اردبیل؛

آغاز طرح غربال گری بیماری اتیسم در اردبیل

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل از آغاز طرح غربال گری بیماری اتیسم در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهزاد ستاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از آغاز طرح غربالگری بیماری اتیسم کودکان 2 تا 5 سال از 13 آذر ماه تا پایان امسال همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل خبرداد و گفت: این غربال گری در مرحله اول از طریق سایت اینترنتی اداره کل بهزیستی و بصورت پرکردن پرسشنامه 10 سوالی خواهد بود که خانواده ها بعد از پر کردن این پرسشنامه در صورت مستعد بودن فرزندانشان به این بیماری از خدمات مشاوره ای تخصصی بهره مند خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر در استان اردبیل 30 بیمار مبتلا به اتیسم شناسایی شده است از خدمات درمانی این اداره بهره مند می شوند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: اکنون تنها یک مرکز خدمات درمانی این بیماری در شهرستان اردبیل وجود دارد که می تواند همزمان برای 50 بیمار خدمات ارایه کند که در صورت افزایش مبتلایان به این بیمای قادر هستیم تعداد مراکز درمانی خودمان را در سراسر استان افزایش بدهیم .

ستاری با ذکر اینکه احتمال ابتلای پسران به این بیماری تقریبا 5 برابر دختران است گفت: ازدواج فامیلی و اختلالات ژنتیکی و اختلالات محیطی ابتلای فرزندان به این بیماری را تشدید می کنند که در صورت تشخیص زود هنگام میتوان از اثرات سوء این بیماری را در مبتلایان به حد چشمگیری کاهش داد.

وی تاکید کرد متاسفانه خانواده ها به دلیل عدم آشنایی شان با این بیماری، این عارضه را با اختلالات یادگیری و ذهنی کودکان اشتباه می گیرند که این امر باعث می شود دوران طلایی درمان این کودکان را از دست بدهند .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.