کوبا و آمریکا در زمینه همکاری در مبارزه با تروریسم،‌ قاچاق مواد مخدر، پولشویی و دیگر فعالیت‌های تبهکاری، یک توافقنامه امضا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کوبا و آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در زمینه همکاری در مبارزه با تروریسم،‌ قاچاق مواد مخدر، پولشویی و دیگر فعالیتهای تبهکاری بین المللی توافقنامه امضا کردند.  

کاخ سفید اعلام کرد در مراسم امضای این توافقنامه همکاری، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، که در روند مذاکرات برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور از دو سال پیش تاکنون نقش داشته است، حضور داشت.  

در بیانیه مختصر کاخ سفید در این باره آمده است: « رودز به منظور یک رشته مذاکرات رسمی و تعاملات فرهنگی و نیز شرکت در مراسم امضای این توافقنامه همکاری با کوبا، به هاوانا سفر کرده بود. »

این بیانیه می افزاید: « این توافقنامه چارچوبی را به منظور تحکیم همکاری و مشارکت در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم، همکاریهای حقوقی و پولشویی برای دو کشور تعیین خواهد کرد.» 

دو کشور همچنین روز جمعه از دستیابی به توافقی در زمینه همکاری در مسائل مهاجرتی و نیز پایان دادن به سیاست بیست ساله پذیرش اتباع کوبایی در خاک آمریکا بدون ویزا خبر دادند. 

ترامپ، که از روز جمعه قدرت را در آمریکا به دست می گیرد، پیشتر تهدید کرده بود روند شکننده نزدیکی روابط میان دو کشور را مختل خواهد کرد، مگر آنکه کوبا امتیازات سیاسی و اقتصادی بیشتری به واشنگتن بدهد. 

انتظار می رود ترامپ پس از تصدی قدرت سیاست دولت اوباما را در قبال کوبا مورد بازنگری قرار دهد. وی جیسون گرینبلات، یکی از مدیران اجرایی سازمان ترامپ و مشاور ارشد حقوقی را به عنوان مذاکره کننده در امور حساس بین المللی از جمله کوبا منصوب  کرده است.  

اوباما از اختیارات و قدرت اجرایی خود برای بهبود روابط و برچیدن شکافها در تحریم تجاری آمریکا استفاده کرده است. ترامپ می تواند این توافقنامه و دستورات را ملغی اعلام کند.  

تاکنون میان دو کشور هیجده توافقنامه همکاری از خدمات پستی و علوم و فناوری گرفته تا حفاظت از محیط زیست و همکاری در بخش مراقبت های بهداشتی امضا شده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار