طبق مصوبه مجلس؛

وظایف دولت جهت حفاظت از محیط زیست تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف دولت را جهت حفاظت از محیط زیست مشخص کردند.

وظایف دولت جهت حفاظت از محیط زیست تعیین شد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز (پنجشنبه 23 دی ماه) در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 48 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

براین اساس ماده 48 تصریح می کند:

دولت موظف است اقدامات زير را جهت حفاظت از محيط‌زيست به‌عمل آورد:

الف- نظارت بر ارزيابي راهبردي محيط‌زيست(SEA) در سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه‌اي و ارزيابي اثرات زيست‌محيطي(EIA) پروژه‌ها و طرح‌هاي بزرگ كليه دستگاههاي اجرايي و بخش هاي خصوصي و تعاوني، نهادهاي عمومي غيردولتي در پهنه سرزميني از جمله مناطق آزاد تجاري و صنعتي براساس شاخصها، ضوابط و معيارهاي پايداري محيط‌زيست.

ب- اجراي برنامه عمل حفاظت، احياء، مديريت و بهره‌برداري مناسب از تالابهاي كشور با مشاركت ساير دستگاههاي اجرائي و جوامع محلي بويژه در ارتباط با تالابهاي ثبت شده در كنوانسيون رامسر به طوري كه تا پايان برنامه، حداقل بيست‌درصد(20%) تالابهاي بحرانی و در معرض تهديد كشور احياء شود و ضمن حفظ و تثبيت، در روند بهبود قرار گيرند.

پ- تهيه و تدوين و اجراي برنامه‌هاي عمل حفاظت‌ از مناطق چهارگانه محيط‌زيست و گونه‌هاي در معرض تهديد و خطر انقراض حيات‌وحش كشور با رويكرد بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي داوطلبانه اشخاص حقيقي و حقوقي زيست‌يار مانند سازمان‌هاي مردم نهاد و جوامع محلي

ت- تامين اعتبارات ارزي و ريالي مورد نياز جهت اجراي تعهدات بین‌المللی دولت جمهوري اسلامي ايران در حوزه محیط‌زیست در قالب بودجه هاي سنواتي. اجراي اين بند منوط به رعايت اصول هفتاد و هفتم(77) و يكصد و بيست و پنجم(125) قانون اساسي ممكن مي‌باشد.

ث- تأمين سهم دولت جمهوري اسلامي ايران در پروژه‌هاي بين‌المللي محيط‌زيستي مشترك با دولت‌ها و اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي به‌منظور تشويق و حمايت از جلب كمكها و سرمايه‌گذاري‌هاي بين‌المللي داوطلبانه و كمك به تأمين هزينه‌هاي مربوط به كنوانسيون رامسر. اجراي اين بند منوط به رعايت اصول هفتاد و هفتم(77) و يكصد و بيست و پنجم(125) قانون اساسي مي‌باشد.

ج- نظارت بر اجراي طرح‌هاي جامع مديريت پسماند بويژه در سواحل درياها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌هاي حاشيه تالاب‌ها و مدیریت سالانه حداقل بيست‌درصد(20%) از حجم پسماندهاي موجود با روش‌هاي مناسب

تبصره- سازمان حفاظت محيط‌زيست موظف است در محدوده حريم شهرها و روستاها بر اقدامات شهرداري‌ها و دهياري‌ها در اين خصوص نظارت كند.

ح- تهيه و اجراي طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌ تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری دستگاههای اجرائی، نظامی(در زمان صلح)  و انتظامی

خ- تكميل و اجراي تأسيسات جمع‌آوري، تصفيه، بازچرخاني و مديريت پساب و فاضلاب در شهرها و شهركهاي صنعتي و خدماتي و ساير واحدهايي كه فاضلاب با آلايندگي بيش از حد مجاز از استاندادهاي ملي توليد مي‌نمايند از طريق عقد قرارداد فروش و يا پيش فروش پساب خروجي تأسيسات موجود و يا طرحهاي توسعه آتي

تبصره- دولت مجاز است ازطريق تشويق سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و يا عقد قرارداد با آنان نسبت به موارد اين بند اقدام نمايد.

د- احیاء، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها در سطح  هشتصد و پانزده هزارهكتار

ذ- اجراي عمليات آبخيزداري و حفاظت از خاک و آبخوان حداقل درسطح ده‌‌میلیون هکتار

ر- بیابان‌زدایی وکنترل کانونهای بحرانی آن حداقل درسطح يك‌ميليون و يكصد و چهل هزار هکتار

ز- تهيه نقشه‌های حدنگاری(کاداستر) منابع‌طبیعی حداقل يكصد و چهارده ميليون هكتار و اراضي كشاورزي حداقل بيست ميليون هكتار با رعايت قانون حدنگار(كاداستر)

ژ- ارتقاء پوشش صددرصد(100%) حفاظت از جنگلها، مراتع و اراضي ملي و دولتي و مناطق چهارگانه زيست‌محيطي با مشاركت جوامع محلي و ارتقاي ضريب حفاظت از جنگلها و مراتع كشور به‌منظور پايداري جنگلها و همچنين تعادل‌بخشي دام و مراتع سالانه حداقل ده‌درصد(10%)

س- رفع تداخل موضوع ماده(54) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاء نظام مالي كشور مصوب 1/2/1394 سالانه حداقل ده‌درصد(10%) در كليه موارد، از جمله اراضيي كه در خصوص آنها حكم قضايي صادر شده است،

ش- اجراي برنامه مديريت سبز شامل مديريت مصرف انرژي، آب، مواد اوليه، تجهيزات و كاغذ، كاهش مواد جامد زائد و بازيافت آنها در ساختمانها و وسائط نقليه، در كليه دستگاههاي اجرائي و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي در چارچوب قوانین مربوطه

تبصره- آئين‌نامه اجرائي اين بند به پيشنهاد مشترك وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست به‌تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

ص- احياء رويشگاههاي مرتعي و توسعه گياهان دارويي به ميزان حداقل نه ميليون و ششصدهزار هكتار و افزايش حداقل يكصدهزار هكتار به سطح زير كشت گياهان دارويي به‌نحوي كه در پايان برنامه به دويست و پنجاه‌هزار (250.000) هكتار برسد.

ض- ارائه برنامه جامع مقابله با ريز گردها حداكثر تا پايان سال اول اجراي برنامه و اجراي عملي و موثر آن از سال دوم

ط- اعطاي تسهيلات و پيش‌بيني اعتبار لازم در بودجه سالانه جهت از رده خارج كردن سالانه ده‌درصد(10%) از موتورسيكلت‌هاي بنزيني و جايگزيني با موتورسيكلت‌هاي برقي

ظ- فراهم كردن منابع ارزي و ريالي لازم جهت تبديل پسماند به كود يا انرژي براي شهرهاي مختلف درطول برنامه با همكاري بخش خصوصي و شهرداريها.

ع- اقدامات سياسي، اقتصادي و عمراني لازم براي تثبيت، استمرار و افزايش حقآبه به رودخانه‌هاي مشترك و مرزي مانند هيرمند و تأمين حقآبه زيست‌محيطي آنها

غ-  تهيه، تدوين و اجراي برنامه ‌عمل حفاظت و مديريت از مناطق چهارگانه ‌محيط‌زيست و گونه‌هاي در معرض تهديد و خطر انقراض حيات‌وحش كشور با رويكرد بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي داوطلبانه و مشاركت اشخاص حقيقي و حقوقي با اولويت جوامع محلي و سازمان‌هاي مردم نهاد توسط سازمان حفاظت محيط زيست.

ف- بازنگري در محدوده مناطق چهارگانه محيط زيست و همچنين تعريف و تقسيم بندي جديد مناطق با توجه به تقسيمات نوين اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت(UCN) توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور.

گ- كشاورزان و دامداراني كه محصولات آنها با تشخيص جهادكشاورزي شهرستان در معرض تهديد حيات‌وحش مي‌باشد، مي‌توانند براي جلوگيري از خسارت نسبت به محصور نمودن مزارع خود اقدام كنند.

ل- سازمان حفاظت محيط‌زيست مكلف است نسبت به پاسخ استعلام‌هاي مربوط به پروژه‌ها و طرح‌هاي عمراني دولتي و طرح‌هاي اقتصادي سرمايه‌گذاران حداكثر ظرف مدت دوماه ‌اقدام نمايد. و درصورت رد گزارشات و درخواست‌هاي مذكور دلايل را كتباً به‌صورت شفاف مطابق قوانين و ضوابط فني مربوطه به ذينفعان اعلام كند. عدم پاسخ سازمان حفاظت محيط‌زيست در مهلت مقرر، به‌منزله تائيد مي‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار