امان‌الله پیمان: بدخشان منطقه‌ای ناب برای داعش تلقی می‌شود

عضو مجلس نمایندگان گفت: سرزمین بدخشان یک بخش پر عواید است و برای داعش که انگیزه‌های منطقه ای و فرامنطقه ای دارد با توجه به اینکه مرز باز با چین و پاکستان دارد یک منطقه ناب تلقی می‌شود.

طالبان بیشترین عواید را از استخراج لاجورد می خوردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،امان الله پیمان عضو مجلس نمایندگان، درگفتگو با "کابل نیوز” درخصوص سابقه استخراج سنگ های قیمتی در بدخشان اظهار کرد: بدخشان لاجورد و طلا دارد. استخراج و استفاده از لاجورد به دوره پیش از ساسانی بر می گردد که در مقبره هایشان به وفور از آن استفاده شده است و از آن زمان تا کنون حکومت نتوانسته عواید و استخراج لاجورد را سامان بدهد.

پیمان می گوید: کسی که غیرمسوولانه در معدن لاجورد بدخشان کار می کند، هم خودش می خورد و هم به طالب و بعضی افراد در حکومت پول و حق شان را روان می کند. درحالیکه اگر واقعا صادق هستند باید این کار را به شخص دیگری بسپارند و عوایدش را مرکزی کنند.

وی، درباره اینکه چرا وزارات دفاع و داخله وارد عمل نمی شوند و اینکه آیا در قاچاق این منابع نفعی برایشان نهفته است می گوید: قطعا اینطور است. جنگ، جنگ منافع است و اگر زمانی به خود بیاییم می بینیم که خود افغانستان را نا امن کرده ایم و مسبب این همه جوانانی که در مسیر کشورهای دیگر کشته و یا در به در می شوند هم خود ما هستیم.

این نماینده مجلس، درباره بحث داعش و ناامن ساختن تعمدی بدخشان برای غارت لاجورد اظهار می کند: سرزمین بدخشان یک بخش پر عواید است و برای داعش که انگیزه های منطقه ای و فرامنطقه ای دارد با توجه به اینکه مرز باز با چین و پاکستان دارد یک منطقه ناب تلقی می شود چرا که اگر در زمانی عواید به آنها نرسد می توانند از این منابع استفاده کنند.

پیمان می گوید: بارها به حکومت گفته ایم که تنها راه نجات معادن بدخشان از بین بردن مخالفین در این منطقه است و بجای سفر های مداوم به قطر و کشورهای دیگر با دو سه هزار نفر این مخالفین را نابود کنند اما اینها یا توانش را ندارند و یا تعاملات و مصلحت های شخصی شان درمیان است که کوتاهی می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.