به دلیل عدم شفافیت؛

ماده مربوط به وظایف وزارت اطلاعات و سپاه در رابطه با صیانت از حاکمیت و امنیت ملی حذف شد

نمایندگان مجلس با حذف ماده 124 مربوز به وظایف اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در حوزه صیانت از حاکمیت و امنیت ملی به دلیل عدم شفافیت موافقت کردند.

ماده مربوط به وظایف وزارت اطلاعات و سپاه در رابطه با صیانت از حاکمیت و امنیت ملی حذف شد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نمایندگان مجلس در نوبت صبح جلسه علنی امروز (دوشنبه 20 دی) مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۱24 را بررسی و با 183 رای موافق، 33 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 242 رای ماخوذه با حذف آن موافقت کردند. 

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با حذف این ماده گفت: این ماده مربوط به دو ارگان سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات است که در تدوین آن هیچ شفافیتی دیده نمی‌شود. 

وی تاکید کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات داشتیم آن ها نیز موافق حذف این ماده بودند.

لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ وی گفت: این دو ارگان هر کدام ضوابط خاص خود را دارند.

براین اساس ماده 124 تصریح می کند:

در راستای ارتقاء و صیانت از حاکمیت، منافع و امنیت ملی کشور و به منظور ایجاد بستر امن و حمایت از اجرای برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موظفند اقدامات زیر را به عمل آورند:

الف: ارتقاء کمی و کیفی ظرفیت‌ها و زیر ساختهای اطلاعاتی، امنیتی، عملیاتی، علمی، فنی، حفاظتی، حراستی و صیانتی با هدف تحکیم امنیت پایدار و ارتقاء توانایی و برتری در نبرد اطلاعاتی

ب: پیشگیری و مبارزه با فساد و اختلال در امنیت اقتصادی، تهدید‌ها و جنگ نرم امنیتی، جاسوسی و اقدامات سوء بیگانگان، اختلال و هرگونه تهدید علیه منافع و امنیت ملی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، اختلال و تهدید امنیت زیستی و اقدامات بیوتروریستی، اختلال و ایجاد ناامنی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، اختلال در امنیت دارایی‌های ارزشمند کشور، واگرایی، افراط‌گرایی‌ها و تهدید علیه هویت، انسجام و وحدت ملی و پایداری کشور، جرائم سازمان‌یافته ضد امنیتی و اقدامات تروریستی، در مقام ضابط قضائی.

ج: ارتقاء ظرفیت‌ها، زیر‌ساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای افزایش نقش و مشارکت مردمی در فعالیتهای اطلاعاتی در راستای تقویت و تحکیم امنیت پایدار کشور.

د: ارتقاء همکاری‌ها و ارائه خدمات اطلاعاتی- امنیتی به دستگاه‌ها و نهادهای کشور از طریق:

۱-    ارتقاء و روزآمدسازی بانک جامع اطلاعاتی کشور

۲-    روزآمدسازی، هماهنگ‌سازی و اجرای مستمر طرح‌های صیانت از امنیت دارایی‌های ارزشمند کشور از جمله: طرح نظام ملی تعیین صلاحیت امنیتی مشاغل دولتی و عمومی و خصوصی، طرح حفاظت از سرمایه‌های فکری کشور، طرح حفاظت از سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی، طرح حفاظت از اماکن، مراکز و پروژه‌های کلان، ملی، حیاتی، حساس و مهم، طرح ارتقاء آگاهی‌های عمومی صیانتی- امنیتی اقشار مختلف جامعه و طرح ارتقاء دانش و مهارتهای اطلاعاتی، حفاظتی و حراستی کارکنان دولت، بویژه حراست‌ها.

۳-    طرح مبارزه با بیوتروریسم (امنیتی زیستی) با تشکیل مستمر کمیسیون ویژه امنیت زیستی با حضور دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط و تدوین، روزآمدسازی، هماهنگ‌سازی، تعیین وظایف دستگاه‌ها و اجرای مشترک طرح جامع امنیت زیستی کشور.

تبصره- تعیین جزئیات و نحوه همکاری‌ها، چگونگی ارائه خدمات و تشکیل کارگروههای تخصصی کمیسیون ویژه با همکاری اعضاء کمیسیون، در چهارچوب آیین‌نامه‌ای خواهد بود به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌رسد.

هـ- توسعه دیپلماسی دفاعی و امنیتی پویا از طریق:

۱-    برقراری پیوند‌ها و پیمان‌های دفاعی و امنیتی با کشورهای اسلامی و همسو در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای.

۲-    توسعه رزمایش‌های مشترک برای انجام عملیات شبکه‌ای و هم‌افزایی و ارتقاء سطح مناسبات بین کشورهای همسو در ابعاد دفاعی و امنیتی.

۳-    ارتقای سطح همکاری‌های مشترک دو جانبه در تامین تجهیزات دفاعی و امنیتی از خارج از کشور.

تبصره- موارد فوق براساس آیین‌نامه‌ای توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار