باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

١٠ زمين لرزه بالای ٤ ريشتر كشور در كمتر از يک ماه/ بوشهر روی خط لرزش

در كمتر از يک ماه گذشته ١٠ زمين لرزه بزرگتر از ٤ ريشتر، مناطق مختلف كشور را لرزانده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان، از تاريخ ٢٩ آذر ماه تاكنون ١٠ زمين لرزه با بزرگی بيش از ٤ ريشتر در نقاط مختلف كشور به وقوع پيوسته است.

در اين مدت بيشترين زمين لرزه ها در استان‌های بوشهر، فارس و كرمان رخ داده است كه نشان می دهد اين نقاط كه گسل ها در آن فعال هستند، بايد آمادگی خود را در برابر زلزله بالا ببرند.

زمين لرزه های رخ داده در اين مدت به شرح زير است:

‏۱۳۹۵/۱۰/۲۰ ۱۲:۵۵:۴۱ منطقه کوهبنان، کرمان - بزرگی ۴ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۱۷ ۰۶:۰۳:۲۶ منطقه خنج، فارس  - بزرگی ۵.۱ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۰۴:۱۲:۰۷ منطقه شبانکاره، بوشهر - بزرگی ۴.۷ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۰۴:۰۸:۱۳ منطقه شبانکاره، بوشهر - بزرگی ۴.۱ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۰۳:۵۹:۴۰ منطقه شبانکاره، بوشهر - بزرگی ۴.۴ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۱۰ ۲۳:۱۷:۳۷ منطقه لامرد، فارس  - بزرگی ۴ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۰۸ ۰۰:۲۶:۱۹منطقه مینودشت، گلستان - بزرگی ۴.۹ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۱۶:۱۱:۲ منطقه فاریاب، کرمان - بزرگی ۴.۷ ریشتر

‏۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۱۵:۵۶:۳۷ منطقه فاریاب، کرمان - بزرگی ۴.۴ ریشتر

‏۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۰۰:۰۸:۲۸ منطقه آب پخش، بوشهر - بزرگی ۴.۲ ریشتر

*٤ كشته در زلزله خنج

بر اثر زمين لرزه ٥.١ ريشتری در خنج استان فارس متأسفانه ٤ نفر جان خود را از دست دادند كه اين موضوع مايه تأسف است، چراكه هنوز در كشور مقاوم سازی در مقابل زمين لرزه جدی گرفته نمی شود.

این افراد در یک ساختمان در اتاقک نگهبانی باغ بودند. در این اتاقک پنج نفر از اتباع بیگانه سکونت داشتند که در اثر فرو ریختن دیوار و سقف اتاقک چهار نفر کشته و یک نفر مصدوم شد.

*ضرورت عزم جدی دستگاه‌ها برای آمادگی مقابله و رفع بحران زلزله

رئیس جمعیت هلال احمر ضمن یادآوری دوباره ضرورت توجه به زلزله احتمالی پایتخت، اظهار داشت: باید همواره احتمال وقوع زلزله در تهران را به یاد داشته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری و مواجهه با این پدیده احتمالی را داشته باشیم و به‌خصوص برای تحقق مصوباتی که در این زمینه وجود دارد، پیگیری کرده و عزم جدی برای آمادگی مقابله و رفع بحران زلزله احتمالی داشته باشیم و البته مساعدت مجلس در اين خصوص و تصويب بودجه مناسب برای هلال احمر نقش بسزايی دارد. 

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در این جلسه با تأکید دوباره بر حضور مستمر اعضای شورای معاونین در استان‌ها، گفت: همه اعضای شورای معاونان باید برنامه بازدید استانی خود را در اسرع وقت ارائه کنند.

حسین کتابدار مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نيز با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های کارگروه مقابله با زلزله احتمالی تهران، گفت: سناریوهای هفت‌گانه‌ای برای مقاله با زلزله احتمالی تهران طراحی شده، اما باید به مواردی چون مشکلات ساختاری استان تهران، لزوم تکمیل پایگاه‌های اقماری، تهیه نرم‌افزار مدیریت عملیات بحران و توسعه آموزش همگانی (طرح خادم) توجه جدی داشت.

*میزان آمادگی عمومی در برابر زلزله باید به سطح مطلوب برسد

مدیرکل امور آموزش های تخصصی و ضمن خدمت جمعیت هلال احمر کشور گفت: هرچند در برابر زلزله از آمادگی برخوردار هستیم، اما آمادگی عمومی با توجه به شاخص های تعیین شده در حد مطلوب و مناسب نیست.

مهراب شریفی سده با بیان این که در جهان بحث آمادگی عمومی دارای شاخصه هایی خاص و ویژه ای است، افزود: قبل از وقع زلزله باید مسیرهای تخلیه و محل های پناه گیری مشخص شده و کیف های امداد و نجات خانواده در دسترس باشد تا میزان آسیب ها به حداقل برسد.

وی با بیان این که افراد باید مخاطرات را به شکل مناسب و بهتر بشناسند، افزود: باید در برابر بلایای طبیعی، آمادگی بیشتری یافت و در واقع افراد را با نشان دادن عکس العمل سریع در مقابل شرایط پیش آمده در اثر حوادث، هرچه سریع تر به مرحله عادی زندگی‌ بازگرداند.

شریفی سده با تأکید بر این که مشارکت مردم در طرح ها می تواند سطح آمادگی را ارتقا دهد، گفت: طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) از سوی جمعیت هلال احمر در کاهش سطح آسیب ها بسیار خوب و نقش آفرین است و امدادگران در راستای اجرای این طرح به منازل مراجعه می کنند و آموزش های لازم را ارایه می دهند.

وی اقدامات لازم و مناسب را در کاهش اثرات زلزله موثر خواند و تصریح کرد: رعایت اصول ایمنی در طراحی ساختمان ها، محکم و مقاوم سازی سازه ها و فیکس کردن تابلوها، کمدها، لوسترها، قفسه های کتاب و ساعت های بزرگ ایستاده، می تواند در کاهش خطرات ناشی از زلزله بسیار موثر واقع شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار