آغاز نوزدهمین رقابت مراكز استانی صدا و سیما

مراسم آغاز به كار نوزدهمین جشنواره تولیدات مراكز استانی صدا و سیما در اهواز برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی،نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استانی صدا و سیما در اهواز آغاز به كار كرد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره كه با حضور  آیت‌الله موسی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام‌جمعه اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مدیران، برنامه‌سازان، هنرمندان و پژوهشگران رادیویی و تلویزیونی در اهواز برگزار شد دكتر دارابی معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی با تشریح جایگاه رسانه در جهان امروز، سواد رسانه‌ای را ابزاری برای بالا بردن آگاهی و مصونیت‌ بخشی مردم در برابر هجمه های باطل دانست و افزود: در جهان رسانه‌ای، خوب و بد، ارزش و ضدارزش و حق و باطل در قاب تلویزیون‌ معرفی می‌شوند و رسانه‌ها پیشگامان رفتارسازی، فرهنگ‌سازی و ایدئولوژی‌سازی هستند . در این شرایط وظیفه و مسئولیت ما در حوزه رسانه بسیار سنگین است و باید بتوانیم در جهان رسانه‌ای امروز سواد رسانه‌ای جامعه را بالا ببریم تا در این فضا آگاهی‌بخشی و مسئولیت‌بخشی شكل بگیرد.

وی تنوع، تكثر و تعدد را سه مولفه تاثیرگذار برای جلب مخاطب ارزیابی كرد و افزود: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با درك این مهم، شبكه‌های استانی‌ را در دستور كار خود قرار داده است. دارابی گفت: شبكه‌های استانی برای،حمایت از تنوع فرهنگی، پاسداشت میراث تمدنی، صیانت از آداب و رسوم، ‌اشاعه و گسترش مناسك و آیین‌ها و اهتمام بایسته برای توسعه پایدار استان‌ها ایجاد شده است و تحكیم وحدت و انسجام ملی از جمله كاركردهای شبكه‌های استانی است كه هم نگاه عام و ملی در تولیداتشان وجود دارد و هم كاركردهای خاص و محلی خود را دنبال می كنند.

معاون امور استان‌ها، رسانه‌های محلی را یكی از مهم‌ترین عناصر و لوازم شكل‌گیری استمرار جامعه پویا مبتنی بر اخلاق دین برشمرد و گفت: رسانه‌های محلی نمودی از عدالت رسانه‌ای هستند، به نحوی كه از یك سو متضمن حیات و بازنمایی عناصر مهم تنوع فرهنگی مانند خرده‌فرهنگ‌ها، آداب و رسوم،‌ زبان و گویش‌ها هستند و از سوی دیگر امكان بروز استعدادهای محلی را فراهم می‌كنند كه این عدالت رسانه‌ای به بركت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی اكنون محقق شده است.
 
دارابی گسترش شبكه های اجتماعی را فرصتی برای اطلاع رسانی سریع و صحیح ارزیابی كرد و گفت:شبكه های استانی نیز با بهره گیری از این فرصت، استفاده از فضای مجازی را در دستور كار مراكز قرار داده است و به زودی همه مراكز صدا و سیما در این فضا فعال خواهند شد.

وی تاكید كرد: در حال حاضر نظرسنجی‌ها و روند پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه میانگین مخاطبان شبكه‌های استانی و محلی از میانگین مخاطبان شبكه ملی و فراملی بیشتر است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما در ادامه اعلام كرد؛ نقشه راه صدا و سیما با مدیریت جدید در حوزه استان‌ها بر بیش از 120 برنامه در قالب یك برنامه پنج‌ساله استوار است و در این مسیر، حركت خود را بر چهار نهضت بزرگ برنامه ریزی كرده است.

دارابی پویانمایی و انیمیشن در استان‌ها را یكی از این نهضت‌ها معرفی كرد و گفت:ایران اكنون بزرگترین قطب پویانمایی جهان در حوزه تولیدات اسلامی، پاك و اخلاقی است و تنها سازمانی كه دغدغه تولیدات پاك و اخلاقی دارد، رسانه ملی است و در این میان مراكز استانی نقش اول را ایفا می‌كنند.

نهضت دومی كه وی معرفی كرد "مستندسازی" بود.

معاون امور استان های صدا و سیما با اشاره به مستند های موفق و متنوعی كه در مراكز استانی رسامه ملی تولید می شود گفت:بسیاری از جوایز و موفقیت‌های سازمان صداوسیما در جشنواره‌های ایرانی و خارجی به مراكز استان‌ها اختصاص دارد.

وی سومین نهضت در این نقشه راه را "نمایش" معرفی كرد و اضافه كرد: امروز ساختار نمایش از تأثیرگذارترین بخش‌های تلویزیون است و ما برای حضور فعال و موثر دراین عرصه تلاش های خوبی را در پیش گرفته ایم.دارابی به تدارك تولید سریال 300 قسمتی در مركز گیلان اشاره و آن را نمونه ای از برنامه ریزی برای حضور در عرصه نمایش دانست.

دارابی با اشاره به نهضت فیلمنامه‌نویسی هم گفت: بسیاری از كارهای خوب و فاخر مبتنی بر متن زیبا و جذاب هستند و من همین‌جا از همه  فیلمنامه‌نویسان دعوت می‌كنم كه با مقدماتی كه در  سیمای استان‌ها فراهم شده در این نهضت مشاركت كنند.

وی در پایان افزود :بیش از 60 نفر از بهترین داوران و صاحب‌نظران در 45 روز بیش از 1500 اثر را در پنج حوزه سیما، صدا، شعر و موسیقی، خبر، پژوهش و تحقیقات ارزیابی كرده‌اند و از میان این آثار 200 اثر برگزیده شده است.

 در ادامه این مراسم آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه خوزستان ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: هنرمندان ما خطیبانی هستند متعهد، ادیبانی هستند حاذق و مربیانی هستند كه در زمینه تعلیم و تربیت به مردم خدمت‌ می كنند.

 آیت‌الله جزایری با اشاره به ویژگی‌های برجسته استان خوزستان و با بیان این كه خوزستان، ایران كوچك است، خاطرنشان كرد: این موضوع را از این جهت می‌گویم كه استان خوزستان از لحاظ اقوام متنوع و متكثر كه در خود جای داده از مزیتی برخوردار است؛ اقوامی كه با خون‌گرمی و محبت نسبت به هم در این استان حضور دارند. همچنین مواهب خداوند به این استان باعث برجستگی آن شده است.

 این عضو مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: از صداوسیما می خواهیم فصل یا بخشی را به معرفی استان خوزستان با همه قابلیت ها و پشتوانه‌هایی كه دارد اختصاص دهد تا جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

او با بیان این كه صداوسیما قدرت جذب خوبی دارد، اظهار كرد: صداوسیما می‌تواند استان خوزستان را محلی آرام و امن برای سرمایه‌گذاران معرفی كند.

 آیت‌الله جزایری خاطرنشان كرد: صداوسیما در سال‌های اخیر توجه خاصی به اقوام و وحدت و اتحاد آن‌ها داشته است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و ما از آن‌ها تشكر می‌كنیم و معتقدم كه هرچقدر در این زمینه برنامه‌سازی شود باز هم جای كار دارد.

 در ادامه این مراسم از چهره های ماندگار اجرا در شبكه های استانی، اقبال واحدی، ایرج میلانی، جواد قارایی، مجید قناد، رضا فیاضی و فریده علم‌بیگی و همچنین حاج صادق آهنگران قدردانی شد.

تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و اجرای گروه موسیقی سنتی اهواز از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

همچنین در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراكز استان‌ها از دكتر رضا علی‌دادی "معاون توسعه و فن آوری رسانه"صداوسیما، منصور لاوری مدیركل سابق مركز بوشهر،محسن شكرنیا مدیركل سابق مركز آذربایجان غربی، حسن آسایش مدیركل سابق مركز یزد، علی كلباسی مدیركل سابق مركز اصفهان و علی نواداد، مدیركل سابق مركز آذربایجان شرقی قدردانی شد.

دومین روز جشنواره تولیدات مراكز صدا و سیمای استان‌ها به برگزاری كارگاه‌های آموزشی و انتقال تجارب و نقد و بررسی آثار اختصاص دارد.

در این جشنواره، تولیدات مراكز در 5 بخش "خبر، موسیقی، صدا، سیما و پژوهش"  داوری نهایی می شود و به آثار برتر، جوایز و تندیس اهدا می شود.

این جشنواره به مدت 3 روز در اهواز برپاست و روز پنجشنبه مراكز و آثار برتر معرفی می شوند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار