سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت"کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط "متخصصان ارتوپد" پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمينه به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص بیماری های کلیوی كه توسط حسین کرمی عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص اندویورولوژی و فیروز فصیحی متخصص نفرولوژی داده شده، به شرح زیر است:

مصرف مکمل
فیروز فصیحی متخصص نفرولوژی گفت: استفاده از مکمل ها برای سنین پایین و بدنسازان کاملا یک روش اشتباه و غلط است زیرا باید مکمل ها جهت افزایش ویتامین بدن افراد سنین بالای 70 سال مورد استفاده قرار گیرد اما در ایران خانم ها مکمل را جهت جذب ویتامین D و C مصرف می کنند.

یک کلیه
فصیحی اظهار کرد: حدودا 13 درصد جمعیت دنیا تک کلیه ای هستند اما به طور کلی 10 درصد از مبتلایان به بیماری کلیوی، تک کلیه ای هستند.

فصیحی بیان کرد: تک کلیه بودن به صورت مادرزادی در صورتیکه عارضه خاصی باعث از بین رفتن کلیه دیگری نشده باشد باعث بروز بیماری نمی شود زیرا کلیه سالم حالت جبرانی پیدا می کند و به صورت نرمال بزرگتر می شود و کار هردو کلیه را انجام می دهد.

عفونت کلیه راست و انسداد شریان ها در افراد سالم باعث بروز عارضه و از بین رفتن کلیه ها می شود.

تکرر ادرار
فصیحی تاکید کرد: تکرر ادرار حالت طبیعی نیست و گاهی مصرف مایعات زیاد باعث می شود تا افراد با حجم زیاد ادرار مواجه شوند اما گاهی فرد احساس ادرار را دارد در صورتیکه با ادرار کم و سوزش مواجه می شود.

فصیحی تصریح کرد: تکرر ادرار اگر حجم کافی نداشته باشد علامت خوبی نیست باید این افراد جهت دانستن علت آن به پزشک مراجعه کنند. تکرر ادرار باعث تورم پا نمی شود بلکه ممکن است سایر بیماری ها منجر به بروز این تورم شوند.

فصیحی یارآور شد: چای  به دلیل آب موجود در آن و مصرف قند و شکر به همراه چای سبب افزایش حجم ادرارمی شود و این عناصر مدرن در چای ادرار آور هستند.

پیوند کلیه
به گفته فصیحی، پیوند کلیه به شرایط سنی و جسمی فرد بستگی دارد مثلا در جوانان مبتلا به نارسایی کلیه این پیوند انجام می شود و با وجود داروهای کلیوی در ایران انجام عمل پیوند کلیه بسیار موثر است، اما در افراد مسن دارای سابقه سکته و فشار خون بالا پیوند کلیه جوابگو نیست.

مصرف داروی گیاهی
فصیحی عنوان کرد: مصرف این داروها هیچ تاثیری برای از بین بردن سنگ کلیه ندارد و هنوز دارویی برای حذف سنگ های کلیه موجود نیست، همچنین در افراد مبتلا به سنگ کلیه، بعد از دو سال ممکن است مجددا سنگ کلیه اود کند.

عفونت مزمن کلیه
فصیحی افزود: بزرگترین منشا عفونت کلیه در خانم ها رعایت نکردن بهداشت است زیرا عفونت ها به راحتی وارد بدن می شود.

کیست کلیه 
فصیحی اظهار داشت: کیست کلیه به دو صورت ایجاد می شود و از طریق دو نوع ژن غالب و مغلوب ایجاد می شود و ممکن است در سن 30 سالگی از والدین به فرزند منتقل شود.

فصیحی بیان کرد: یک نوع دیگر آن ممکن است در سن 50 سالگی بروز کند که معمولا مشکل خاصیایجاد نمی کند که این بیماران برای جلوگیری از بروز نارسایی، خونریزی، عفونت، پارگی و تشکیل سنگ کلیه از کلیه های خود محافظت کنند.

رفلاکس ادرار 
فصیحی تاکید کرد: رفلاکس کلیه به صورت مادرزادی در کودکان بروز می کند و اگر پسر بچه ای یکبار و دختر بچه ای 2 بار تا قبل از 3 سالگی عفونت ادرار پیدا کند باید از نظر برگشت ادرار (رفلاکس ادرار) بررسی شود به خصوص کودکانی که بعد از سه سالگی دچار وسواس در حس وجود ادرار هستند باید حتما مورد بررسیر قرار گیرند، زیرا ممکن است ناشی از مشکل روانی و یا عضوی (برگشت ادرار) باشد. 

درد ستون فقرات
فصیحی تصریح کرد: اکثر درد ستون فقرات به دلیل خوابیدن نامناسب، آرتروز و غیره است و درصد کمی از آنها به دلیل درد کلیه است.

فصیحی گفت: امکان درد کلیه فقط در بیماری های عمومی کلیوی صورت می گیرد و در صورت وجود ضایعات انسدادی و سنگ یکی از کلیه ها درد می کند.

تومور در کلیه
فصیحی یاد آور شد: تومور کلیه خوش خیم هیچ احتیاجی به درمان ندارد اما در زمان ایجاد عارضه مانند مسدود کردن راه کلیه آن را بر می دارند اما اگر عارضه ای نیز نداشته باشد بی خطر است و نیازی به خارج کردن آن از بدن نیست.

پلی کیستیک 
حسین کرمی هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران فوق تخصص اندویورولوژی اظهار داشت: پلی کیستیک یک بیماری ارثی است و تنها راه جلوگیری از آن انجام مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج است که باید والدین قبل از ازدواج از نظر این ژن بررسی شوند و در صورت ابتلا فرد هیچ راه درمانی وجود ندارد.

درد در قسمت مختلف داخلی شکم 
کرمی بیان کرد: هرکسی درد شکم داشت باید از نظر ابتلا به آپاندیس، تومورهای تخمدان، کیستیک و سنگ کلیه و موارد دیگر از طریق سونوگرافی و سی تی اسکن بررسی شود.

علت دفع پروتئین
کرمی تصریح کرد: اگر دفع پروتئین بیش از 150 گرم، ظرف 24 ساعت در یک فرد بالغ باشد، غیر طبیعی است و باید علت یابی شود. شایع ترین علت دفع پروتئین از کلیه ها سندرم نفروتیک است که باید درصورت نیاز حتما از کلیه ها نمونه برداری شود و فرد تحت درمان قرار گیرد. 

 ضعف غدد فوق کلیوی
کرمی تاکید کرد: افراد در صورت ضعف غدد فوق کلیه باید به فوق تخصص غدد مراجعه کنند و داروهای فعال کننده و جایگزین کننده داروهای غدد کلیه را دریافت نمایند. کم کاری غدد فوق کلیه به دلیل کم کاری برخی هورمون های بدن ایجاد می شود که باید توسط دارو جایگزین شود.

سنگ کلیه
کرمی افزود: سنگ هایی که زیر چهار میلی متر هستند در 95 درصد موارد خود به خود دفع می شوند و درمان ندارد، همچنین اگر بین چهار تا شش میلی متر باشد از 60 تا 70 درصد خود به خود دفع می شود، اما اگر سنگ بالا شش میلی متر تا یک و نیم سانت باشد باید توسط دستگاه سنگ شکن برون اندامی در 3 جلسه تحت درمان قرار گیرد و در صورت درمان نشدن فرد باید از طریق تونل پوستی مداوا شود و در موارد نادر سنگ کلیه احتیاج به عمل جراحی است. افراد مستعد به سنگ کلیه باید هر شش ماه سنوگرافی انجام دهند.

درد کلیه در سرما
کرمی اضافه کرد: هیچ ارتباطی بین سرما و گرما با درد کلیه وجود ندارد، بلکه این دردها بیشتر به خاطر اسپاسم و گرفتگی عضلات بوده و با انجام ورزش و گرم نگه داشتن بهبود پیدا می کند، سرماخوردن کلیه یک باور غلط است.

بوی بدن دهان و کلیه
کرمی اظهار داشت: اصولا میان بوی بد دهان و کلیه ارتباطی وجود ندارد اما گاهی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، بیماران دیالیزی و کم کاری کلیه بوی بد دهان ایجاد می شود که این افراد ابتدا باید به دندانپزشک و در صورت نیاز به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

درد قلب و تکرر ادرار
کرمی بیان کرد: شایع ترین علت تکرر ادرار عفونت ادراری است که موجب درد در ناحیه مثانه می شود، و هیچ ارتباطی بین تکرر ادرار و کلیه وجود ندارد.

سنگ های سیستین
کرمی افزود: این افراد حتما باید هر دو ساعت یک لیوان آب بنوشند و در طی 24 ساعت بالای 3 لیتر دفع ادرار داشته باشند . افراد مبتلا به سنگ سیستین باید ادرار رقیق داشته باشند، نمک کم استفاده نموده و از درمان دارویی تحت نظر متخصص برای ذوب کردن سنگ ها استفاده کنند.

پیشگیری از سنگ کلیه
کرمی تصریح کرد: برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه مصرف آب هر دوساعت یک لیوان، برای رقیق نگاه داشتن رنگ ادرار ضرورت دارد، و مصرف کم نمک، درمان عفونت ادراری و  بیماری ارثی و زمینه ای موثر است، همچنین کمبود سیترات، بالا بودن اگزالات و کلسیم می تواند موجب ایجاد سنگ کلیه شود.

کلیه نعل اسبی و بزرگی کلیه
کرمی یادآور شد: حالت های مادرزادی در کلیه افراد هیچ مشکل و عارضه ای ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۵:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خانمی ۲۵ساله هستم وبعداز۲۲سال فمیدم که کلیه راست ندارم به صورت مادرزادی ودوروز است که در ناحیه پهلوی چپ احساس درد میکنم ایاخطری است؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
جوانی هستم ۲۸ساله .فروشنده کلیه.متاهل و بیکار وبیکار. دارای وضعیت زندگی خیلی ضعیف. فوق لیسانس روانشناسی بالینی . قیمت ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ هزینه ازمایش و... به عهده خریدار.تاامروز سیگار غلیان مشروبات و حتی دود کبریت به مشامم نخورده .
آخرین اخبار