیزیکی باتدبیر و در جهت توسعه کشور هزینه کنیم. 

صفوی با اشاره به برگزاری این کنفرانس، اظهار داشت: برگزاری این سمینارها و کنفرانس ها به صورت زنده، تبادل نظر و کسب اطلاعات و تجربیات و توسعه علمی و فناورانه مدیران و فرماندهان است.

وی درباره تحلیل محیط بین المللی عنوان کرد: در این تحلیل به تغییرات بر شتاب فناوری به ویژه تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه ابعاد زندگی بشر، تغییر در الگوی قدرت در معادلات جهانی، کم رنگ شدن مرزهای حاکمیتی بر قدرت، فضای مجازی پرداخته می شود.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به بهم ریختن روابط سیاسی و بلوکهای سنتی قدرت تاکید کرد: تغییرات دو جغرافیای سیاسی منطقه ای ما دو حال گذر ژئوپلیتیکی است و به تعبیر مقام معظم رهبری در حال گذر از یک پیچ تاریخی هستیم.

وی با اشاره به افزایش بازنگری قدرت تصریح کرد: در این خصوص می توان به تاثیرات عمیق متقابل رویدادهای منطقه ای در سطح جهانی، شکنندگی محیط بین المللی، تاثیرات تفکرات مبتنی بر ایدایولوژی های آرمان خواهی(قدرت در عصر حاضر فرهنگ است) و انطباق اقدامات تاکتیکی اشاره کرد.

صفوی با اشاره به عملیات، تکنولوژی و عنصر تصمیم گیری افزود: این امر بی شک در موفقیت هر عملیات و دانش که ماحصل آن تکنولوژی است، نقش بسزایی دارد و روز به روز با توسعه دانش بشر، استعدادهای بشر نیز برای موفقیت و شکست در کارها بکار می رود.

وی درخصوص مسیله پیچیدگی و فرایند و عنصر تصمیم تاکید کرد: درایت و تصمیم گیری صحیح و به موقع نیز همانند تکنولوژی در فرایتدها تاثیر بسزایی دارد.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا بیان کرد: تصمیم صحیح نیازمند طی فرآیند های پیچیده ای است که عنصر اول آن را اطلاعات تشکیل می دهد.

به گفته صفوی، تحول در عواملی مانند تهدید، سطح دسترسی، ساختار قدرت، حوزه فناوری اطلاعات و فشردگی مفهوم زمان و مکان جزو مبانی تحول در فرماندهی و کنترل هستند.

وی با بیان اینکه افزایش سرعت عملیات منجر به توسعه مدیران و منطقه می شود، تصریح کرد: سامانه های فرماندهی و کنترل نقش تعیین کننده در سرنوشت هر عملیات پیچیده دارد.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا با توجه به چند وجهی بودن نظام فرماندهی و کنترل گفت: ماموریت و موقعیت، فرهنگ سازی، امکانات و تجهیزات، سطح دانش و فرماندهان و سازمان ها، ساختار سازمانی و سلسله مراتب فرماندهی جزو مجموعه چند وجهی نظام فرماندهی هستند.

وی با اشاره به ناکارآمدی رویکرد تکنولوژی مجبور به مقوله مدیریت عملیات پیچیده بیان کرد: تحمیل بار مالی زیاد، طول عمر کم و نیاز مداوم بازسازی مجدد، مشکلات آموزشی برای بکار گیری تکنولوژ مجدد زیر مجموعه این رویکرد است.

به گفته وی؛ سامانه بانکی، کنترل حمل و نقل، مدیریت سلامت و انتظامی، فضای مجازی، کنترل مرزها، بنادر، کشتیرانی و حوادث، مدیریت سامانه حیاتی و سامانه های کنترل صنعتی از مصداق فرماندهی و کنترل در سدح ملی است.

صفوی با بیان اینکه باید به رویکرد فرماندهی به جای فناوری توجه کرد، بیان کرد: در رویکرد های توسعه فرماندهی و کنترل بومی دانشگاه های صنعتی باید کاربردی شود.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا اظهار کرد: باید بر تفکرات و فلسفه بومی در توسعه فرماندهی و کنترل فرهنگ سازی و حل نمودن شرایط اجتماعی توسعه تکیه کرد.

وی با بیان اینکه نهادهای سیاست گذار، فرماندهی و اجرایی باید فعال شوند، تاکید کرد: باید در این مرحله از طریق شبکه مداری در قلمرو کشور و تقویت تفکر لشگر مورچگان به جای قدرت هم افزایی ایجاد کرد.

صفوی با بیان اینکه باید دانشجویان و اساتید را در برنامه ریزی دخالت داد، یاد آور شد:باید به مقتضیات جغرافیایی کشور و حمایت و ایجاد نهادهای توسعه ای از جمله انجمن ها، بهره برداری از ظرفیت های فناوری و فرماندهی و کنترل در سطح دنیا، تقویت آموز و سواد پایه و استفاده از ظرفیت دانشگاه ها توجه کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار