اسپوتنیک گزارش داد:

تحویل اورانیوم روسیه به ایران پیامی شفاف به آمریکاست

در حالی که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در تلاش برای وارد کردن لطمه به برجام هستند، توافق ایران و روسیه پیامی قطعی در این زمینه به آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک؛ روسیه قرار است 130 تن اورانیوم طبیعی به ایران تحویل دهد تا از این طریق صادرات آب سنگین ایران را جبران کند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آسوشیتد پرس به نقل از منابعی در وین (محل آژانس بین المللی انرژی اتمی)، روسیه در ازای دریافت آب سنگین از ایران، به این کشور اورانیم طبیعی تحویل می دهد.

این توافق از سوی گروه 1+5 تایید شده؛ اما هنوز مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفته است. با این حال این موضوع به دلیل این که اعضای شورای امنیت، همان اعضای گروه 1+5 هستند، مشکلی محسوب نمی شود.

این منابع در ادامه افزودند این اورانیوم طبیعی در ایران تا سال 2040 مورد نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

مجتبی جلال زاده، تحلیلگر ایرانی مسائل سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت وضع کنونی نشان دهنده پایبندی ایران و گروه پنج به اضافه یک به تعهدات خودشان درقبال توافق هسته ای ایران است.

وی افزود: «این پیام شفاف و صریح دیگری برای مقامات آمریکاست مبنی بر اینکه دیگر امضا کنندگان توافق هسته‌ای تهران قصد ندارند بیش از این از تحریم های یکجانبه واشنگتن حمایت کنند.»

جلال زاده تصریح کرد موافقت گروه پنج به اضافه یک با تحویل 130 تن اورانیوم طبیعی به ایران توسط روسیه یکبار دیگر تاکیدی بر تلاش این گروه در جهت حمایت از ایران در برابر مخالفان توافق هسته ای به ویژه در برابر دولت فعلی آمریکا است که دوره آن رو به پایان است.

وی همچنین هشدار داد هر کسی که سعی داشته باشد از اجرای این سند جلوگیری کند لطمات قابل توجهی به منافع همه امضا کنندگان این موافقتنامه تاریخی وارد خواهد کرد.

جلال زاده پیش بینی کرد در دوره دونالد ترامپ، کاخ سفید به انتقاد از توافق هسته ای ایران ادامه خواهد داد و موضعی سازش ناپذیر را در قبال این موضوع حفظ خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار