گاردین: مرکل برای پیروزی در انتخابات نیازمند اصلاح قوانین مهاجرتی است

کارشناسان معتقدند اگر "آنگلا مرکل" خواستار پیروزی در انتخابات سال 2017 است باید تغییراتی در سیاست "درهای باز" ایجاد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: آلمان در چند دهه اخیر در مقایسه با دیگر کشورهای غربی کمتر شاهد حوادث تروریستی بوده است. به عنوان مثال در حملات تروریستی متعددی که سال گذشته در فرانسه بوقوع پیوست صدها نفر کشته شدند و یا در آمریکا فقط طی یک حمله تروریستی (11 سپتامبر) حدود 3 هزار نفر جان خود را از دست دادند. اما آلمان به تازگی شاهد وقوع چندین حمله تروریستی از سوی گروه‌های افراطی بود که همگی به شکل انفرادی و در قالب عملیات "گرگ تنها" دست به اعمال خرابکارانه زدند.

حالا این کشور شاد و مدرن با یکی از مهمترین تهدیدات امنیتی مواجه شده است. پس از تیراندازی ژوئیه گذشته در محوطه بیرونی رستوران مک‌دونالد در مونیخ که جان 9 نفر (از جمله فرد ضارب) را گرفت، این بار یک پناهجو با سرقت کامیون به سمت جمعیت حاضر در بازار کریسمس برلین رفت و با زیر گرفتن عابران پیاده، ده ها کشته بر جای گذاشت. این ماجرا شبیه به حادثه‌ای بود که در شهر نیس فرانسه روی داد.

در حادثه نیس، یک مهاجر تونسی تبار اقدام به عملیات تروریستی کرد و علاوه بر کشتن 86 نفر، بیش از 400 مجروح بر جای گذاشت. مسئولیت این حمله را گروه تروریستی داعش برعهده گرفت. 

با وقوع هر حادثه تروریستی در اروپا، انگشت اتهام به سمت "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان، نشانه می‌رود زیرا او تنها حامی پذیرش پناهجویان در دو سال اخیر بوده است. مرکل ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی برلین اطمینان داد با عامل و یا عاملین آن طبق قانون به شدت برخورد خواهد کرد؛ اما اگر مرکل خواستار پیروزی در انتخابات سال 2017 و تصدی پست صدراعظمی آلمان برای چهارمین دوره متوالی است باید در سیاست پذیرش پناهجویان تغییراتی بوجود آورد.

در مجموع می‌توان گفت آلمان تا به این جای کار کشور خوش شانسی بوده است که توانسته خود را از چالش‌های مهم بین‌المللی دور نگه دارد. آلمان بدون آنکه دوستی کشورهای عضو ناتو را از دست بدهد، مقابل اعزام نیرو به عراق ایستادگی کرد. موضوعی که برای دیگر اعضای ناتو ممکن نیست و هرگونه کارشکنی از سوی آنها با طرد شدن در میان کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی پاسخ داده می‌شود.

نظامیان آلمانی در افغانستان هم از نبردهای مسلحانه به دور بودند. ارتش آلمان در مناطقی از افغانستان مستقر شد که حملات تروریستی و یا نبردهای تن به تن در آنها به چشم نمی‌خورد. نیروی هوایی آلمان در چالش‌های خاورمیانه نیز زیرکانه عمل کرد به نحوی که فقط عملیات شناسایی را انجام داد و در هیچ بمبارانی مشارکت نداشت. به این ترتیب آلمان کمتر از دیگر کشورهای غربی در معرض اقدامات تلافی‌جویانه قرار داشت.

اما این روزها اوضاع برای آلمان هم به شکل خطرناکی تغییر کرده است. حملات تروریستی در این کشور موجب شد آژانس‌های نظارتی و جاسوسی آلمان برای حفظ امنیت کشور شدت عمل بیشتری به خرج دهند. یکی از مشکلات اصلی آلمان حضور بیش از اندازه و تا حدودی خارج از کنترل پناهجویان در این کشور است. حالا سیاست "درهای باز به روی مهاجران" که از سوی مرکل پیشنهاد شد به یکی از بارزترین اشتباهات او تبدیل شده است. مرکل در واکنش به اقدامات خلاف قانون مهاجران گفت اگر آنها به این شیوه ادامه دهند، دولت رفتار پناهجویان را تحمل نخواهد کرد. 

صدراعظم آلمان نیاز دارد برای پیروزی در انتخابات سال 2017، اطمینان شهروندان کشورش را در ارتباط با توانایی حفاظت از امنیت ملی کشور به دست آورد. آلمان تاکنون از تهدیدات تروریستی به دور بود؛ اما به نظر می‌رسد اکنون در فهرست اهداف تروریستی قرار گرفته و همانند فرانسه، انگلیس و آمریکا که دخالت مستقیم در چالش‌های خاورمیانه دارند، در معرض انتقام‌گیری گروه‌های افراطی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار