چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی می شود

مدیرکل فناوری اطلاعات بانکداری مرکزی گفت:‌ در طرح بانک داری الکترونیک، سال آینده چک الکترونیک جایگزین چک های کاغذی می شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانکداری مرکزی اظهار داشت: حجم سامانه هایی که مردم در زمینه بانکی استفاده می کنند به قدری زیاد است که اگر کوچکترین خدشه ای در کیفیت این سامانه ها ایجاد شود، حجم تقلب و سوء استفاده از حساب های مردم بالا خواهد رفت و منجر به توقف آن سامانه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کارت های بانکی در کشور ما بسیار مرسوم است، گفت: 80 هزار میلیارد تومان در ماه فقط با کارت در شبکه شاپرک خرید می شود و دو برابر این مبلغ پرداخت های تجاری از طریق سامانه ساتنا انجام می شود.

حکیمی ادامه داد: از طریق "پایا" هم به همین میزان تسویه انجام می شود و به اندازه همین مبلغ تبادلات اشخاص از طریق کارت به کارت و حواله ها داریم.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانکداری مرکزی با بیان اینکه طرح چکاوک در 24 هزار شعبه بانکی کشور تکمیل شد و به انجام رسید، گفت: با اجرای این طرح، فیزیک و یا لاشه چک گردش نمی کند و تصویر آن مبادله می شود و چک ها در هر جای کشور قابل پردازش است.

حکیمی افزود: بخش دیگری از این طرح که در برنامه سال آینده است این است که چک الکترونیکی تعریف می شود که از طریق گوشی همراه صادر می شود و کاغذی نیست.

وی اضافه کرد: ویژگی های این چک این است که از طریق گوشی همراه به گوشی همراه منتقل می شود و همچنین همان لحظه می توان متوجه شد که آیا این چک کارسازی می شود یا خیر؟

مدیر کل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی گفت: شبکه شاپرک در هر روز 50 هزار واقعه امنیتی دارد.

حکیمی در باره کارت های اعتباری هم گفت: قبلاً کل مصارف بانک ها صرف بنگاه های بزرگ اقتصادی می شد اما سیاست بانک مرکزی این است که به تدریج به سمت وام های تسهیلات مصرفی حرکت کنیم و بهترین الگوی این نوع تسهیلات، کارت های اعتباری است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط تنگنای اعتباری بانک ها هستیم، افزود: حدود 500 هزار کارت اعتباری از جمله کارت های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی صادر شده امّا این کار تدریجی است که باید ادامه یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار