به بهانه پخش «معمای شاه»؛

کدام نخست‌وزیر رژیم پهلوی با شعار آشتی ملی به قدرت رسید؟

نخست وزیری که نقش وی را فخرالدین صدیق شریف در «معمای شاه» ایفا می کند، بشناسید.

بهواقعیت نقش صدیق شریف در معمای شاه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کند.

یکی از نخست وزیران دوران پهلوی که فخرالدین صدیق شریف در «معمای شاه» نقش وی را ایفا می کند، جعفر شریف امامی است.

وی پس از تحصیلات مقدماتی در رشته راه آهن، از یکی از دانشگاه‌های آلمان فارغ التحصیل شد و پس از ادامه آن در سوئد، با بازگشت به کشور در راه آهن شروع به کار کرد.
 
پس از ترقی در این حوزه، وی در سال 1329 وزیر راه دولت رزم آرا شد. او همچنین بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و نخست وزیری سپهبد زاهدی به سمت مدیرعامل سازمان برنامه منصوب شد.

کسب سمت های گوناگون توسط شریف امامی ادامه داشت و او در سال 1336، وزیر صنایع كابینه اقبال شد. علاوه بر این پس از اقبال وی از سال 1338 تا 1340، عهده‌دار پست نخست‌وزیری بود و در کنار این پست نایب‌التولیه بنیاد پهلوی، رئیس اتاق صنایع و معادن، رئیس هیئت مدیره بانك توسعه صنعتی، رئیس بنگاه ترجمه و نشر كتاب كه وابسته به فراماسونری بود و نیز سناتور و سال‌های زیادی ریاست مجلس سنا را هم به عهده داشت.


*جمعه سیاه 17 شهریور

در ادامه پس از یک وقفه در سال 1357 و در آشوب و همهمه آن روزها محمدرضا شاه برای جلوگیری از بحران و انقلاب، مسئولیت نخست وزیری را با اختیارات تام به او سپرد.

وی خود را ظاهرا حامی مردم و از خاندان روحانیون معرفی کرد و دولتش را با عنوان دولت آشتی ملی تشکیل داد. این رویکرد ظاهرا با اقداماتی چون آزادی مطبوعات و رادیو تلویزیون، دادن امتیاز به کارمندان، تغییر تقویم شاهنشاهی به شمسی، بستن مراکز فساد، عزل مدیرانی که نالایق دانسته شدند و انحلال حزب رستاخیز ادامه داشت. تا اینکه با ایجاد حکومت نظامی در ۱۷ شهریور رخداد معروف جمعه سیاه را به نام خود در تاریخ ثبت کرد.

پس از این اتفاق تلاش های او برای ادامه نخست وزیری اثر نکرد و با مخالفت های مردمی وی در نهایت در 14 آبان 1357 استعفای خود را اعلام کرد و در بهمن ماه پیش از پیروزی انقلاب راهی آمریکا شد.

جعفر شریف امامی سرانجام در سن 87 سالگی و در خرداد1377 در همان کشور درگذشت.


گزارش از فاطمه شهدوست

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.