ازدیاد برداشت از میادین اهواز و یادآوران، اولویت اول پژوهشگاه صنعت نفت

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت:‌در دوسال گذشته تعدادی از مخازن نفتی با هدف مطالعه 10 ساله برای ازدیاد یا بهبود برداشت و تولید صیانتی از مخازن به دانشگاه ها واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمدرضا کمالی رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری به منظور تشریح فعالیت های علمی در راستای بهبود یا ازدیاد برداشت از مخازن نفتی کشور اظهار داشت: ضریب بازیافت میدان های نفتی ایران در مقایسه با میانگین جهانی، پایین است بطوریکه بین 25 تا 28 درصد عنوان می شود، البته بخشی از آن به ویژگی های مخازن نفتی کشور بازمی گردد، اما به هر ترتیب باید با استفاده از فناوری های جدید در این بخش بهره وری مخازن را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در دوسال گذشته تعدادی از مخازن نفتی با هدف مطالعه 10 ساله برای ازدیاد یا بهبود برداشت و تولید صیانتی از مخازن به دانشگاه ها واگذار شد؛ در حال حاضر نیز در قراردادهای جدید نفتی به انتقال دانش فنی و بومی سازی فناوری های ازدیاد برداشت توجه شده است.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به فعالیت های انجام شده اخیر در راستای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی، گفت: در میدان نفتی اهواز(در دولایه بنگستان و آسماری) که از بزرگترین مخازن نفتی کشور است، طرح های ازدیاد برداشت توسط پژوهشگاه صنعت نفت اجرا خواهد شد؛ همچنین پژوهشگاه برای آغاز پروژه مطالعاتی برای میدان یادآوران نیز کاندید شده است و باهمکاری دانشگاه دلف هلند مدل فنی برای اجرای طرح ازدیاد برداشت از میدان اهواز طراحی می شود.

کمالی یادآور شد: حجم ذخیره این مخزن حدود 70 میلیارد بشکه است که حتی افزایش یک درصدی ضریب بازیافت نیز سبب افزایش سودآوری آن خواهد شد؛ برهمین اساس طرح ازدیاد یا بهبود برداشت از این مخازن دانشگاه دِلف هلند برگزار می شود که مقرر شده پس از پایان طرح های مطالعاتی، یک مدل فنی برای اجرای طرح ازدیاد برداشت در این میدان اجرا شود.

وی در ادامه افزود: بزودی قرارداد همکاری با این دانشگاه اروپایی برای اجرای طرح های ازدیاد برداشت، امضا می شود که اجرای آن 2 سال به طول می انجامد ضمن اینکه طرح ازدیاد برداشت میدان یادآوران نیز با شرکت نفتی OMV اتریش اجرا شود.

محمد نجفی، عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه فنی  ودبیر علمی کنفرانس بین المللی ازدیاد برداشت از مخازن نیز در این خصوص اظهار داشت: نخستین همایش با مشارکت موسسه های بین المللی از سراسر جهان در دوم و سوم اردیبهشت ماه سال آتی در تهران برگزار می شود.

وی تصریح کرد: این کنفرانس بین المللی که با حضور تعداد زیادی از شرکت های معتبر نفتی بر گزار خواهد شد به موضوعاتی نظیر ویژگی های مخازن نفتی، فناوری های حفاری، فناوری های تجهیزات سرچاهی، فناوری های جدید نانوتکنولوژی، تزریق گاز، و ذخائر غیر متعارف(شیل اویل و شیل گس) می پردازد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار