مرعشی خبر داد

بیش از یک میلیون 200 هزار زائر اربعین ویزیت شدند/ هلال احمر در اربعين از جيب هزينه می‌كند

رئيس مركز پزشكی حج و زيارت هلال احمر با بيان اينكه در اربعين كمبود دارو وجود نداشته است، گفت: حجم عملیات‌ها طوری بود که تنها تعداد ویزیت‌های ثبت شده به بیش از یک میلیون و 200 هزار رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعلی مرعشی رئيس مركز پزشكی حج و زيارت هلال احمر در تشریح اقدامات هلال احمر در خدمت رسانی به اربعین حسینی اظهار داشت: پس از اربعین سال گذشته، جلسات آسیب شناسی با حضور عوامل اجرایی آن برگزار و با هم فکری‌های انجام شده، برنامه ریزی جهت اجرای با کیفیت عملیات اربعین 95 صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به آن که برای حج اعزامی نداشتیم، پیش بینی می‌کردیم که زائرین اربعین دو برابر شوند و به دنبال آن افزایش حجم عملیات‌ها را تخمین زدیم.

مرعشی افزود: اربعین مانور بزرگ شیعه است و بر همین اساس پیش بینی کرده بودیم که داعش اخلالگری داشته باشد، بر این اساس امداد در بحران به مسئولیت‌های قبلی جمعیت هلال احمر در خدمات رسانی به مراسم اربعین اضافه شد تا به این ترتیب بتوانیم در زمان حوادث، قابلیت پوشش آن را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مجموع عملیات خدمت رسانی در اربعین امسال موفقیت آمیز بود و با کمترین ضایعه انجام شد، افزود: اما دو حادثه تروریستی سامرا و همچنین حله را در این مراسم شاهد بودیم، خوشبختانه هلال احمر در این حوادث به سرعت وارد عمل شد و امکانات خود را به کار گرفت، به طوری که در حادثه حله طی 16 ساعت مجروحان به کشور منتقل شدند.

وی ادامه داد: در حادثه حله تعداد کشته شدگان بیشتر از مجروحان بود، کل مجروحان این حادثه 11 نفر بودند که همه آن ها نیز از اتباع افغان مقیم ایران بودند که در اثر موج انفجار دچار سانحه شده بودند و متأسفانه یک تن از این مجروحان فوت کرد، در این حادثه 58 قطعه و جنازه با همکاری عراق جمع آوری شد و در داخل کشور توسط پزشکی قانونی از آن ها DNA گرفته شد، به این ترتیب اجساد شناسایی شدند و آن‌هایی که مربوط به عراق بود، بازگشت داده شدند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: در اربعین سال 94 در مجموع، 950 نفر نیرو اعزام کردیم که در سال 95 این تعداد به 2 هزار و 300 تن رسید، نیروهایمان هم شامل پزشک عمومی، متخصص، امدادگر، پرستار زن و مرد و غیره بود، طول مدت عملیات امسال نیز از دهم صفر آغاز شد و تا پایان صفر نیز ادامه داشت، داروها نیز زودتر از موعد مقرر به کشور عراق ارسال شدند.

وی افزود: سال گذشته 11 چادر بین راهی راه اندازی کرده بودیم که امسال این تعداد به 6 چادر کاهش یافت، اما تجهیزات را در چادرها افزایش دادیم، به طوری که این چادرها به دستگاه اکسیژن رسان، شوک مصنوعی، نوار قلب و غیره مجهز بودند، در هر چادر نیز 80 تا 100 نیرو مستقر بودند.

مرعشی افزود: همچنین با همکاری سپاه، در 18 محل اسکان زائران در کربلا، درمانگاه دایر شد تا به این ترتیب بار درمانی درمانگاه‌های شبانه روزی هلال احمر کاهش یابد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: این بار برای اولین بار پزشکان متخصص را در بیمارستان‌های کربلا مستقر کردیم، همچنین 120 مترجم اعزام شدند تا کانال ارتباطی بین پزشکان ما و مسئولان کادر درمانی بیمارستان‌های عراق باشند.

به گفته مرعشی در اربعین امسال 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس و همچنین 21 دستگاه آمبولانس از سوی جمعیت هلال احمر به خاک عراق اعزام شد، یک بیمارستان صحرایی نیز با همکاری سپاه در شهر کوت راه اندازی شد که هم به اهالی آن محل و هم به زائران پیاده خدمات لازم را ارائه می‌داد، در کاظمین نیز سه درمانگاه در نظر گرفته شده بود و نیروهای لازم از سوی جمعیت هلال احمر در آن جا مستقر بودند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه حجم عملیات در مراسم اربعین امسال بسیار سنگین بود، افزود: حجم عملیات‌ها طوری بود که تنها تعداد ویزیت‌های ثبت شده به بیش از یک میلیون و 200 هزار رسید و همچنین یک وضع حمل نیز در روز اربعین داشتیم.

مرعشی در پاسخ به سوالی در مورد هزينه كرد هلال احمر در اربعين و دريافت 6 هزار تومان از هر زائر گفت: هنوز اسناد مالی اربعين مشخص نشده، اما آن چه مسلم است، هزينه كرد هلال احمر از جيب است چرا كه مبلغی كه زائران پراخت می كنند، ناچيز است.

مرعشی در ادامه در مورد بحث دارو و شايعات كمبود ان در اربعين گفت: بيش از 60 تن دارو  به عراق ارسال شد و لیست دارو ها نیز بر اساس فارماکوپه ایران و تجربیات حج و اربعین گذشته تهیه شده بود، در این میان هیچ کمبود دارویی در عراق نداشتیم و آن دسته از موکب هایی که با ما هماهنگ بودند نیز کمبود دارو نداشتند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه تعدادی از موکب ها با ما از قبل هماهنگ نکرده و خود یکی دو ساک دارو آورده بودند که در یکی دو روز اول تمام شد و بعد از ما درخواست دارو داشتند، یکی از همین خیرین از ما تقاضای 500 هزار آموکسی سیلین داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار