در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

سیاست خارجی ایران در "عراق و سوریه" بر اساس استاندارد‌های بین المللی و اسلامی بود/ نباید حیثیت سیاست خارجی ما لکه دار شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد تحولات منطقه و آینده ایران گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملا منطقی و بر اساس استانداردهای انسانی و اسلامی بوده است.


سیاست خارجی ایران در عراق و سوریه بر اساس استانداردهای بین المللی و اسلامی بودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تحولات منطقه و آینده ایران امشب يکم دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضایی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تحولات تروریستی اروپا گفت: طی دو سه سال اخیر اقدامات تروریستی در اروپا گسترش یافته و اکنون این اقدامات تروریستی از پاریس به آلمان کشیده شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، مردم اروپا بعد از 50-60 سال از گذشت جنگ جهانی، برای بار اول است که موج ناامنی را در کشورهای خود مشاهده می کنند و لذا بار دیگر صدای بمب و انفجار را در نزدیکی خود احساس می کنند و به همین دلیل موضوع جدی است.

وی با اشاره به اینکه، این موج از خاورمیانه به اروپا رفته است خاطرنشان کرد: عوامل تروریستی قبل از سوریه و عراق  از خود اروپا به منطقه آمده بودند.

وی با اشاره به اینکه، سیستم های امنیتی، اطلاعاتی و پلیس اروپا از سیستم های اطلاعاتی قوی دنیا بوده است اظهار داشت: مخصوصا در دهه اخیر به فن آوری سايبري و الکترونیکی مجهز شده اند و کوچکترین حرکت را می توانند از یک کشور به کشور دیگری رصد کنند.

رضایی تصریح کرد:  در چنین محیط پیشرفته امنیتی این حوادث حکایت از این امر دارد که سیستم های امنیتی اروپا دیگر جواب نمی دهد و اگر اروپا منافذ ناامنی را نبندد ، این محیط ناامن تا سالهای آینده در اروپا برجای خواهد ماند.

حیثیت روسیه کاملا زیر سوال رفته است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ترور سفیر مسکو در ترکیه اظهار داشت: این حادثه مشکل جدی  برای روسیه و ترکیه درست کرده به طوری که حیثیت روسیه کاملا  زیر سوال رفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، اهمیت این ترور بسیار بیشتر از سقوط هواپیمای سوخوی روسیه در حمله جنگنده ترکیه است ادامه داد: پلیس رسمی دولت ترکیه فردی ماهر بوده و بایستی سفیر روسیه را که در کشور میزبان بود ، در امنیت کامل به سر می برد.

وی با اشاره به اینکه، یک دیپلمات برجسته روسیه ترور شده و و این بحث حیثیتی برای روسیه است خاطرنشان کرد:  این کار باعث برهم زدن روابط ترکیه و روسیه می شود.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد : ترکیه  خود طرفدار تروریست است، از یک طرف می خواستند تروریست ها را آزاد کنند و از طرف دیگر  مردم فوعه و کفریا مبادله نکنند و آنها را در محاصره نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه، ترکیه نگران فشارهای امریکا است و بر سر دو راهی مانده است افزود : هدف اصلی انگلستان از ورود به خلیج فارس کنترل ایران و عربستان است.

رضایی بیان کرد:  اگر موضوع ترور سفیر روسیه در ترکیه حل و فصل نشود و روسیه پاسخی به عوامل زننده سفیر خود ندهد بر روی چهره آنها اثر بدی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، روسیه در وضعیت سختی قرار گرفته است گفت: روسیه قصد ندارد رابطه خود را با ترکیه بر هم بزند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، ترکیه رسما اعلام کرده که با بشار اسد مشکلی ندارد ادامه داد:  ترکیه یکی از عوامل اصلی مخالف با اسد و حوادث سوریه بود.

وی با اشاره به بیانیه ترکیه، ایران و روسیه در مسکو افزود: این بیانیه نقطه عطفی در حادثه سوریه خواهد بود.

رضایی با اشاره به رویکرد رسانه های غربی در موضوع گروه های تروریستی گفت: تروریست ها سعی می کنند به خروج امن خود در سوریه برسند و به طوری که رسانه های غربی طرفدار تروریست ها هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، ارتش سوریه شرط گذاشته بود که یک اتوبوس از مردم و یک اتوبوس از گروه طرف مقابل به حرکت در آیند تا مردم کفریا و فوعه از محاصره نجات يابند افزود: آزادسازی حلب مانند آزادسازی خرمشهر در جنگ ایران و عراق بود به طوری که معادله بعد از آزادسازی خرمشهر تغییر یافت.

وی با بیان اینکه، با آزاد شدن حلب تروریست ها در سوریه خلع سلاح شدند ادامه داد: روند در جبهه تروریست ها رو به ضعف و تزلزل است  این در حالیست که تا قبل از آزادسازی حلب ، تروریست ها امیدوار به آینده خود بودند.

سياست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه منطقی و بر اساس استانداردهای بین المللی، انسانی و اسلامی است

وی با بیان اینکه، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه منطقی و بر اساس استانداردهای بین المللی، انسانی و اسلامی است گفت: دولت مشروع سوریه باید به رسمیت شناخته شود و هر نوع دخالت خارجی محکوم به شکست است.

رضایی با اشاره به اینکه، موضوع سوریه فقط از طریق مذاکره سیاسی قابل حل شدن است عنوان کرد: دشمنان ما شکست سنگینی خواهند خورد.

وی با اشاره به اینکه، آمریکا در تلاش است تا بگويد ما نتوانستیم جبهه النصره را از مسلحين جدا کنیم گفت: آمریکا می خواهد بار مسئولیت را از خود دور کند.

رضایی با اشاره به اینکه، قطر و عربستان در بدترین شرایط سیاسی به سر می برند اضافه کرد: ترکیه به ما و روسیه نزدیک شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، تروریست های طرفدار قطر و عربستان شکست سنگینی خورده اند بیان کرد: از سوی دیگر، آبروی قطر رفته است زیرا برای گروه های تروریستی هزینه زیادی کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه گفت: در کوتاه مدت اتحاد سه جانبه تقویت شده است و اولین آثار آن را در برگزاری اولین نشست مشاهده کردیم.

وی گفت: دولت ترکیه ممکن است در این اتحاد دچار تردید شود  و لذا نگران آمریکا است.

وی با بیان اینکه ارتباط ترکیه با دولت سوریه مسئله مهمی است تصریح کرد: قاعتا چنین حادثه ای( ترور سفیر روسیه در ترکیه) را بر همین اساس پی ریزی کرده بودند تا این اتحاد شکل نگیرد اما این اتحاد شکل گرفت و پیش بینی ما این است که تا مدت ها نیز ادامه پیدا کند.

ترکیه نگران فشارهای آمریکاست، لذا بر سر دو راهی قرار دارد


رضایی ادامه داد: علی رغم شکل گیری این اتحاد، مشکلی که وجود دارد تردید دولت ترکیه است که از یک طرف می خواهد این اتحاد استمرار داشته باشد و از طرف دیگر نگران آمریکاست  چراکه ترکیه هم عضو ناتو است و هم آمریکا پایگاه های زیادی در این کشور دارد، ضمن آن که بخش مهمی از اقتصاد ترکیه یه اقتصاد غرب متصل است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه ترکیه از یک سو می خواهد آمریکا و از سوی دیگر ما و روسیه را داشته باشد، افزود: ترکیه بر سر یک دو راهی قرار گرفته اما پیش بینی ما در کوتاه مدت این است که این اتحاد ادامه پیدا کند.

انگلیس با هدف کنترل ایران و عربستان به خلیج فارس آمده است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص حضور انگلیس در خلیج فارس نیز بیان داشت: انگلستان با هدف کنترل ایران و عربستان و جبران خلاء  ضعیف شدن حضور آمریکایی ها وارد خلیج فارس شده است.

رضایی با بیان اینکه آنها نگران بودند که عربستان بعد از بحرین به سراغ کویت، قطر و عمان برود خاطر نشان کرد: آمریکا و غرب تلاش خواهم کرد تا عربستان را به فضای محدودی، محدود کنند تا بیش از این حرکتی انجام ندهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر گفتگوی ویژه خبری امشب درباره اقدام آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های ده ساله علیه ایران نیز بیان داشت: گرچه اوباما است قانون را امضا نکرد و آقای کری هم آن را چند ماه به تاخیر انداخت اما این اقدامات آنها کفایت نمی کند.

نباید حیثیت سیاست خارجی ما لکه دار شود

وی اقدامات دولت در پاسخ به این اقدام آمریکا را نیز فاقد کفایت خواند و با تاکید بر این که نباید حیثیت سیاست خارجی ما لکه دار شود، ادامه داد: اگر آمریکایی ها این رفتار شان را تبدیل به عرف کنند به این معنی کهذهر زمان بخواهند با ما جلسه بگذارند، تعهد کنن و سپس زیر تعهدشان بزنند و این اتفاق استمرار پیدا کند و ما نیز جواب قاطعی ندهیم، عملا سیاست خارجی ما در سطح روابط بی الملل، بی اعتبار و بی خاصیت می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برجام همانند گلوله برفی است که روز به روز در حال آب شدن است، گفت: اگر دولت فکری برای جلوگیری از آب شدن برجام نکند، آن هم با آن وقاهتی که آمریکایی ها از خود نشان می دهند، حیثیت سیاست خارجی ما و اعتبار تعهدات بین المللی ما، زیر سوال می رود  و این خسران بسیار بزرگی خواهد بود.

رضایی تاکید کرد: شورای امنیت و کمیسیون نظارت بر برجام باید اقدامات بیشتری انجام دهند تا برجام به یک جنازه کامل تبدیل نشود و از آن چیزی نصیب ملت ما گردد.

جای تیم اقتصادی در برجام خالی بود

وی با بیان اینکه می بایست در فرآیند مذاکرات هسته‌ای ، سه تیم هسته ای، دیپلماتیک و اقتصادی شرکت می کردند، اظهار داشت: دو تیم هسته ای و دیپلماتیک به خوبی حضور پیدا کردند اما تیم اقتصادی حضور نداشت که این  یک غفلت تاریخی در مذاکرات بود و باید آن را به عنوان یک تجربه برای کارهای آینده در نظر بگیریم.

رضایی تاکید کرد: برجام می بایست یک پیوست احکام خزانه داری آمریکا را می داشت که تیم اقتصادی ایران باید آن را تنظیم می کرد تا پس از تصویب برجام ، خزانه داری آمریکا می بایست  ۱۰، ۱۵ حکم  در داخل این کشور، اروپا و سطح بین الملل صادر می کرد تا گشایش هایی حاصل می شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رفت و آمدهای هیات های اروپایی به کشور پس از برجام و آینده قول و قرار ها پس از تمدید تحریم های ده ساله علیه کشورمان نیز بیان داشت: پیشنهادم به دولت این است که به سادگی پذیرای این تیم ها نباشد، هر کسی که می خواهد وارد کشور شود باید قبل از سفر مجموعه توافقاتی در کشور خودشان را آماده کند تا وقتی که به اینجا آمد بلافاصله آن متن عملیاتی شود وگرنه ما که نیاز نداریم پشت سر هم مقامات مختلف بیایند یک تعارفی به ما بکنند و بروند و نتیجه ای نگیریم.

وی افزود: در مورد قول و قرارهایی که در چند ماه اخیر انجام شده نیز هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد که ۵،۶ ماه دیگر عملیاتی بشوند یا نشوند.

رشد اقتصادی بدون احتساب فروش نفت، ۴ درصد است

رضایی در بخش دیگری از سخنانش درباره نرخ رشد اقتصادی و ابنکه آیا این نرخ باعث رفع رکود خواهد شد یا خیر نیز بیان داشت: ريیس جمهور و وزیر اقتصاد اعلام کرده اند که رشد اقتصادی در شش ماهه اول سال به هفت و چهار دهم درصد رسیده اما گزارشات دیگری از خود دولت می گوید این رقم شش و چهار دهم درصد است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فروش نفت در شش ماهه اخیر، رشد اقتصادی را به ۶ یا ۷ درصد رسانده است گفت: بدون احتساب فروش نفت، رشد اقتصادی ۴ درصد بیشتر نیست.

وی با بیان اینکه هیچ اقتصادی در دنیا نیست که رشد اقتصادی اش افزایش پیدا کند اما نرخ بیکاری آن کاهشی نداشته باشد گفت: نباید سر خودمان را کلاه بگذاریم و مسئولین ما نیز  بدون تحقیق آثار واقعی با اعلام این اعداد در اقتصاد ملی خوشحالی خودشان را ظاهر سازند.

بانک های ما در باتلاق فرورفته اند

رضایی در خصوص نقدهای وارده به برنامه ششم توسعه و هم خوان نبودن منابع درآمدی و هزینه ای آن، نیز اظهار داشت: نقطه آغازین را باید از پول و بانک شروع کرد، بانک های ما بانک های فرو رفته در باتلاق اند که باید با در این رابطه یک طرح نجات بانکی یا پولی را طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: اولین کار در طرح نجات پولی و بانکی کفایت سرمایه بانک هاست که در این حوزه تقریبا   به ۲۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم که به کل بانک ها تحرکی بدهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پول در کشور کم نیست، هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، اما این نقدینگی کجاست؟ مسلما این نقدینگی هر کجا که باشد در بازارهای واقعی ( صنعت، کشاورزی و ...) نیست، می توان یا ارائه فرمولی این نقدینگی را وارد تولید ملی کرد که در این رابطه دولت باید اقدام کند.

وی یادآور شد: اخیرا دولت کار خوبی کرده است و ۱۲ هزار میلیارد تومان با نرخ سود کم به بنگاه های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کردکه این کار را باید سه سال پیش می کرد و اینکه این کار مقداری محافظه کارانه انجام شده است؛ فرمول خوبی بود اما دولت باید جرات عمل بیشتری نشان می داد.

افزایش یارانه های نقدی  تا 90 یا 100 هزار تومان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئله دوم ، بهبود نظام یارانه ای کشور است که می تواند از منابع بسیار مهم نجات کشور باشد، اگر دولت در این بخش بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ، عمل کند ۸۰ ،۹۰ هزار میلیارد تومان کسب درآمد می کند که بر همین اساس هم می تواند یارانه های نقدی را دو برابر افزایش دهد و هم جهشی بزرگ در اشتغال به وجود آورد.

رضایی در پایان این بحث در خصوص علل ناموفق بودن برنامه های توسعه نیز اظهار داشت: مشکل اصلی کار در مدیریت اقتصاد کشور است که سبب می شود اگر تحریم ها هم برداشته شود تاثیری در اقتصاد کشور به وجود نیاید؛ دولت های ما دولت های مخارجی هستند و درآمدی نیستند به این معنی که اگر پولی باشد آن را خرج می کنند ولی نمی توانند درآمد کسب کنند ضمن آنکه کسب درآمد نیز بدون تولید، بهره وری، صادرات و رقابت پذیری امکان پذیر نخواهد بود.

فساد از موانع جدی اقتصاد کشور است


وی افزود: عدم ثبات در اعضای تشکیل دهنده شورای عالی اقتصاد ملی ایران، مصلوب الاختیار بودن مدیران اجرایی کشور مانند استانداران، فرهنگ مدیریتی کلاسیک که اگر می خواستیم بر این مبنا جنگ را اداره کنیم، تا بیست سال هم نمی توانستیم کاری بکنیم و همچنین مسئله فساد که یکی از موانع جدی در اقتصاد کشور است اگر اصلاح نشود نخواهیم توانست در تحقق برنامه های توسعه ای کشور موفق عمل کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۲ دی ۱۳۹۵
سلام سردار دلاور سپاه ایران دکتر رضای همه سخنات منطقی وعلمی بود

ایکاش مسند امور کشور را بدست گیری همانند جنگ هشت ساله که کشور مدیون شما هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۲ دی ۱۳۹۵
سلام سردار دلاور سپاه ایران دکتر رضای همه سخنات منطقی وعلمی بود

ایکاش مسند امور کشور را بدست گیری همانند جنگ هشت ساله که کشور مدیون شما هاست