نگاهی به عملکرد صنعت نفت آبادان در نیم فصل نخست لیگ برتر

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان با کسب 4 برد ، 4 تساوی و 7 شکست در نیم فصل نخست لیگ شانزدهم یکی از نتایج ضعیف این لیگ را کسب کرد.

رویای بزرگ آبادانی ها / نگاهی به عملکرد صنعت نفت آبادان در نیم فصل نخستبه گزارش خبرنگار ورزشی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، نیم فصل اول لیگ برتر شانزدهم به پایان رسید و تیم فوتبال صنعت نفت آبادان یکی از تیم هایی بود که در ابتدا عملکرد خوبی داشت اما رفته رفته عملکردش ضعیف تر شد و جایگاه خود را از دست داد.

آبادان نخستین شهر فوتبالی ایران

تیم صنعت نفت آبادان در شهری تشکیل شد که سابقه درخشانی در فوتبال دارد . استان خوزستان و شهر آبادان به واسطه  حضور شرکت نفت ، شاهد شکل گیری نخستین تیم های فوتبال بود.

 سال 1908 بود که انگلیسی ها به ایران آمدند تا از منابع نفت مسجد سلیمان استفاده کنند در همان سال ها فوتبال رفته رفته وارد ایران شد و پس از مدتی نخستین تیم های فوتبال در کشور شکل گرفت .

اما تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در سال 1351 تشکیل شد . در آن سال مسئولین وقت فدراسیون فوتبال به فکر آن بودند تا نخستین لیگ سراسری ایران با نام تخت جمشید را برگزار کنند.

دهه 50 -60

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در دهه 50 شمسی تاسیس شد و تا پیش از انقلاب اسلامی در 5 دوره از لیگ تخت جمشید شرکت کرد . بهترین نتیجه آبادانی ها در این لیگ عنوان پنجمی سال 1353 بود و بدترین عنوان آن ها هم در سال 1355 رقم خورد که صنعت نفتی ها به عنوان سیزدهم دست یافتند .

آبادانی ها در دهه 60 شمسی به دلیل وقوع جنگ تحمیلی و بسیاری دیگر از مسائل تنها در یک دوره از لیگ قدس در سال 1368 حضور داشتند که به عنوان چهارمی در گروه دوم دست یافتند.

دهه 70 - 80

از ابتدای دهه 70 شمسی اوضاع برای صنعت نفتی ها متفاوت شد . آن ها که در دهه 60 نتوانسته بودند به دلیل برخی مشکلات حتی در مسابقات کشوری حاضر شوند دوباره به لیگ ها بازگشتند. 

 آن ها نتوانستند در نخستین دوره جام آزادگان حاضر شوند اما در ادامه و در سال 1371 در این جام حاضر شدند و موفق شدند بهترین عنوان خود در جام آزادگان را در دهه 70 یعنی عنوان چهارمی کسب کنند . صنعت نفتی ها در ادامه اما خوش شانس نبودند و دو بار در سال های 74 و 78 به لیگ 2 کشور سقوط کردند اما درنهایت با عنوان قهرمانی دوباره به جام آزادگان بازگشتند.

دهه 80 هم برای صنعت نفتی ها پر افت و خیز بود. آن ها در ابتدا توانستند با عنوان قهرمانی راهی لیگ برتر خلیچ فارس در لیگ دوم شوند اما نتوانستند به کار خود ادامه دهند و در همان فصل با کسب عنوان سیزدهم لیگ برتر راهی جام آزادگان شدند. غیبت آن ها پس از این سقوط نسبتا طولانی بود و آن ها تا لیگ هفتم دیگر نتوانستند به لیگ برتر صعود کنند . البته در همان سال هم به عنوانی بهتر از هفدهمی نرسیدند.

دهه 90

صنعت نفت ، دهه 90 را بهتر از گذشته آغاز کرد و توانست در مدت 3 سال از سال 1389 تا 1392 در لیگ برتر حاضر باشد و حتی به عنوان نهمی هم دست یابد اما آن ها بار دیگر راهی جام آزادگان شدند تا غیبتی 2 ساله را تجربه کنند.

لیگ شانزدهم

نادر دست نشان و شاگردانش موفق شدند در جام آزادگان در فصل 1394 - 95 به عنوان سومی دست پیدا کنند و راهی لیگ برتر شوند تا هفتمین حضور خود در لیگ برتر را تجربه کنند. شاگردان دست نشان لیگ شانزدهم را توفانی آغاز کردند و توانستند به 2 تساوی و 2 پیروزی در مقابل دو تیم قدرتمند سپاهان اصفهان و استقلال تهران دست یابند . این نتایج خوب باعث شد تا آن ها در ابتدای لیگ جایگاه خوبی در جدول را تجربه کنند . اما در ادامه تعطیلی های طولانی مدت لیگ برتر تیم ها از شرایط مسابقه دور شدند. 

صنعت نفتی ها که در ابتدای لیگ شکستی را تجربه نکرده بودند در هفته ها پایانی نیم فصل نخست 6 شکست را تجربه کردند تا رفته رفته جایگاه خوب خود را از دست بدهند .

7 شکست ، 4 پیروزی ،  4 تساوی ، 14 گل زده و 19 گل خورده حاصل تلاش شاگردان نادر دست نشان در  نیم فصل نخست لیگ شانزدهم بود . 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار