در نشست تخصصی تمبر و اسکناس افغانستان مطرح شد

ایران بیشترین چاپ تمبر از افغانستان داشته است

نشست تخصصی تمبر و اسکناس افغانستان با بررسی سیر تاریخی این آثار در مرکز سراج مشهد برگزار شد.

ایران بیشترین چاپ تمبر از افغانستان داشته است
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نشست تخصصی در مورد پیشینه تمبر‌های پستی و اسکناس‌های افغانستان با حضور جمعی از فرهنگیان و اهالی رسانه در «مرکز تخصصی فرهنگی سراج افغانستان» در مشهد برگزار شد.

«بصیراحمد حسین زاده» در بخش نخست این نشست که با حضور جمعی از فرهنگیان و اهالی رسانه برگزار شد، به پیشینه اسکناس در افغانستان اشاره کرد و گفت:نخستین پول کاغذی افغانستان در سال 1298 و در دوره «امان الله خان» با واحد روپیه منتشر شد و یک روپیه کابلی نخستین اسکناس کاغذی افغانستان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تا سال 1304 چند اسکناس دیگر هم با واحد روپیه منتشر شد اما در این سال تغییراتی در سیستم مالی و خزانه داری افغانستان ایجاد شد.

حسین‌زاده تصریح کرد: تا قبل از سال 1304 در هر منطقه از افغانستان اوزان متفاوت بود و سیر کابل با سایر شهرهای افغانستان تفاوت داشت و ارزش روپیه کابل با سایر شهرها برای شهروندان این کشور مشکلات ایجاد می کرد و دولت تصمیم گرفت که اوزان و واحد پول را یکسان سازی کند.

این کارشناس اسکناس تصریح کرد: در همین دوران بود که واحد پول افغانستان از روپیه به افغانی تغیر کرد که تا امروز هم واحد پول افغانستان افغانی است.

این نویسنده مهاجر در ادامه به وضعیت اسکناس در دوره «حبیب الله کلکانی» اشاره کرد و افزود: بعد از سقوط دولت امان‌الله خان و به قدرت رسیدن حبیب الله کلکانی، وی دوباره یک اسکناس با واحد روپیه منتشر کرد و این تنها اسکناس این دوره است و همان اسکناس های دوره قبل با مهر مخصوص حبیب الله سورساژ و استفاده می شد.

نویسنده کتاب «تاریخ ارتباطات در افغانستان» در ادامه به وضعیت نشر اسکناس در دوران ظاهر شاه اشاره کرد و افزود: نخستین اسکناس دوره ظاهر شاه در سال 1315 قبل از تاسیس «دافغانستان بانک» منتشر شد و در سال 1318 که بانک مرکزی افغانستان ایجاد شد نخستین اسکناس ها با تصویر ظاهر شاه با واحد 1 تا 1000 افغانی منتشر و تا پایان عمر این دولت چند نوع دیگر اسکناس با تصویر شاه نیز منتشر شد.

حسین زاده در ادامه به دوران داوودخان اشاره کرد و یاد آور شد: در دوره داوود خان اسکناس‌هایی با تصاویر وی منتشر شد که در 3 دوره متوالی با رنگ‌های مختلفی تجدید چاپ شد.

وی در ادامه به وضعیت اسکناس در دوران حکومت مارکسیستی افغانستان اشاره کرد و افزود: در این دوران اسکناس‌ها بدون چهره شخص اول کشور منتشر شد و تاپایان هم هیچ تصویری از اشخاص در اسکناس‌ها دیده نشد.

از مهم‌ترین تغییراتی که در این دوره صورت گرفت، تغیر آرم «دافغانستان بانک» بود که جای خود را به آرم «حزب دموکراتیک خلق افغانستان» داد؛ که البته فقط در همان سال 1357 خورشیدی این اتفاق افتاد و بعد دوباره از همان آرم بانک مرکزی استفاده شد.

وی در ادامه وضعیت اسکناس در دوره مجاهدین و حامد کرزی و وضعیت فعلی نشر اسکناس در افغانستان را برای حاضران به تفصیل بیان کرد.

حسین زاده در بخش دوم این نشست به پیشینه تمبرهای پستی افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان از کشورهای پیش رو در انتشار تمبر پستی بوده است و 4 سال بعد از ایران نخستین تمبر پستی خود را منتشر کرد.

این کارشناس تمبرهای افغانستان افزود: نخستین تمبر پستی افغانستان که به کله شیر معروف است در سال 1254 در دوره دوم حکومت «امیر شیر علی خان» در افغانستان منتشر شد.

وی ادامه داد: هم اکنون تعدادی از این تمبرها در موزه ملک تهران و موزه تمبر لندن و در دست برخی دیگر از مجموعه داران معروف در جهان نگهداری می‌شود.

وی در ادامه پیشینه تمبرهای دوران امیر عبدالرحمان تا وضعیت فعلی تمبر پستی در افغانستان را تشریح کرد و افزود: از مهم‌ترین اتفاقاتی که در دوره نادر خان در سال 1309 خورشیدی صورت گرفت عضویت افغانستان در اتحادیه جهانی پست بود که روند چاپ و انتشار تمبر پستی افغانستان وارد مرحله تازه ای شد و کشورهای عضو اتحادیه پست با تمبرهای افغانستان بیشتر آشنا شدند.

حسین زاده در بخش دیگری از این نشست تخصصی به تمبرهای مشترک افغانستان با ایران اشاره کرد و افزود: بعد از تحولات اخیر در 2 دهه گذشته تا کنون چندین تمبر مشترک میان ایران و افغانستان منتشر شده است که از مهمترین انها می توان به تمبر «مولانا جلالالدین محمد بلخی» و «خواجه عبدالله انصاری» اشاره کرد.

تمبرهای کشورهای خارجی با موضوع افغانستان پایان بخش صحبت‌های حسین زاده در این نشست بود که افزود: بیشترین تمبرهای که تا کنون کشورهای خارجی با موضوع افغانستان منتشر کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران است که در سال‌های مقاومت مردم این کشور در مقابل ارتش سرخ شوروی هر سال یک تمبر منتشر می‌شد و علاوه بر آن تمبری با چهره «سید اسماعیل بلخی» در سال 1367 خورشیدی منتشر شد.

وی همچنین در مورد تمبر پستی دولت فرانسه با چهره «احمد شاه مسعود» افزود: این نخستین چهره یک شخصیت غیر اروپایی در تمبرهای اروپا بود که با استقبال فراوان مردم فرانسه مواجه شد.

فارس نوشت: «علی سلطانی هروی»، مسئول «مرکز تخصصی فرهنگی سراج افغانستان» در پایان این نشست ضمن تشکر از حضور حسین زاده، آمادگی مرکز تخصصی فرهنگی سراج برای دعوت از کارشناسان افغانستانی و ایرانی را برای بحث و تبادل نظر در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی را اعلام کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار