ساری؛

جولان دیابت در روستاهای مازندران

۴۳ هزار بیمار دیابتی تا کنون در روستاهای مازندران شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،دکتر محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی ۴۳ هزار بیمار دیابتی در همه روستاهای مازندران خبرداد و گفت: هفت درصد جمعیت بالای ۳۰ سال روستاها و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، بیمارانی هستند که پرونده دارند و تحت کنترل هستند.

وی افزود: هفت درصد بیماران روستایی دیابتی استان مبتلا به عوارض قلبی، هفت درصد عوارض چشمی، دو درصد عوارض کلیوی دارند و در عین حال یک درصد هم در طول یکسال در اثر ابتلا به دیابت می میرند که این آمار دو برابر مرگ در افراد غیر دیابتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: غربالگری وضعیت سلامت از پارسال تا نیمه ۹۵ در بین همه افراد بالای ۳۰ سال ساکن مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان از نظر عوامل خطر و ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون انجام شد.

دکتر محسن اعرابی افزود:در این غربالگری پنج هزار بیمار دیابتی و پنج هزار و ۵۰۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاع نداشتند.

وی افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و گسترش آن به مناطق محروم و روستاها شاخص‌های بهداشتی بهبود یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: دو کمپین اطلاع‌رسانی پارسال درباره کاهش مصرف قند، چربی و نمک و افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش با هدف آگاهی بخشی به مردم درباره خود مراقبتی راه اندازی شد.

اعرابی با بیان اینکه در بیماران دیابتی، فشار خون باید کنترل شود افزود: ۳۵ تا ۴۰ درصد بیماران دیابتی چاق هستند که لازم است اجرای برنامه های ورزشی و اصلاح الگوی غذایی هم مورد توجه قرار گیرد.

۵۷ هزار بیمار دیابتی در مازندران زندگی می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار