قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به تحصیل 522 دانشجوی غیرایرانی در رشته‌های زبان فارسی دانشگاه‌های داخل کشور از برگزاری اولین آزمون مهارتی زبان فارسی در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در همکاری‌های ملی و بین‌المللی در اولین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور که هم اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت: امروزه یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌های وزارت علوم توجه به دیپلماسی علمی در رأس آن توسعه زبان و ادبیات فارسی در اقصی نقاط جهان قرار دارد.

وی افزود: اگرچه تلاش همه ما آن است که ما مهم‌ترین یادگار و هویت خود و میراث بصری را پایدار نگه داریم با همتی دو چندان و تلاشی هزار باره می‌خواهد تا آنچه که استحقاق این زبان و ادب است برآورده‌ سازیم.

سالار آملی با اشاره به دو گروه همکار برای توسعه زبان، ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های دنیا اظهار داشت: اولین گروه وزارت متبوع است که با همت مسئولان و دلسوزان دیروز و امروز به جریان افتاده و امروزه گسترش زبان فارسی را در بیش از 51 کرسی در 31 کشور دنیا پوشش داده‌ایم و 3 هزار و 636 دانشجو (از جمله 620 دانشجوی دکتری) در بستر آموزشی و تربیت خود رشد می‌دهند.

وی افزود: دومین گروه به همت ایران دوستان، فارسی زبانان و نخبگان دانشگاه‌های دنیا برپاست که در هدایت، حمایت و راهبرد گسترش زبان فارسی نقش دارند.

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه تعداد این کرسی‌ها نزدیک به 200 مورد است اظهار داشت: هزاران دانشجو در این کرسی‌ها تحصیل می‌کنند و البته نباید فراموش کرد که در داخل کشور و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایران حدود 522 دانشجوی غیرایرانی در رشته‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی حضور دارند.

به گفته وی از این تعداد 90 نفر در مقطع کارشناسی، 270 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 162 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

سالار آملی عنوان کرد: از مسئولان گروه‌های زبان ادبیات فارسی ایران‌شناسان گروه دوم برای همفکری انسجام بیشتر ارائه گزارش کشوری و بحث و بررسی دعوت کرده ایم و خوشبختانه با پاسخ مثبت 168 نفر از این افراد مواجه شدیم اما متأسفانه به خاطر محدودیت ظرفیت‌ها تنها 81 نفر از آنان را در جمع خود داریم.

وی افزود: در این نشست به غیر از گزارش‌های کشوری محورهای مهمی به بحث و نظرخواهی گذاشته می‌شود از جمله اینکه بعد از حدود یکسال تلاش استادان دانشگاه‌ها آزمون استاندارد زبان فارسی آماده ارائه و کسب نظر متخصصان می‌شود.

سالار آملی گفت: انتظار می رود در سال 1396 اولین آزمون مهارتی زبان فارسی تحت عنوان امتحانات آمسا برگزار شود.

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: بازنگری و تدوین سرفصل‌های درسی و منابع آموزشی کرسی‌های خارج از کشور مبحث دیگری است که به آن پرداخته می شود.

وی یادآور شد: امروز از سه نفر برگزیده‌ای که بیشترین نقش را در توسعه زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناسی در سطح دنیا داشته است تقدیر و تجلیل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار