ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را به سود امنیت ملی آمریکا نمی‌داند

مشاور امور غرب آسیای رئیس جمهور جدید آمریکا گفت وی برجام را به سود امنیت ملی کشورش نمی داند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ولید فارس» مشاور امور غرب آسیای رئیس جمهور منتخب آمریکا در گفتگو با العربیه در پاسخ به این پرسش که دلیل موضع گیری های بحث برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در تعامل با اتحادیه اروپا چیست، گفت: می توان این اظهارات را در حد پاسخ دادن و نه تنش دانست.

ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا این موضع گیری ها را تا زمان آغاز به کار رسمی قدرت خود خواهد داشت و این موضع گیری ها از هفته آینده بر اساس هماهنگی میان ارکان اصلی قدرت آمریکا شامل سازمان های اطلاعاتی، وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی این کشور و کنگره خواهد بود.

در حال حاضر حس پیروزی و رسیدن به کاخ سفید وجود دارد و موضع گیری های ترامپ ازهفته آینده به صورت نهادینه شده و در هماهنگی با ارکان قدرت در واشنگتن خواهد بود. ترامپ خواهان تغییرات در بروکراسی سازمان ناتو در بروکسل است.

ترامپ از این سازمان می خواهد راهبرد روشنی برای کمک به آمریکا برای مقابله با تروریست ها در عراق، سوریه و لیبی داشته باشد. همچنین فکر می کنم ترامپ به بروکسل خواهد گفت که اشتباهی در توافق هسته ای با ایران وجود دارد و باید ناتو به آمریکا در اصلاح این اشتباه کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ترامپ چنین سخنان بحث برانگیزی را مطرح می کند،گفت: به نظر می رسد موضع گیری های ترامپ به مانند دیگر روسای جمهور آمریکا و سنت های این افراد نیست. منطق سیاه و سفید در واشنگتن از بین رفته  و تیم جدید قائل به مذاکره است. ترامپ می گوید خواهان تفاهم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حوزه های مشخص است.

وی همچنین خرابی های سوریه را ناشی از اقدام نظامی روسیه می داند. اظهارات وزرای پیشنهادی دفاع و خارجه ترامپ نشان می دهد که دولت جدید به وجود اختلاف با روسیه در موضوعات زیادی اشاره کرده است و باید با این کشور تفاهماتی حاصل شود همان طور که این تفاهم میان رونالد ریگان و گورباچوف و بوش پدر با بوریس یلتسون حاصل شد.

به نظر می رسد با تغییرات سیاسی جدیدی که در دولت آمریکا ایجاد خواهد شد باید شاهد تغییر سیاست های این کشور در تعامل با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عرب (خلیج فارس) باشیم.

فارس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سیاست های آمریکا در تعامل با منطقه به ویژه سوریه تغییر کند،گفت: تیم هایی که باید در این زمینه تصمیم گیری کنند در حال شکل گیری هستند. مشاوران امنیت ملی آمریکا از مهم ترین تصمیم گیران خواهند بود. باید وزرای خارجه و دفاع در پست های خود تثبیت شوند که چند هفته به طول خواهد انجامید.

مسئله اساسی این است که دولت آمریکا موضع یکپارچه داشته باشد. رئیس جمهور جدید آمریکا به گزارش های اطلاعاتی توجه خواهد کرد. اصول راهبردی ترامپ برای توقف جنگ ها در عراق، سوریه، یمن و لیبی روشن بوده و تقویت رابطه با شرکا یکی از این اصول است. این رابطه در دوره گذشته از بین رفته است و باید این وضع تغییر کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ترامپ می تواند از رابطه خود با شرکای آمریکا در منطقه خلیج فارس بهره برداری کند، گفت: من قبل و بعد از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری به کشورهای منطقه سفر و با مقامات این کشورها گفتگو کرده ام. کشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر از عملکرد دولت آمریکا به دلایل مختلف ناراضی هستند و بر این باورند دوستی راهبردی و سنتی آمریکا با این منطقه در معرض تهدید قرار گرفته است.

وی همچنین ادعا کرد: این کشورها نگرانی خود را درباره چگونگی مقابله دولت ترامپ با داعش و مشارکت کشورهای عربی در این زمینه و توافق هسته ای ایران و دخالت این کشور در امور کشورهای منطقه اعلام کرده اند. پس از آغاز به کار رسمی دولت جدید آمریکا در سیاست های این کشور بازنگری و روابط جدیدی با کشورهای منطقه برقرار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار