وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

دنیای اسلام بیش از هر زمان نیازمند و تشنه ی معنویت رضوی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:ما ایرانیان به سفره پربرکت و معنویت ثامن الحجج (ع) نیازمند هستیم و این شهر نیازی به ما و انتخاب آیسسکو ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید رضا صالحی امیری در جلسه ی شورای سیاستگذاری مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد گفت: مشهد قطب و محور تحولات دینی، معرفتی و معنوی ایران و جهان اسلام است و دنیای اسلام به مشهد نیاز دارد.

وی افزود : آنچه که در شورای سیاست گذاری رویداد مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و شورای هماهنگی این رویداد طی دو سال اخیر انجام شد همه مقدمه ای برای یک هدف بزرگتر و والاتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این افتخار نصیب ما ایرانیان شده که مشهد را پایتنخت فرهنگی بنامیم که امروز جهان به ویژه دنیای اسلام بیش از هر زمان نیازمند و تشنه ی معنویت رضوی است و هدفی را که طی این دو سال دنبال می کنیم گسترش فرهنگ معنوی رضوی در جهان اسلام ست.

صالحی امیری خاطر نشان کرد: خراسان رضوی در گذشته ی تاریخی خود، چهار راه تحولات مذهبی، فرهنگی و قومی و مبدا و مقصد بسیاری از بزرگان و فرهیختگان بوده و بسیاری از بزرگان ایران و جهان اسلام از مکتب این استان برخاسته اند.

وی احیای مکتب خراسان رضوی را هدف دوم از این رویداد عنوان و ذکر کرد: حرم مطهر رضوی چشمه ی جوشان مشهد و خراسان رضوی است که می تواند همه ی انسان های تشنه ی معنویت و خسته از این دنیای پرآشوب را سیراب کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیام دیگر این رویداد به دنیا آن است که در شرایطی که امروز دنیای اسلامی در جنگ و خشونت و دیدگاه های تکفیری می سوزد؛ تنها راه نجات، بازگشت به معنویت و فرهنگ صلح و اخلاق است .

صالحی امیری با بیان اینکه مشهد و حضور بارگاه ثامن الحجج(ع) در این نقطه از جغرافیا، نیازمندی واکاوی دیگری است، گفت: اگر بنا باشد ما به دنبال امنیت باشیم در سال 2017 مشهد را به عنوان امن ترین نقطه جهان به دنیا معرفی می کنیم .

وی تصریح کرد: در واقع هدف دیگری که از این رویداد پیگیری می شود فراخوانی و دعوتی از همه جهانیان به ویژه جهان اسلام برای سفر به این شهر امن است.

صالحی امیری هدف دیگر را احیای هویت دینی، ایرانی و اسلامی دانست و گفت: تمدن بزرگ ما در خراسان می تواند پرچمدار تمدن نوین اسلامی در دنیای اسلام باشد که رهبرمعظم انقلاب هم بارها بر احیای این تمدن نوین تاکید داشته اند.

وی اظهار کرد: ما می توانیم اجیاگر تمدن نوین اسلامی از مشهد، در سال 2017 باشیم و اگر بناست تمدن ایرانی و اسلامی با ادبیات نوین احیا شود؛ نقطه ی ثقل و مرکزی حرکت این تمدن از این جغرافیا و خطه خواهد بود زیرا این جغرافیا در تبار تاریخی این ظرفیت مهم را در خود نهفته دارد و تلاش دست اندرکاران این رویداد در این سال، احیای تمدن نوین اسلامی از این حغرافیا خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف محوری دیگر در سایه ی این امر را وحدت جهان اسلام عنوان و ذکر کرد: امروز از مناقشه ی جهان اسلام بیش از هر زمان، دشمنان ما سود می برند و مشهد 2017 می تواند پرچم وحدت و معنویت را بر فراز مناره ی اسلام به از این خطه به اهتزاز درآورد.

وی تاکید کرد: زبان وحدت در 2017 از خراسان و مشهد بلند می شود و صدای وحدت در این سال از مشهد به جهان اسلام منعکس خواهد شد.

وی در عین حال تصریح کرد: رویداد پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد در سال 2017 نباید فقط محدود به جغرافیای خراسان شود و در سراسر کشور در آستانه ی دههی فجر تا دهه ی فجر 96 باید همه ی شهرها و استان ها و همه ی جشنواره ها و جشن رنگ و بوی رضوی داشته باشند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این میان باید تصویر مشهد 2017 در چهار جشنواره ی بین المللی فیلم فجر، موسیقی، تئاتر و شعر و غیره محسوس باشد و در واقع فرهنگ رضوی در سراسر جهان اسلام و جهان فراگیر شود و همه جا رنگ و بوی مشهد رضوی داشته باشد.

صالحی امیری عنوان کرد: از روحانیون و حوزه های علمیه که انتظار می رود در محافل و مراسم مختلف احیای فرهنگ رضوی را در دستور کار خود قرار دهند، دانشگاه و نخبگان نیز در دانشگاه ها و گفت و گوها و کرسی های آزاد اندیشی را بر مبنای احیای مفهوم 2017مشهد و فرهنگ رضوی قرار دهند.

وی گفت: با وجود نهادهای مردمی گسترده در کشور، تلاش کنند در حوزه ی فعالیت های خود تصویر مشهد 2017 را احیا کرده و موسسات فرهنگی که بیش از شش هزار مورد است و صدها نهاد مردمی، مساجد، تکایا مداحان و نویسندگان و اصحاب دارای تریبون در کلام و سخن و تحلیل به این مساله مهم یعنی احیای گفتمان نبوی و رضوی در 2017 بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید اصحاب رسانه و نیز رسانه ی ملی بخشی از ظرفیت خود را در اختیار احیای فرهنگ رضوی در کشور قرار دهند.

صالحی امیری گفت: برای ارائه ی هنر اسلامی و ایرانی و همچنین فرهنگ و تمدن، به دنیا به ویژه جهان اسلام، باید اعزام گروه های مختلف هنری مورد توجه قرار گیرد که خراسان بزرگ، ظرفیت گسترده ای در این حوزه دارد.

وی احیای گفت و گوی میان کشورها، ادیان و فرق اسلامی در 2017، را از دیگر زمینه های مهم در این رویداد خواند و گفت: این حرکت پیامی روشن دارد و آن این است که گفت و گو عامل وحدت و قرابت و عامل محوری برای کاهش تنش ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این روز را برای مشهد، پرافتخار، زمانی فرخنده برای خراسان رضوی، از روزهای زیبای ملت ایران و تاریخی ارزشمند برای جهان اسلام دانست و از تمام تلاش های مسئولان و دست اندرکاران این رویداد به ویژه علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کرد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار