اهدای گنجینه ای نفیس از مجموعه سکه های قدیمی هندی به موزه رضوی

یکی از شهروندان مسلمان آمریکایی مجموعه کم نظیری از سکه های قدیمی هندوستان را به موزه آستان قدس رضوی هدیه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: بانو 'قمر اهدا کننده  مجموعه سکه های قدیمی هندی به موزه رضوی بنی هاشم' 60 ساله و مجموعه دار سکه های دوره اسلامی در آمریکا است که به علت فعالیت های نیکوکارانه در محل زندگی اش کالیفرنیا در بین شیعیان؛ به 'شمع مومن' شهرت دارد. 

محمد حسین یزدی نژاد افزود: این بانوی نیکوکار، هندی و مسلمان شیعی است که 40 سال قبل به آمریکا مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شده است و به علت ارادتی که به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد، بانی فعالیت های مذهبی و راهنمای گروه های زیادی از زائران در تشرف به اعتاب مقدسه در ایران و عراق بوده است.

وی گفت: این بانوی خیراندیش در یکی از سفرهایش به مشهد و زیارت بارگاه منور رضوی از گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی دیدن می کند و این موزه را بهترین مکان برای حفظ، نگهداری و نمایش سکه های خود می یابد.

مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی گفت: مجموعه سکه اهدایی این بانوی آمریکایی، همگی نقره و متعلق به سلسله گورگانیان از جمله دوران 'سلطان فرخ سیر' و 'محمد شاه گورگانی' است.

وی با اشاره به ارزشمندی زبان فارسی و گسترش آن در هندوستان بیان کرد: کتیبه روی یک سکه حاوی شعری به مضمون 'سکه زد از فضل حق بر سیم و زر پادشاه بحر و بر؛ فرخ سیر' حک شده و ضرب آن مربوط به سال 1127 هجری قمری همزمان با دوره صفویه در ایران است.

در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه حضرت رضا (ع) 800 هزار قطعه تمبر، اسکناس و سکه از 240 کشور و مستعمرات سابق آنها نگهداری می شود.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.