ساری؛

شهری آرام برای قوهای فریادکش

سرخ رود چند سالی است که از اوایل آذر ماه میزبان هزاران قطعه انواع قوهای فریادکش، گنگ و کوچک است که در این منطقه زمستان گذرانی می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، قوی های فریادکش برای زمستان گذرانی به تالاب سرخرود شهرستان محمود آباد مهاجرت کردند.
 
حدود 8هزار قطعه تاکنون از انواع قوهای سفید از مناطق سیبری به تالاب سرخرود مهاجرت کرده اند.
 
 
علت نامگذاری این شهر را نام رودی می داند که از شمال کوه دماوند سرچشمه می گرفته است .

این رودخانه همان هراز است که از قسمت غربی شهر عبور می کند و بدلیل طغیانی بودن رودخانه هراز و سایش بستر مارنی ورسی رودخانه منجر به گل آلود شدن رودخانه در پایین دست شده و رنگ متمایل به سرخ می گرفته است که به مرور زمان به عنوان نشانه ای برای ساکنان این سامان درآمده و مردمان اطراف این رودخانه را سرخرود نامیده اند .

حدود پنج هزار قو پارسال به این منطقه مهاجرت کردند که با توجه به محدود بودن زمین های شالیزاری منطقه و فراوانی جمعیت قوها ، غذای طبیعی در این دشت فقط پاسخگوی نیاز یک هفته این پرندگان بوده است.

دوستداران حیات وحش با جمع آوری ذرت و پخش آن در اراضی می کوشند تا این میهمانان دلربا گرسنه نمانند.

 
اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: انجمن های مردم نهاد و اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد هم این هفته در چهارمین مرحله هزار و 200 کیلو گندم و ذرت جهت تغذیه پرندگان مهاجر در تالاب های این شهرستان توزیع کردند.
اداره حفاظت محیط زیست محمود آباد با همکاری دوستداران محیط زیست تلاش می‌کند با توزیع گندم در حاشیه تالاب ها و آب بندان ها برخی از مناطق، بخشی از نیاز این پرندگان را برطرف و امنیت آنها را تامین کند.
 

ایمن سازی خط پرواز قوهای زمستان گذران در مازندران

یاسر سالار رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد گفت: خط پرواز قوهای زمستان گذران به تالاب سرخرود با نصب نشانگر ویژه (برد بال) برای جلوگیری از برخورد این پرندگان با دکل برق فشار قوی ایمن سازی شد.

وی افزود: تالاب سرخرود یکی از سه تالاب مهم استان مازندران است که سالانه 5 تا 10 هزار بال قو برای زمستان گذرانی در آن فرود می آیند و وجود سیم های فشار قوی برق از جمله تهدیداتی برای حفاظت از جان این پرندگان بشمار می رود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت قوها کلیه سیم های برق فشار قوی موجود در مسیر پرواز قوها در ورود به تالاب سرخرود با مارکر بال ایمن سازی شده و با توجه به وجود برق فشار قوی نسبت به نصب مارکر بال ها و علائم هشدار دهنده اقدام شده تا از برخورد پرندگان با سیم های برق جلوگیری شود.

یاسر سالار افزود: این اقدام برای اولین بار در کشور و به همت همکاری شرکت های توزیع و انتقال برق و تشکل زیست محیطی کانون محیط بان و اداره حفاظت محیط زیست محمود آباد در مسیر پروازی تالاب سرخرود انجام گرفته و امید است سایر مسیرهای پروازی پرندگان زمستان گذران در کشورمان نیز در آینده نزدیک با نصب مارکر بال ایمن سازی شود.

وی گفت : انتقال برق فشار قوی در مازندران به دلیل قرارگیری خطوط در داخل اراضی کشاورزی ، به صورت هوائی و با استفاده از دکل های فلزی با ارتفاع بالا انجام شده است و همین وضعیت سبب می شود تا همه ساله تعداد زیادی پرنده در برخورد با سیم های برق تلف شوند.

 
سالانه در فصل پائیز و زمستان 150 گونه پرنده یزمستان گذران با جمعیت بیش از یک میلیون بال به آبگیر ها و تالاب های مازندران وارد می شوند.

مردم قوها را پذیرفته اند و مسأله قوها و تغذیه شان به دغدغه مردم بدل شده است.با افزایش تعداد قوهای مهاجر، همدلی و همراهی مردم نیز با این مسافران زیبا بیشتر می شود.

ورود چند هزارتایی پرندگان مهاجر به این منطقه و کمبود غذا موجب می شود تا آنها برای دستیابی به منابع غذایی به آببندان های دیگر پروازکنند ودر معرض خطر شکار قرار بگیرند.

 
یکی از طبیعت دوستان در منطقه سرخرود گفت: سه قوی فریادکش گرفتار شده در دام های هوایی متخلفان شکار را همکاری محیط بانان محیط زیست نجات یافتند.

وی گفت: این قوهای فریادکش را از داخل تورهای به هم پیچیده در شالیزارهای روستای آزادمون سرخرود رها کردند و از مرگ نجات دادند.

بیشتر قوهایی که به سرخرود مهاجرت می کنند از مناطق مختلف اروپا و سیبری به منطقه می آیند و در هیچ جای جهان در حال حاضر شاهد آن نیستیم که چنین جمعیتی از قوها حضور داشته باشند.

مهاجرت ازاواخر پاییز اغاز شده و تا اسفندماه ادامه دارد. در حال حاضر منطقه سرخرود تنها مکانی است که قوها بصورت دسته جمعی به ان مهاجرت می کنند.

مهاجرت قوها به سرخرود سبب رونق بازار پرنده نگری در منطقه شده است، چنانکه در آخر هفته تعداد بازدیدکنندگان صدها نفر هم می‌رسد.

این افراد از دیدن قوها به وجد می‌آیند و از آنها عكس می‌گیرند.
 
 
یکی از اهالی منطقه سرخرود گفت: بسیاری از مردم محلی دریافته اند، با راهی به جز شکارکردن پرندگان هم می‌توان درآمدی حاصل کرد و از طبیعت و حیات وحش بهره برد.
وی افزود: در سالهای اول حتی خود محلی‌ها قوها را شکار می‌کردند.
 

جایگزینی پرنده نگری به جای صید و شکار

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه پرنده نگری یکی از شاخه های پرطرفدار صنعت گردشگری و در حال توسعه استان است، گفت: مشاهده و بررسی پرندگان در طبیعت بخشی از فعالیت بوم گردی یا اکوتوریسم است که هنگام کوچ بهاره و پائیزه پرندگان بیشترین امکان مشاهده گونه‌های پرنده را فراهم می کند.

بزرگ نیا با بیان این که مازندران دارای بهترین سامانه های پرنده‌نگری در ایران است، افزود: این فعالیت در صورت برنامه‌ریزی صحیح موجب بهبودی زیستگاه، حمایت از تنوع زیستی، افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به پرندگان، تأثیرات آرامش دهنده بر انسان‌ها، بهبود وضعیت معیشتی جوامع محلی، درک جایگاه پرندگان و شناسایی گونه‌های آسیب‌پذیر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: پاییز و زمستان گذرانی پرندگان در تالابها، جذابیت خاصی به آبندانها، رودخانه ها و تالابهای استان داده است.

بزرگ نیا افزود : جوامع محلی در تورهای گردشگری پرنده‌نگری، می‌توانند درآمد بیشتری از شکار و صید به‎دست آورند و با تهیه غذاهای محلی در منازل خود به ‎عنوان مراکز اقامتی، از گردشگران پذیرایی کنند.

پرنده نگری سبب شده وضعیت منطقه تغییر كند و حتی ادارات محلی برای سهولت تردد گردشگران، جاده‌ها را بهسازی کنند و سطح خدمات عمومی را افزایش بدهند.

سرخرود رفته رفته به شهری با نماد دوستی اهالی و گردشگران با طبیعت و داشته های زیبایش تبدیل می شود.

شهری که پرندگان در آن قوها با آرامش می کنند صدا سر می دهند.

پرندگان زمستان گذران با اتمام فصل زمستان و گرمی هوا ،تالاب، آبگیرها و سواحل این استان را به مقصد سرزمین مادریشان در آسیای مرکزی و غرب سیبری ترک می کنند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.