باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تلاش رسانه های بیگانه برای ایجاد جو منفی در کشور/ معتادان متجاهر هرگز به زندان اعزام نشدند

مدتی است که رسانه های بیگانه با دستمایه قرار دادن موضوع حضور معتادان متجاهر در اردوگاه فشافویه، جوی به راه انداختنه اند که این افراد به جای درمان، سر از زندان در می آورند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «معتادان متجاهر در ایران درمان نمی شوند و به زندان میافتند» این جمله این روزها به بهانه ای برای رسانه های بیگانه تبدیل شده است تا علیه جمهوری اسلامی تبلیغات منفی کنند.

ماجرا باز می گردد به اعزام تعدادی از معتادان متجاهر به اردوگاه فشافویه برای درمان، اردوگاهی که مدتی است زیر نظر قوه قضاییه اداره می شود و تبدیل به محلی برای نگهداری محکومان موادمخدر شامل خرده فروشان و قاچاقچیان شده است.

همین موضوع بهانه ای شده برای رسانه های بیگانه تا با ایجاد جو منفی خبری، علیه جمهوری اسلامی و سیاست های ستاد مبارزه با موادمخدر مانور دهند، در صورتی که واقعیت چیز دیگری بود، برای پی بردن به واقعیت لازم است ابتدا به معرفی اردوگاه فشافویه بپردازیم.

*همه چیز در مورد اردوگاه فشافویه 

اردوگاه محکومان موادمخدر در منطقه فشافویه شهر حسن‌آباد که در جنوبی‌ترین قسمت استان تهران واقع شده، قرار دارد. برای رفتن به اردوگاه کافی‌ است از کیلومتر 12 آزادراه تهران ــ قم وارد خروجی حسن‌آباد شوید. پس از ورود به شهر و دور زدن میدان اصلی آن (میدان حسن‌آباد)، وارد جاده دو طرفه حسن‌آباد به چرم‌شهر می‌شوید که ندامتگاه تهران بزرگ نیز در این جاده قرار دارد.
 
پس از پشت سر گذاشتن حدود 30 کیلومتر، اردوگاه محکومان موادمخدر در سمت چپ جاده‌ای که تا چشم کار می‌کند مزارع کشاورزی و دامپروری است، با برجک‌های بلند و ساختمانی عریض و طویل خودنمایی می‌کند.

این اردوگاه دارای سه بال اصلی در دور تا دور اردوگاه است و مساحت کل زندان 110 هکتار است. اردوگاه محکومان موادمخدر فشافویه، 70 هزار متر‌مربع زیربنا دارد و شامل 24 اندرزگاه است. این اردوگاه در مجموع دارای 38 سوله است که از این تعداد 12 سوله مربوط به پشتیبانی و 26 سوله نیز اندرزگاه 300 نفره است. به‌گفته شمس، اردوگاه فشافویه از نظر مساحت بزرگترین زندان کشور است.

بهداری اردوگاه در زمینی به‌ مساحت یک‌ هزار و 200 مترمربع ساخته شده و دارای دندان‌پزشکی، رادیولوژی و اتاق عمل سرپایی است. تیم پزشکی بهداری، شامل پزشک و پرستار هستند. 

*اندر حکایت نگهداری معتادان خیابانی در اردوگاه فشافویه

اردوگاه فشافویه صرفاً برای نگهداری محکومان موادمخدر (ماده ۴۲ قانون) به بهره‌برداری رسید، اما حالا قرار است حدود ۲۵ درصد ظرفیت این اردوگاه‌ را به معتادان خیابانی اختصاص دهند، این خبری است که اواسط آبان ماه از طریق رسانه ها اعلام شد.

با گذشت بیش از یک سال از راه‌اندازی اردوگاه فشافویه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه نیز در روزهای پایانی شهریور امسال، بخشنامه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را صادر که در یکی از بندهای آن تأکید شده بود، معتادان تحت هیچ شرایطی نباید به زندان معرفی شوند.

در ماده 6 این بخشنامه آمده است: با توجه به مواد 15 و 16 قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر، معتادان به موادمخدر باید در مراکز ترک اعتیاد و درمان و اقامت اجباری معتادان نگهداری شوند و عدم‌تشکیل مراکز مزبور، مجوزی برای دستگیری و معرفی این افراد به زندان نمی‌باشد، لذا دادستان‌ها دقت و مراقبت کنند، اولاً از این پس افراد معتاد جز در شرایط مقرر در قانون، تحت هیچ شرایطی به زندان معرفی نشوند. ثانیاً تغییر عنوان اعتیاد به استعمال موادمخدر برای افراد معتاد، مجوز بازداشت و معرفی افراد به زندان نگردد. دادستان کل کشور با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نظارت و پیگیری لازم جهت توسعه مراکز مذکور در مواد 15 و 16 قانون فوق را فراهم می‌آورد.

آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در آبان ماه امسال از واگذاری بخشی از فضای اردوگاه فشافویه به استانداری تهران برای نگهداری معتادان متجاهر خبر داد.

آن‌طور که آذرنیا اعلام کرده قرار است حدود 25 درصد ظرفیت کل اردوگاه فشافویه (2400 نفر) در ازای پرداخت یک میلیارد تومان (به منظور تجهیز محیط برای نگهداری معتادان) در اختیار استانداری تهران قرار گیرد تا به مرکزی برای نگهداری معتادان خیابانی پایتخت تبدیل شود و ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر استان تهران به 9000  نفر افزایش یابد.

*توضیحات ستاد مبارزه با موادمخدر در واکنش به جوسازی ها

پرویز افشار سخنگوی ستادمبارزه با موادمخدر اما در آخرین نشست خبری خود به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: درست است که فشافویه محلی برای اما بخشی از آن به عنوان مرکز ماده 16 جهت نگهداری از معتادان متجاهر آماده شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این که حدود ۱۸ مرکز رسمی تحت پوشش ستاد مبارزه با موادمخدر به عنوان مرکز ماده ۱۶ در کشور فعالیت می کنند، افزود: ظرفیت این مراکز ۶ هزار نفر به صورت لحظه ای است؛ به طوری که در طول سال ۲۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد. 

البته در تهران با تأکید مسئولان ظرفیت سازی بیشتری انجام شده است و در حال حاضر ۵ تا ۶ هزار نفر ظرفیت برای معتاد متجاهر در تهران آماده شده است، همچنین بخشی از اردوگاه فشافویه که ویژه محکومان موادمخدر است به اسکان معتادان متجاهر تخصیص یافت.

وی تأکید کرد: معتادان متجاهر به هیچ عنوان به زندان یا اردوگاه فرستاده نشده اند و تمام آن ها در مراکز ماده 16 نگهداری می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار