باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

موتورسواری بانوان مجاز است یا ممنوع؟ / قانون چه می‌گوید؟

دستگیری دو موتورسوار زن در دزفول،بهانه ای شد تا موضوع قانونی یا غیر مجاز بودن چنین افعال و رفتارهایی در سطح شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر سر زبان ها بیفتد،در ذیل این گزارش تلاش می شود در گفت و گو با کارشناسان ذیربط،در خصوص این امر شفاف سازی هر چه بیشتری شود.

موتورسواری بانوان مجاز است یا ممنوع؟ / قانون چه می‌گوید؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،خبر بازداشت و دستگیری دو موتور سوار زن در اواخر هفته گذشته در شهر دزفول،با بازتاب نسبتا وسیعی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی همراه شد.

بنا بر اظهارات سرهنگ علی الهامی(فرمانده انتظامی شهرستان دزفول)رفتارهای هنجار شکنانه باعث دستگیری این دو زن شده است.

سرهنگ الهامی در خصوص بازداشت این دو موتورسوار،عنوان کرده: "نیروهای انتظامی شهرستان، در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و مقابله با بی نظمی و ناهنجاری ها در جاده دزفول به سردشت حضور داشته اند که در این میان دو دختر هنجار شکن از نبود نیروی انتظامی در بوستان جنگلی دزفول سوء استفاده و در اقدامی ناپسند و مخالف با ارزش ها و هنجارهای جامعه و انقلاب،اقدام به موتور سواری کردند".

وی افزود: انتشار تصاویر و فیلم این حرکت زشت و قبیح در فضای مجازی موجب نگرانی و تاسف بسیار زیاد مردم دیندار ولایتمدار شهرستان و به تبع مسئولان و متولیان فرهنگی این منطقه شد.
سرهنگ الهامی افزود:پس از انتشار این تصاویر و فیلم در فضای مجازی که بیانگر اوج پشت پا زدن به هنجارهای دینی از سوی آن دو دختر و انجام حرکات زشت در پارک جنگلی بود،نیروی انتظامی اقدامات گسترده ای را برای دستگیری این دو دختر انجام داد.

وی می گوید:این دو دختر با همکاری بسیج،منابع مختلف خبری و مردم شناسایی و دستگیر شده و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

در این میان برخی از کارشناسان حقوقی معتقدند،بازداشت دو دختر دزفولی غیر قانونی است و برخی دیگر اینچنین عنوان می کنند که بازداشت این دو،نه از حیث فعل موتور سواری بلکه به دلیل برهم زدن نظم عمومی و هنجارشکنی انجام پذیرفته است.

در ذیل این گزارش،در گفت و گو با صاحب نظران عرصه حقوقی و جامعه شناسی ،بصورت دقیق تری به موضوع پرداخته خواهد شد.

*نحوه انعکاس خبر باعث برداشت غلط شده است

رضا فراشی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم رعایت هنجارهای اجتماعی در جامعه اظهار داشت:بدون تردید، رعایت و لحاظ نمودن هنجارهای فرهنگی و ارزش های پذیرفته در جامعه از مولفه های حائز اهمیت در حفظ نظم و انتظام اجتماعی محسوب می شود.

وی افزود:یقینا ضوابط و قوانین تعریف شده به تمامی عرصه های زندگی انسان ها نپرداخته و اساسا چنین انتظاری نیز منطقی به نظر نمی رسد.

فراشی گفت:بخش قابل توجهی از افعال و اعمال،رفتار و کردارهای روز مره افراد و گروه های اجتماعی مبتنی بر ارزش ها،فرهنگ و سنت های پذیرفته شده ای است که قانون در خصوص آن نظری نداشته و ندارد.

وی افزود:به عنوان مثال،دراز کردن پا در مقابل بزرگان و پیشکسوتان از حیث قانونی،نه تخلف به شمار می رود و نه جرم،اما فرهنگ و ارزش های اجتماعی ایجاب می کند تا ملاحظات اخلاقی لازم در این خصوص رعایت شود.

فراشی عنوان کرد:موتور سواری بانوان،خوب یا بد،منطقی یا غیر منطقی،امری مرسوم در جامعه نبوده و طبیعتا مبادرت ورزیدن به چنین اقدامی باعث جلب توجه و  حساسیت هایی خواهد شد که بصورت بالقوه می تواند مستعد بروز اعمال و رفتارهای هنجار شکنانه ای در پی انجام چنین فعلی باشد.

وی افزود:ممکن است،برخی به این موضوع نقد وارد کنند،که آنچنان که یک زن یا دختر در پشت راکب موتورسیکلت می نشیند،می تواند خود نیز به عنوان راکب خودرو از این وسیله نقلیه استفاده کند.

فراشی گفت:واقعیت این است که عرف حاکم بر جامعه،چنین امری را حداقل تاکنون نپذیرفته و بدون تردید نمی توان چنین رفتارهایی را عادی تصور کرد و یا انتظار داشت جامعه هیچ واکنشی به چنین موضوعات و یا افعالی نشان ندهد.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:فارغ از این موضوع که اساسا نباید افکار عمومی و جامعه و حداقل بخشی از آن موتورسواری زنان و دختران را به عنوان فعل و رفتاری غیر منتظره نگاه کند،اما واقعیت است که هنجارهای اجتماعی ما تاکنون این موضوع را هضم نکرده و طبیعتا آحاد جامعه موظف هستند نسبت به ارزش ها و حساسیت های اجتماعی و فرهنگی،احترام لازم را لحاظ کنند و چارچوب های موجود آن را بپذیرند.

فراشی عنوان کرد:به واقع،نمی توان از چنین رفتارهایی به عنوان فعلی در حریم خصوصی یاد کرد،زیرا وقتی فرد در ملاءعام و در انظار عمومی به چنین رفتارهایی مبادرت می ورزد،طبیعتا نمی توان واکنش های عمومی را نادیده گرفت و آن را در چارچوب حریم خصوصی معنا کرد.

وی افزود:نکته بعدی معطوف به نحوه انعکاس خبر دستگیری این دو دختر می شود و به نظر می رسد نوعی کم تجربگی در نحوه انعکاس خبروجود داشته است.

فراشی عنوان کرد:به واقع،به نظر می رسد،اصل برخورد انتظامی با این دو دختر یا دو زن نه از حیث موتورسواری بلکه به واسطه بد حجابی و برهم خوردن نظم و آرامش عمومی محقق شده،اما نحوه انعکاس خبر در برخی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به گونه ای بود که گویی صرفا موتور سواری این دو دختر باعث دستگیری یا بازداشت آنها شده است.

*در قوانین منعی برای موتور سواری لحاظ نشده است

نعمت احمدی،وکیل پایه دادگستری،در گفت و گو یی با رسانه ها،اظهار داشت:قوانین منعی برای موتور سواری لحاظ نکرده و برای استفاده از موتورسیکلت نیز هیچ صحبت و بحثی در خصوص جنسیت راننده یا راکب آن نشده است.

پروانه سلحشوری،رئیس فراکسیون زنان مجلس معتقد است:در کشوری همچون هند که از حیث اعتقادات و پایبندی به سنت های اجتماعی و فرهنگی بسیار دقیق و حساس هستند،زنان از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه مقرون به صرفه استفاده و شخصا رانندگی می کنند.

وی می افزاید:بنده اطلاعی در خصوص هدف و نیت این دو زن از موتور سواری ندارم و مشخص نیست انگیزه آنها از این فعل،ورزش،تفریح و یا تردد و جابجایی بوده است،اما به نظر می رسد می توان به این قضایا نگاه جدیدی داشته باشیم.

*برداشتی دیگر از موتور سواری زنان

اگرچه برگزاری مسابقات موتور سواری برای زنان در پیست های تعریف شده خاص،رایج است و ممنوعیتی برای آن مطرح نشده،اما برخی نیز معتقد هستند انجام چنین فعلی در ملاء عام نه تنها نابهنجار،بلکه از حیث ضوابط،غیر قانونی نیز می باشد.

مریم افروز،کارشناس حقوق،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:بر اساس تبصره ماده20 قانون ،صدور گواهینامه در قانون رسیدگی به تخلفات (مصوبه هشتم اسفند ماه سال 1389)،صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی است.

وی افزود:اگرچه در قوانین بصورت مصرح و مستقیم اشاره ای به محدودیت رانندگی موتورسیکلت توسط زنان نشده،اما قید عنوان مردان،اینچنین به ذهن متبادر می کند که تاکید بر مردان،با ملاحظاتی خاص بوده و به نوعی می توان چنین تصور کرد که ممنوعیت برای رانندگی زنان مد نظر بوده است.

*لزوم شفافیت و صراحت هر چه بیشتر قانون در خصوص موتورسیکلت سواری زنان

به نظر می رسد،باید قانون با شفافیت هر چه بیشتری در این خصوص اعلام نظر کند و ممنوعیت و غیر قانونی بودن این فعل با صراحت قید شود.

بدون تردید هر آنچه امکان تفاسیر از قانون و مصوبات اینچنینی سلب شود،اختلاف نظر و برداشت های متعدد و بعضا متناقض نیز با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد بود.

البته در مواردی از قانون،بر حسب ظرف زمانی و مکانی و شرایطی خاص،امر تشخیص مهم در نوع قضاوت و اتخاذ تصمیمات تعیین کننده است و بعضا در مواردی این موضوع اجتناب ناپذیر نیز می باشد،لذا در خصوص چنین مسائلی (موتور سواری زنان یا بانوان) می طلبد قوانین و ضوابط با شفافیت و صراحت هر چه بیشتری اعلام نظر کند که قطعا با حصول این امر،از دامنه حواشی،اختلاف نظر ها یا مناقشات نظری کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خیلی زمان برد تا جمهوری اسلامی متوجه شد ویدئو خطرناک نیست. دوچرخه و موتور سیکلت و ماشین فقط برای مردان نیست. خانمی که جایی کار میکنه و پول اسنپ و تاکسی نمیتونه بده چرا نباید یه موتور گازی داشته باشه و با کمترین هزینه بتونه رفت و آمد کنه؟ صدر اسلام این وسایل نبودند زنها می‌توانستند سوار شتر و اسب و... بشن. لااقل استفاده از چهارپایان رو تو خیابون آزاد کنید که خانمها هم بتونن سوار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
نظرم اشتباه بود هر, چی قانون بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
موتور سواری زنان هیچ اشکالی ندارد فرقی بین زن و مرد نباید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
اون کسی که گفته بهترین وسیله برای زنان ماشین لباس شویی است میخوام بدونم چه فرقی بین زن و مرد از لحاظ منطقی و شرعی است زنان قدرت تفکر ، قدرت بدنی و .... دارند. موتور سواری و دوچرخه سواری هیچ اشکالی ندارد مشکلات زیادی در جامعه است درست اما اینم یکی از ان مشکلات است که باید بررسی شود زنان انسان هستند نمیتوانند که به خاطر کوته فکری بعضی ها ارزوی خود را بهگور ببرند که در ضمن کسی اگر با دوچرخه سواری و موتور سواری زنان مشکل دارد زنی بگیرد که این کار هارا نکند دیگر بانوان حق این کار را دارند من مانده ام که کحای موتور سوار شدن بانوان باعث ناهنجاری های اجتماعی میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
موتور های طرح وسپا که طرز نشتن روشون عادیه مشکلی نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
یک انسان
۱۳:۲۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
همینه که هست قانون چی میگه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
من که موتور سوار میشم بزار هر چی میگن بگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
واقعا چرا این کشور ایران اینجوریه مگه زنان و دخترا چیشون کمتر مرد ها هست شاید دخترا عاشق موتور باشن بخاطر قانون نباید موتور سواری کنن یکم به فکر علاقه‌ی دخترا و زنان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
اصلا موتور سواری چه ربطی داره به حجاب چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۱ دی ۱۳۹۹
از قدیم. مردها خودشون رو بالاتر از زن ها میدونستن و از بچگی به دختر ها اینرو باور میکردن که از مرد ها ضعیف تر هستند . ولی الان که خیلی از ورزشکاران و نابغه ها و دانشمندان این کشور دختر هستند اوضاع تغییر کرده. و در مورد موتور سواری هم همینطوره . از آنجا که شباهت های زیادی بین ساختار فیزیکی موتورسواری و دوچرخه سواری و اسب سواری وجود دارد ، پس نباید در مورد موتور سواری برای زنان ممنوعیتی باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
برای مسابقه و ورزش اشکال نداره که اگه بتونن موتور ۲۵۰سی سی ۱۷۰ کیلویی رو کنترل کنن بزارید بکنن اگر هم نتونن که مجبورن همون سی جی رو سوار بشند
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۰:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
قران میگه به فرزنداتون اسب سواری یادبدید این قران تواون زمان جاهلی عرب اومده وگفته به فرزنداتون نگفته پسراتون ....اون زمان هم موتورنبوده بیان واسه اونم حکم صادرکنن ولی طرزنشستن وخم شدن برای نشستن رواسب شبیه سوارشدن روموتوره .....وازطرفی هیچ قانونی موتورسواری بانوان رومنع نکرده......دلیل این موانع وجلوگیری ازرانندگی زنان رونمیفهمم
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۰:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
کجا اسلام گفته موتور سواری حرامه چطور زمان اماما خانما می‌تونستن اسب سواری کنن الان نمیتونن موتور سواری کنن چطور میتونن ترک موتور بشینن؟
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۷:۱۶ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
به نظر من اگه خانم ها می تونن به عنوان مسافر سوار موتور شن پس باید بتونن رانندگی هم بکنن و تا اون جایی که من می دونم هیچ جنسیتی برای راننده موتور و اتوبوس و ماشین و دوچرخه تو قانون تایین نشده و فقط شرایطی برای راننده وضع شده که باید راننده اون ها رو رعایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ارغوان
۰۰:۰۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
جواب قطعیو بگین میتونیم یانع؟؟
اگح میتونیم چیکار باید بکنیم شرایطش چیح؟؟؟
موتور سواری با اسب سوار و دوچرخه سواری چ فرقی دارح مگح لطفاااا جواب بدین میتونیم یا نح؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
دوستان من نظر همه رو خوندم ولی چیزی که دوست دارم بگم اینه که زن ها در ماشین سواری هم کمی عجول و دست پاچه هستن دیدیم که در بعضی از خیابان های شلوغ دست و پاهاشونو گم میکنند حالا فرض کنید موتور که خیلی خطرناکتره باز ماشین یه سرپناه داره تصادف بدجور نمیکنید ولی موتور اگر افتادی کمترین خسارتش شکستن دست و پا است

حالا خانوما... خودانید ما پسرها هم بعضی وقتا از موتور هم وحشت داریم و سوار چرخ میشیم چه برسه به شمااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
آقای به اصطلاح با ادب و منطقی!!!! جمله ی اخرتون خیلی کلیشه‌ای هستش. «خودِ ما پسرها؟!»
مگه خانوما چشونه؟ مگه چی کمتر دارن؟ چرا عادت کردید انقدر از باب زور و دانایی صحبت کنید؟ شما دلسوزی نکن.
کاش امام عصر (عج) ظهور کنند تا از دست شما نفس راحت و اسوده بکشیم.
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۰:۴۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
شماپسراازهون بچگی اکثرتون موتوروماشین کش میرفتین وازبچگی باهاش درگیربودین ومهارت پیداکردین نه ماخانومایی که 20-30سالمونه تازه داریم اعتراض میکنیم چرانمیزارین برونیم......حتی اون ماشین روندن هم به تازگی تعدادراننده های زن افزایش پیداکرده وهنوزجاواسه پیشرفت داره بهتره منصف باشیدوعادلانه قضاوت کنید بجای خورده گیری های بیمورد.......#جهان سومی نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چرا چرت و پرت تحویل میدی مگه زن و مرد داره؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۲:۵۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام عزیزان الان مشکل کشور آیا موتورسواری بانوان است دولت چرابرای بهبودکسب وهزاران مشکل مملکت لایحه نمیده این لایحه فرافکنی است زنان ماباتورم درگیرن بدترازمردان حرف ازورزشگاه رفتن وموتورسواری میزنن تافکرمردم رامتوجه مسایل بیخودی کنن
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
موتور سه چرخ مثل هند خیلی عالی و مناسبه هم برای خانم ها و هم اقایان
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۰:۳۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
الان چون یه سری مشکلات داریم بایدچشممونوواسه مشکلاواشکالاببندیم وواسمون بشه بیخود .....خانم نیستی بدونی اینهمه محدودیت چقدرزجرت میدهکه ذهمت درگیروافسرده بشه که مگه فرقمون چیه که اینهمه تبعیض واسه من وجودداره بجای اینکه ازحق خودت دفاع کنی حقوق یکی دیگه روپایمال نکن بروتوصفحات مشکل اقتصادی بیان کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
حالا اگه خانوم ها موتور سوار نشن چ ميشه.من خودم یه خانومم.. ولی قلبا این تئوری ها رو قبول ندارم. خانو می به سنگین و رنگین بود نشه که گفتن بهمون خاااانومییی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خواهشا نظراتت رو واسه خودت نگه دار آفرین دختر سنگین و رنگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
سنگین و رنگین بودن چه ربطی به موتور سواری خانوما داره این حرفا از نادونی طرز فکر قدیمیه همه جای خانوما موتور سوار میشن چه مشکلی پیش اومده
فقط باید برای مردم فرهنگ سازی بشه که موتور سواری خانم ها چیز عجیبی نی
و آقایونم فرهنگ خودشونو ببرن بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
نه
Iran (Islamic Republic of)
یزدان
۱۶:۳۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
کجای دین و قانون رانندگی زنان رو منع کرده ؟
چطورترک موتور نشستن مشکلی نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
وقتی انسان زیر خاک برود اثری از او باقی نخواهد ماند و بعد از 100 روز کم کم از یاد ها و خاطرات کم رنگ خواهد شد تنها چیزی که خدا در اون بخشش نمیکند دو چیز است یک ناسپاسی کردن و ناشکری
2،، خوردن مال دیگران ،،، بقیه گناهان قابل بخشش است با توبه ،،،، ناشکری کردن و خوردن مال دیگران سنگین ترین گناهان است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۳:۳۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
استادیوم ممنوع ،، گواهینامه برای زنان هم ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
تهمینه
۰۹:۱۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
mahbubeh
۱۴:۴۸ ۰۵ تير ۱۳۹۷
میشه لطفا اینقدر نگین حرومه حرومه...همه جا نوشته اگه موتور سواری یا دوچرخه سواری یا اسب سواری اگه برخلاف قانون باشه (که نیست)یا باعث گناه بشه، حرومه .ولی اگه براساس شرع باشه و همون طوری که یه دوسته دیگه تو این نظرات گفته بود (ینی لباسا و هجاب مناسب باشه ، نمیگم گله گشاد ولی مناسب باشه ) هیچ اشکالی نداره.اینو همه میگن و همه میدونن.من خودم توی شهری زندگی میکنم که ازش متنفرم چون یسری محدودیت ها دارم ولی وقتی ۱ ساله دیگه برایه دانشگاه بیام یه شهری مثه تهران از اونجایی امکان خرید ماشین برام نیست حتما موتور یا دوچرخه میخرم چون میدونم که دارم که این کارو برایه راحتیه خودم میکنم و به نظرم جامعه ما باید کم کم این تغییرو بپذیره وباهاش کنار بیاد .ممنون که خوندید و ببخشید که خیلی طولانی شد ولی خب اینا سره دلم مونده بود .
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۴:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
اگر میخوان قانونی وضع کنن یا شفاف سازی کنن هرچه زودتر اقدام بشه بهتره ما تا جونیم دوست داریم موتور سواری رو تجربه کنیم .بعدم وقتی دخترا میتوانند سوار دچرخه بشن و اونو برونن چرا نتونن موتور سوار شن؟ مرد و زن نداره که.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظرمن بهترین وسیله برا خانمها ماشین لباسشوییه
France
_______
۱۳:۴۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
چه باحال
Iran (Islamic Republic of)
تهمینه
۰۹:۱۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
شما نظر نده .
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۳ تير ۱۳۹۸
این قوانین برای اعضا خانواده و عزیزان خودتان هم صدق میکند؟ تا به حال اینحرف را به مادر خود نیز گفته اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
ماشین از موتور خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
به نظر من مردو زن هیچ فرقی باهم ندارندولی اقایون به بعضی دلایل خودشون رو بالاتر میگیرند و فکر میکنندحق بیشتری دارن این مسعله هم به حق این دو جنس مربوط میشه زن از مرد چیزی کم نداره و اون هم حق داره کارهایی رو دوست داره انجام بده حتی به نظر من شاید یه خانم نتونه به خاطر قیمت های بالا ماشین بخره ولی موتورو که ارزون تره به راحتی میتونه تهیه کنه وازشر مردهای مریض و روانی که مزاحم میشن در امان باشه واینکه میگن اینکار حرامه فقط خرافاته و هیچ مدرکی نیست که ثابت کنه این کار واسه زن در دین اسلام حرامه
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
به نظر من مردو زن هیچ فرقی باهم ندارندولی اقایون به بعضی دلایل خودشون رو بالاتر میگیرند و فکر میکنندحق بیشتری دارن این مسعله هم به حق این دو جنس مربوط میشه زن از مرد چیزی کم نداره و اون هم حق داره کارهایی رو دوست داره انجام بده حتی به نظر من شاید یه خانم نتونه به خاطر قیمت های بالا ماشین بخره ولی موتورو که ارزون تره به راحتی میتونه تهیه کنه وازشر مردهای مریض و روانی که مزاحم میشن در امان باشه واینکه میگن اینکار حرامه فقط خرافاته و هیچ مدرکی نیست که ثابت کنه این کار واسه زن در دین اسلام حرامه
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۲:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
در ایران خانم ها میتونند راننده ماشین باشن
ولی موتور فرق داره.حرام است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۳۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
تو ایران زنان حق موتور سواری ندارند
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۲۲:۳۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
خانم ها از قدیم از موتور سیکلت استفاده می کردند و تفاوتی ندارد که خودشان راننده موتور باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
خیلی خوبه بانوانان موتور سواری کنن
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۱:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
باید این موضوع در مجلس مطرح شود و نمایندگان خود مردم تصمیم بگیرند که موتورسواری زنان ممنوع است یا خیر.و قانون وضع شود.
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۱:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
باید این موضوع در مجلس مطرح شود و نمایندگان خود مردم تصمیم بگیرند که موتورسواری زنان ممنوع است یا خیر.و قانون وضع شود.
Iran (Islamic Republic of)
رعنا
۱۴:۳۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
سلام میشه بعد از گذشت یکسال دوباره یه گزارشی تهیه کنید ببینیم شرایط عوض شده یا نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
Samira
۱۰:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
ایا چه مشکل منطقی وجود دارد که یک خانم موتور سواری کند؟
از نظرمن هیچ مشکلی ندارد یک خانم موتور سوار باشد خب با دوچرخه چ فرقی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
شاپ
۱۳:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمیدونی مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خب مساله همینه که دوچرخه سواری هم اشکال داره چون میگند با مانتوی دگمه دار که نمیشه دوچرخه سواری کرد بی دگمش میکنند بعد میگند اینجوری هم نمیشه مانتوه لا چرچ گیر میکنه تبدیل به بلوزش میکنند و... این یعنی جامعه اسلامی!!!
Iran (Islamic Republic of)
Nasim
۱۹:۱۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
واقعا چرا خانوما اجازه ندارن موتور سواری کنن اگه خانوم پوشش خوبی داشته باشه چه اشکالی داره من خودم خیلی علاقه دارم ولی به خاطر طرز فکر خانوادم حتی نمیتونم دوچرخه سوار بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
منم همین طورمتاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
آریانا
۰۹:۴۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
با سلام من خودم یه دختر 15 ساله و با حجاب کامل هستم، اگه هم چادر نپوشم حجابم کامله ، با دوچرخه هم سه ساله کار میکنم، تا حالا هیچ کس هم گیر نداده ، حالا نمیدونم بعضی از مرد ها میگن که دوچرخه یا موتور سواری برای دختران حرام است و ..... به نظر من اگه لباس درست و حسابی پوشیده باشی همه چی حله، من تا دو سال دیگه موتور هم میگیرم چون واقعا واسم سخته که تو گرما یا سرما همش سختی بکشی که اوتوبوس سوار بشی و کلی اعصابت خورد شه، آقایان لطفا کمی فکر کنین که خانوم هایی که نمیتونند ماشین بگیرن و راهشون هم خیلی دوره و هر روز هم باید یک ساعت برن یک ساعت بیان با اوتوبوس، لطفا کمی درک کنین که ما هم آدم هستیم،اما من دیگه واسم خیلی سخته چون نه بابا دارم نه داداش، نمیخوام همش تو فکرم باشه که اخ که اوتوبوس رفت حالا من چی کار کنم؟ حالا که جا موندم با چی برم؟؟ ،، به نظر من اگه مجبور باشی و پوششت هم درست باشه ، یعنی شلوار گشاد و مانتوی گشاد و راحت، هیچ اشکالی نداره ،،، ممنونم که خوندین بخشید که زیاد شد، با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
برو موتور بگیر ببینم بهت گواهی نامه میدن سوارشی عزیز دلم؟
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۱:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
تواینترنت سرچ کنی یکمم تحقیق کنی میفهمی موتورسواری نه توشرع واسه بانوان حرامه ونه قانون ممنوع .....منتها بازباموتورسواری خانوما مشکل دارن بایداگاه سازی بشع ...تاازحقوق خودمون دفاع کنیم وبتونیم گواهینامه موتوربگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
مجاز است فکر کنم
Iran (Islamic Republic of)
مهی
۲۳:۵۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
کاش موتور سواری برای خانم ها مجاز بود
من محل کارم جایی هست که یه مسافت طولانی تاکسی خور نیست و خیابون شیبی داره
ماشین هم که ندارم اگر میتونستم با موتور رفت و آمد کنم خیلی راحت تر بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
عجبب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
منم عاشق موتور سوار ی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
من موافقم با موتور سواری بانوان
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۰۶:۴۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
احادیث و روایات نامعتبر زیاد هست سوارکاری هیچ جا برای خانم ها نهی نشدهه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۱۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
کلمه هنجار شکنی یک کلی گویی و بهانه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
اگه به احاديث نگاه كني سوار كاري براي بانوان نهي شده.
مثلا اسب سواري و.. بله مثلا شتر سواري با كجاوه در قديم هم بوده. بهر حال در شريعت حكم خاص خودش را دارد كه مراجع معظم بايد بفرمايند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
موتور با دوچرخه چه فرقی داره؟
یه خانم سوار دوچرخه بشه همون حالتی رو داره که سوار موتور میشه!
پس چرا این هزاران خانمی که سوار دوچرخه میشن رو کاری ندارن؟ در عوض یه موتورسوار رو گیر میدن؟
البته توی جامعه ما عرف و رسم نیست که خانما سوار موتور بشند اما خدایی موتور همون دوچرخه است ،
من خودم چند روز پیش یه دختر دوچرخه سوار با دوچرخه زد بهم، تازه طلبکار هم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
بابا والله بخدا موتور سواري خانم چه مشكلي ميتونه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
هلن
۲۲:۳۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
مردم متحجر لطفا جو گیر نشید.شما نمیخواید موتورسواری نکنید یا با کسایی ک موتور سواری نمیکنن ازدواج کنین.
ما خانما موتور سواری میکنیم و تو قانون ایرانم هیچ منعی برای موتور سوای وجود نداره.تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
وای چه عالی موتور سواری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
وای چه عالی موتور سواری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
وای چه عالی موتور سواری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
وای چه عالی موتور سواری
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
مجاز است
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
مجاز است
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
مجاز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
مجاز به نظرمن
Iran (Islamic Republic of)
M
۲۱:۰۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
ببخشید من با اون اقایی هستم که میگن اگه حقوق زن و مرد مساویه باید مهر و نفقه به مرد هم تعلق بگیره...اگه اینجوره.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
واقعا کجای دنیا اینجوریه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۴:۱۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام، به نظر من اگر پوشش روی موتور مناسب باشه هنجار شکنی اتفاق نمیوفته، من خودم بارها توی همین تهران خانومای موتور سوار دیدم، هیچ مشکلی ام نداشتن، کسی ام حرفی بهشون مزده
Iran (Islamic Republic of)
یک هموطن
۱۵:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
به نظر من گه ایران گواهی نامه به زن ها بده خیلی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
..zad
۱۶:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
اصن نفس کشیدن،راه رفتن،سوار ماشین شدن کلا همه چیز برای زنان حرام است طرح ترافیک ندادن برای موتور سیکلت حرام است... موتورم برداشتن طرح دار کردن... کلا همه چیز که مد نظر مسوولان نباشه یا روح توافق نامه برجام لطمه بزنه حرام است
Iran (Islamic Republic of)
..zad
۱۶:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
اصن نفس کشیدن،راه رفتن،سوار ماشین شدن کلا همه چیز برای زنان حرام است طرح ترافیک ندادن برای موتور سیکلت حرام است... موتورم برداشتن طرح دار کردن... کلا همه چیز که مد نظر مسوولان نباشه یا روح توافق نامه برجام لطمه بزنه حرام است
Iran (Islamic Republic of)
صحرا
۱۵:۲۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
واقعا متاسفم برای افرادی. که گفتن جرمه موتورسواریه زن شلاقه...حالا هعی حرف از حقوق مساویه زن و مرد بزنین...نمیفهمم یکی توضیح بده مشکل موتورسواریه زن چیه؟؟؟آدم رو قانع کنید.من خودم یه عمر موتور سوارم در حد حرفه ای کار میکنم.امیدوارم دلایلتون قانع کننده باشه که مطمعنا نیست.
Iran (Islamic Republic of)
شقایق
۲۳:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
چرا با عربستان مقایسه میکنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۵:۰۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
واقعا نمیدونم چی بگم..چرا باید حق خیلی چیزها از زنان گرفته بشه..مگه جرمشون چیه..این ک زنن?من از بچگی موتور سواری بلد بودم و عاشق موتورم..واقعا اینا ک میگن حرامه فازشون چیه?برا من با ذکر مثال حروم بودن رو توضیح بدن..
کاش فرهنگ خیلی چیزا توو مملکت ما جا میوفتاد ک انقد از بی فرهنگی و کوته فکری ک بیشترین ضربشو زنان و دختران میخورن رنج نبریم..ی دختر خیلی با موتور آروم و با رعایت قوانین رانندگی کنه و بتونه راحت کارای بیرونشو انجام بده جرمه یا اینکه پسرای مملکتمون ک با موتور تک چرخ میزننو هیش کدوم مث آدم موتورسواری نمیکنن و همش رفتارای پر خطر انجام میدن?خدایی کدوم بدتره?
United States of America
متین
۱۵:۴۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶
مگه چه اشکالی داره زن موتور سوارشه
چه ربطی به حجابش داره
خانوماهم مثل ماهستن
به نظرمن هیچ اشکالی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۹ دی ۱۳۹۵
بنابر حدیثی که شنیدم پیامبر دختران رو از اسب سواری منع میکردند.و ی سرچ در اینترنت کردم که از نظر پزشکی هم ی نظریه هست که برا سلامت دختران اسب سواری .دوچرخه.وموتور مشکل سازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۸ دی ۱۳۹۵
دیگه همین مونده. حالا موتور سوار نشن چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۸ دی ۱۳۹۵
خواهشا فقط تک چرخ نزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۸ دی ۱۳۹۵
باید حق موتور سواری برای خانم ها مجاز باشه.چه اشکالی داره یه بانوان موتور سوار باشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۸ دی ۱۳۹۵
من با موتور سواری بانوان موافقم . به نظرم مجاز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۸ دی ۱۳۹۵
اون دوست عزیز گفته حرام است میشه بگه چرا حرام است ؟؟؟ باید بررسی دقیق بشه
Iran (Islamic Republic of)
ایلین
۱۱:۱۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
ازخودش گفته حرف یه حقوقدان مهمه یایه بی خبرازهمه جانه قانون منع کرده نه شرع حرام یامکروه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۸ دی ۱۳۹۵
ممنوع نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۸ دی ۱۳۹۵
مگر موتور سواری برای بانوانان جرم است؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۸ دی ۱۳۹۵
حرام است یه خانم نباید موتور سواری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۸ دی ۱۳۹۵
با مجاز بودن موتور سواری بانوان کاملا کاملا موافقم
Germany
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۸ دی ۱۳۹۵
چه اشکالی دارد خانمها سوار موتور یا دوچرخه شوند ؟ اگه هنجارشکنی نباشد و پوشش مناسب باشد هیچ ایرادی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۲۸ دی ۱۳۹۵
باید ببینیم اسلام چی میگه و بس
Netherlands
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۸ دی ۱۳۹۵
خجالت داره واقعاا موتورسواری مگه چیه؟جرمه واقعا؟!! من خانم باید ارزومو به گور ببرم
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۷ دی ۱۳۹۵
مثلا وقتی میبینی تو عربستان هیچ خانمی حق نداره پشت فرمان ماشین بشینه چی فک میکنی؟؟؟؟؟؟
این همومن فکری که دیگران درباره ما میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۷ دی ۱۳۹۵
باید بررسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
مسلمان یا ایرانی
۱۹:۳۲ ۲۷ دی ۱۳۹۵
عمو دزدی حرام است نه موتور سواری
Iran (Islamic Republic of)
میلاد هما
۱۹:۲۸ ۲۷ دی ۱۳۹۵
موتور برای زن حرام است عزیزان
-
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۷ دی ۱۳۹۵
مجاز است ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۷ دی ۱۳۹۵
اگر با متانت رانندگی کنند و با پوشش مناسب هیچ اشکالی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۷ دی ۱۳۹۵
اصلا پسندیده نیست که یک خانوم موتور سواری کنه به نظر من کسانی که میگن خانوما باید موتور سواری کنن ایمانشونو از دست دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۷ دی ۱۳۹۵
بزار خیال همتون رو راحت کنم ، موتور سواری برای خانمها حلال حلال حلال میباشد....
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۵
وای به اون روزی که موتور سوار شن همینجوری ن اینکه دس به فرمونشون خیلی خوبه هرچیزی ی قانونی داره ترو چه به این کارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۷ دی ۱۳۹۵
اینا واقعا چه استدلالیه؟ چرا بعضیها استدلال خودشونو به پای مردم عزیز و آگاه میزنن؟ اگر این امرو بخواید رد کنید دنبال دلایل بهتری باشید...
موتور سواری بانوان،خوب یا بد،منطقی یا غیر منطقی،امری مرسوم در جامعه نبوده و طبیعتا مبادرت ورزیدن به چنین اقدامی باعث جلب توجه و حساسیت هایی خواهد شد که بصورت بالقوه می تواند مستعد بروز اعمال و رفتارهای هنجار شکنانه ای در پی انجام چنین فعلی باشد.
ممکن است،برخی به این موضوع نقد وارد کنند،که آنچنان که یک زن یا دختر در پشت راکب موتورسیکلت می نشیند،می تواند خود نیز به عنوان راکب خودرو از این وسیله نقلیه استفاده کند.
واقعیت این است که عرف حاکم بر جامعه،چنین امری را حداقل تاکنون نپذیرفته و بدون تردید نمی توان چنین رفتارهایی را عادی تصور کرد و یا انتظار داشت جامعه هیچ واکنشی به چنین موضوعات و یا افعالی نشان ندهد.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:فارغ از این موضوع که اساسا نباید افکار عمومی و جامعه و حداقل بخشی از آن موتورسواری زنان و دختران را به عنوان فعل و رفتاری غیر منتظره نگاه کند،اما واقعیت است که هنجارهای اجتماعی ما تاکنون این موضوع را هضم نکرده و طبیعتا آحاد جامعه موظف هستند نسبت به ارزش ها و حساسیت های اجتماعی و فرهنگی،احترام لازم را لحاظ کنند و چارچوب های موجود آن را بپذیرند.
به واقع،نمی توان از چنین رفتارهایی به عنوان فعلی در حریم خصوصی یاد کرد،زیرا وقتی فرد در ملاءعام و در انظار عمومی به چنین رفتارهایی مبادرت می ورزد،طبیعتا نمی توان واکنش های عمومی را نادیده گرفت و آن را در چارچوب حریم خصوصی معنا کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
برای تغییرات خوب همیشه بایدان کلیشه هایی که درجامعه بوده شکسته شوند دیگه واسه هرچیزی نمیشه اسم عرف وشرع رواورد وخواهان حق وحقوق روخفه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۷ دی ۱۳۹۵
ممنوع است یامجاز باید بررسی شود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۷ دی ۱۳۹۵
مگر موتور سواری حلال وحرام دارد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۵
من راجب این گزارش هیچ نظری ندارم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۵
چه اشکالی داره زنان موتور سوار بشن ؟ چرا اینجا فقط مردها دران حکم صادر میکنن . زن موجودیست کامل و برابر با مرد . خودشون نماینده دارن . زبان دارند . میتوانند برای خودشون نظر بدن . چرا همه جا مردها باید تصمیم گیر خانوم ها باشند /. ؟ زن دارای شخصیت . تفکر و قدرت انتخاب است . موتور سواری هم مثل بقیه کارها . راننده کامیون و اتوبوس خانوم داریم که بسیار عالی هستند در کارشون . کمی اصلاح در تفکر لازم داریم فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۷ دی ۱۳۹۵
من با موتور سواری بانوان موافقم وفکر میکنم مجاز است
Netherlands
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۸ دی ۱۳۹۵
دمتون گرم گل گفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
واقعا که چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۷ دی ۱۳۹۵
قضاوت زود خوب نیست علت چرا = شغل = مخارج خانواده مجبور میشه کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
بردیس
۱۳:۵۰ ۲۷ دی ۱۳۹۵
خدایی دیگه موتور سواری زن با حفظ حجابش چه مشکل داره ؟
زن هم آدمه دیگه چرا مسولین اینطور میکنن ؟
France
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۷ دی ۱۳۹۵
باید بررسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۷ دی ۱۳۹۵
به نظرمن ممنوع است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۷ دی ۱۳۹۵
خیلی خوبه بانوانان موتور سواری کنن
۱۲
آخرین اخبار