وزیر بهداشت در مراسم همایش اخلاق و تعهد حرفه‌ای پزشکان؛

تخریب جامعه پزشکی سبب از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود/ هدررفت سرمایه اجتماعی بر خلاف منافع جامعه و اسلام است


وزیر بهداشت گفت: با تخریب جامعه پزشکی اعتماد مردم کاهش پیدا می‌کند و این مساله خلاف ارزش‌های انقلاب، امام راحل و رهبری است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم همایش اخلاق و تعهد حرفه‌ای در سالن همایش‌های برج میلاد با اشاره به لزوم رعایت اخلاق مداری در زندگی شخصی و اجتماعی اظهار داشت: کشورمان افتخار می‌کند که اسلامی است و ارزش و آرمان‌های انقلاب را به دنیا عرضه می‌کند و همین امر سبب ایجاد جایگاهی ارزشمند در میان کشورهای دنیا می‌شود. 
 
وی بیان کرد: سقوط اخلاقی در بعضی از صنوف شنیده می‌شود که اگر سو رفتار در جامعه پزشکی به فعالیت‌های حرفه‌ای صورت گیرد اعتماد مردم از این گروه زحمتکش کم می‌شود. 
 
هاشمی ادامه داد: اگر در جامعه‌ای اخلاق سقوط کند همه ارکان آن سقوط می‌کند و صرفا مقام منزلت پزشکان تنزل نمی‌یابد و خلق و خویش مردم در اثر تغییر رفتار مسئولان عوض می‌شود. 
 
وی افزود: اگر مسئولان سیاسی، اجرایی و قضایی کشور اخلاق و احترام را رعایت کنند آن جامعه رشد پیدا می‌کند که در این میان متاسفانه افرادی وجود دارند که جامعه پزشکی و هنری را دچار تنزل اخلاقی می‌کنند؛ این در حالی است که وضع خودشان مناسب نبوده و در عمل اصول اخلاقی را ملاک عمل خویش قرار نمی‌دهند. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: عده‌ای از اقلیت مردم اکثریت جامعه را سپر خود قرار می‌دهند و حرف‌های خود را به افکار عمومی جامعه دیکته می‌کنند و این مساله سرمایه ارزشمند جامعه را کاهش می‌دهد. 
 
هاشمی با بیان اینکه افراد باید حدود احترام را در زندگی شخصی و اجتماعی مبنای روابط خود قرار دهند، افزود: اساس دین مبین اسلام وحدت، همدلی، برابری و برادری است اما متاسفانه افرادی هستند در رفتار سیاسی به آن پایبند نبوده و این مساله را در روز 16 آذر که به همراه رئیس جمهور به دانشگاه آمده مشاهده کرده و صحنه‌های دلم را به درد آورد. 
 
وی ادامه داد: ما در جامعه پزشکی بیش از هر چیزی به نقد نیازمندیم و ما علاقه‌مندیم در عمل ثمربخش باشیم به طوری که اگر ما در جامعه پزشکی یک طرفه چنین مسائلی را بازگو کنیم و اطلاعات دروغ را منتشر کنیم این کار به دور از انصاف است و ما سرمایه بزرگی به نام اعتماد را به این صورت از دست می‌دهیم. 
 
هاشمی با بیان اینکه از یک سری از افراد رفتارهای می‌بینیم که روی افکار عموم کار می‌کنند، تصریح کرد: در طی 15 سال گذشته رفتارهای دیده شده است که سرمایه جامعه را از بین می‌برد و این مساله برای همه گروه‌های مختلف کشور وجود دارد و نفوذی که ما در این حوزه می‌بینیم در طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده و این مساله سرمایه‌های اجتماعی را در طول زمان از ما می‌گیرد که البته افرادی که بر روی افکار عمومی جامعه کار می‌کنند از احزاب مختلف بوده و با هدف تخریب‌ سرمایه‌های اجتماعی قلم می‌نویسند و این کار بر خلاف منابع ایران، اسلام، امام راحل (ره)، رهبری و ارزش‌های انقلاب است.
 
وی با بیان اینکه باید باور داشته باشیم که دشمن دارد سرمایه های  اجتماعی را از ما می‌گیرد، اضافه کرد: برخی از رسانه‌ها جامعه پزشکی را می‌کوبند و این مساله باعث سلب اعتماد مردم می‌شود و من تا به امروز هیچ دستگاهی ندیدم که در اقصی نقاط کشور بدون هیچ منتی و به خاطر نودوستی در خدمت مردم باشد. 
 
هاشمی اظهار داشت: در هر صنفی مانند قضات، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت مشکلاتی وجود دارد اما با کارشکنی که در گروه پزشکی انجام می‌شود در هیچ صنفی صورت نگرفته و این مساله باعث از بین رفتن سرمایه‌های ارزشمند کشور و اعتماد مردم می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از طریق صنوف مختلف سعی در انجام کارهای نظام پزشکی دارد، افزود: اگر ما برای اعلام منافع جمعی منافع فرد را برتر بدانیم این کار سبب کاهش اعتماد مردم می‌شود و اگر کسی به منصبی می‌رسد، "نه" گفتن برایش سخت می‌شود.  
 
هاشمی ادامه داد: نظام پزشکی باید در انتخابات شرکت فعال داشته باشد و انجمن‌ها باید به شدت مراقب همکاران باشند.
 
وی ادامه داد: قانون ظرفیت‌های زیادی در اختیار جامعه پزشکی و انجمن‌ها قرار داده است و من انتظار داشتم این صنف در این دوره از انتخابات از اختیاراتش به طور کامل استفاده کند. 
 
وی با اشاره به اینکه ما منافع خودمان را نگاه می‌کنیم و منافع ملی را نگاه نمی‌کنیم، افزود: برخی از افراد با شخص وزیر و یا دولت مخالفت دارند ولی با کارهایشان کل وزارت بهداشت را نابود می‌کنند و سعی در خفیف کردن دولت دارند و این مساله سبب تنزل دولت می‌شود و به نظر من کل نظام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 
 
هاشمی تاکید کرد: انجمن‌ها باید با افرادی که دچار غفلت می‌شوند به نحوی برخورد کنند که بازدارنده بوده و ما باید قبول کنیم که از اشکال مستثنی نیستیم و هستند افرادی که لباس ما را به اشتباه پوشیده‌اند و ما یا باید با چنین افرادی برخورد کنیم یا در بین جامعه بد معرفی شویم. 
 
وی ادامه داد: من اصل کارم انجام تعهد و مسئولیت در برابر خدا و ملت شریف است و در آستانه انتخابات نظام پزشکی اگر انجمن‌ها نیاز به قانون و اصلاحیه دارند باید این موضوع را به وزارت بهداشت متذکر شوم و اگر همه ما از خود مراقبت کنیم جامعه آینده ما درخشان است. 
 
هاشمی ادامه داد:  نباید به حاشیه‌ها خیلی توجه کنیم اگر چه مهم است و به دفاع از صنف سبب نشان دادن نقش جامعه پزشکی در سلامت مردم و پیشرفت کشور است. 
 
وی گفت: سلامت مردم و پیشرفت کشور در گرو همین سرمایه اجتماعی است و وزارت بهداشت تمام قوانین حوزه سلامت تحت عنوان تنقیه قانون جمع کرده و به وزارت دادگستری ارائه داده است. 
 
هاشمی افزود: قوه قضائیه در حوزه حقوق شهروندی مسئول است و اگر این قوه بخواهد از خدشه‌دار شدن حقوق مردم جلوگیری کند، باید از آن دفاع کرده و جامعه پزشکی باید طوری عمل کند که برای حفظ سلامت مردم نیازی به ورود سایر دستگاه‌‌ها نباشد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار