کارشناسان امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی هوای پاک از آرزو تا واقعیت پرداختند.

با همکاری بانک ها نزدیک به ۴۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شد/ تعویض کاتالیست نقش به سزایی در مقابله با آلودگی هوا داردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، قناتي مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه،  چمران رئیس شورای عالی استان ها و کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی  امشب28 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی هوای پاک از آرزو تا واقعیت پرداختند.

 ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تعداد روزهای سالم و پاک تهران گفت: در تهران تا  26 دی ماه سال جاری231 روز سالم و پاک داشتیم این در حالی است که 176 روز هوای پاک و سالم در سال 92  برای شهر تهران وجود داشت.

وی با بیان اینکه، در اصفهان تعداد روزهای سالم و پاک سه برابر نسبت به سال 92 بهتر شده است افزود:  برخی از دستگاه ها برای مقابله با آلودگی هوا به خوبی اقدام کرده اند اما  در برخی مواقع پیچیدگی کار مانع از رسیدن به دستاوردهايمان شده است.

تعداد روزهای هوای ناسالم به طور کلی کاهش پیدا کرده است

ابتکار با اشاره به اینکه، در شیراز کیفیت هوا رو به رشد است ادامه داد: تعداد روزهای هوای ناسالم به طور کلی کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه، دولت با جدیت تمام طی سه سال گذشته اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای مقابله با آلودگی هوا کرده است اظهار داشت: دولت برنامه و کار مدیریتی مدونی را تعریف کرده است و به طور مرتب از دستگاه ها گزارش گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه، علاوه بر سنجش و پایش کیفیت هوا پیگیر کیفیت بنزین هستیم افزود:  به طور مستمر تمام خطوط تولید کشور را بازرسی می کنیم و هر جا خودرویی با استاندارد های دولت همخوانی نداشته باشد شماره گذاری را متوقف می کنیم.

تعویض کاتالیست نقش به سزایی در مقابله با آلودگی هوا دارد

ابتکار با اشاره به اینکه، برای ارتقاء کیفیت سوخت گام های خوبی برداشته شده است خاطرنشان کرد: وزارتخانه های صنعت و نفت اقدامات خوبی را انجام داده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه، بنزین یورو چهار استاندارد هایی دارد که باید به طور دقیق رعایت شود بیان کرد: لایحه هوای پاک در دولت تدوین و تقدیم مجلس داده شده است و امیدواریم هر چه سریعتر به تصویب مجلس برسد.

ابتکار در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، سازمان حفاظت از محیط زیست چه برنامه ای برای مقابله با آلودگی هوا دارد گفت: حدود مجاز  فنی خودرو ها را ارتقا داده ایم.

وی با اشاره به اینکه، اطلاعات مربوط به آزمایش فنی خودرو ها را ارزیابی کرده ایم ادامه داد: راهور ناجا پلاک خودرو ها را با دوربین کنترل می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سامانه یکپارچه معاینه فنی حدود مجاز خودرو ها را مشخص کرده است.

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی در بخش دیگری از این برنامه تصریح کرد: عملیات پیش راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس شروع شده است که امیدواریم بهار سال آینده راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه، بنزین یورو چهار به طور کامل در شیراز و اهواز توزیع می شود افزود: با راه اندازی پالایشگاه بندرعباس- شیراز و اهواز به بنزین یورو چهار دسترسی پیدا خواهند کرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه، با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تقریبا کل شهرها به بنزین یورو چهار مجهز می شوند بیان کرد: تحقیقا کل نيروگاه ها به گاز متصل خواهند شد.

ابتکار در ادامه برنامه با اشاره به نقش کاتالیست در آلودگی هوا افزود: تاکسی پیمایش زیادی دارد و لذا کاتالیست آنها ممکن است به سرعت از رده خارج شود.

وی با بیان اینکه، شورای شهر برای تعویض کاتالیست تاکسی ها اعتبار قائل شده است عنوان کرد: تعویض کاتالیست نقش به سزایی در مقابله با آلودگی هوا دارد.

ابتکار در خصوص روند تغییر موتورهای بنزینی و کاربراتوری به موتورهای الکتریکی و برقی نیز اظهار داشت: این اقدام شامل چند مرحله بود که در مرحله اول قرار بود در سال ۸۶ خودروسازی کشور به استاندارد یورو ۴ ارتقاء پیدا کنند که متاسفانه این اتفاق تا سال ۹۳ نیفتاد.

وی افزود: خوشبختانه در نیمه های سال ۹۳ این موضوع را اجرایی کردیم که کل خودروهای تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ را اجرا کردند  و به طور مستمر هم الان خطوط بازرسی را انجام می دهیم.

موتورسیکلت های کاربراتوری دیگر شماره گذاری نمی شوند

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه دولت در راستای ترویج فناوری های جدید و تولید و استفاده خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و الکتریکی از ابتدای کار خود چندین اقدام انجام داده است، اعلام کرد: بر این اساس از تاریخ ۹۵/۷/۱ دیگر موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره گذاری نمی شوند.

وی افزود: در حوزه حمایت از فناوری خودرو و موتورسیکلت های برقی هم اکنون ۱۴۴ مجوز جدید برای موتورسیکلت های انژکتوری و تعدادی هم مجوز برای موتورسیکلت های برقی دریافت شدن که آن ها را تائید کرده ایم.

ابتکار با بیان اینکه باطری لیتیومی پایه تولید خودرو و موتورسیکلت برقی است، بیان داشت: خوشبختانه وزارت دفاع از سال ۹۳ تولید این باطری ها را شروع کرده و هم اکنون در داخل کشور باطری لیتیومی تولید می کنیم.

تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی به کشور صفر است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به حمایت دولت از واردات خودروهای برقی و هیبریدی به کشور نیز عنوان کرد: در بحث حمایت از این خودروها، دولت تعرفه ها را برداشت تا واردکنندگان خودروها تشویق به واردات این خودرو ها به کشور شوند.

وی افزود: علاوه بر این اقدام؛ وزارت صنایع پیشنهاد ویژه ای را برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان خودروهای برقی و هیبریدی به دولت ارائه کرده که این بررسی این پیشنهاد هم اکنون در دستور کار دولت قرار دارد.

در ادامه این برنامه امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه نیز در ارتباط با اقدامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حمایت از تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت‌های برقی نیز اظهار داشت: تعرفه واردات این خودروها و موتورسیکلت ها، چه قطعات و اجزای آن و چه خودرو و موتورسیکلت کامل صفر است.

وی ادامه داد: خودروی برقی حدود ۴۰ درصد گران تر از خودروهای بنزینی و سوخت های فسیلی است لذا در همه جای دنیا مصرف کننده گان این خودروها از کمک ها و سوبسیدهای دولتی برخوردار می شوند اما در کشور ما به دلیل بالا بودن نرخ این خودروها و هزینه های آن، مشتری هنوز ترغیب به استفاده از این خودروها، نشده است.

قناتی تصریح کرد: در بسته حمایتی که وزارت صنعت به دولت پیشنهاد کردن است ، هم بحث تولید کننده و هم بحث مصرف کننده دیده شده است یه گونه ای که در سطح تولید سوبسیدهایی به تولید کنندگان داده شود و در کنار آن هم تسهیلاتی برای خریدار و مصرف کننده ارائه می دهد.

وی اعلام کرد: در حوزه تولید خودروها و موتورسیکلت‌های برقی فعلا در بحث نمونه سازی هستیم که حداقل دو سه نمونه خودروی هیبریدی برقی را در یکی از شرکت های خودروسازمان آماده کرده ایم اما در بحث موتورسیکلت، هم اکنون ما ۱۸ شرکت را داریم که آمادگی تامین موتورسیکلت‌های برقی را دارند ولی بازار تقاضا برای این موتورها زیاد نیست که این شرکت ها بخواهند به سمت تولید موتورسیکلت های برقی بروند.

ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با فیلتر خودروهای سنگین و دیزلی نیز اظهار داشت: در کلان شهرها، تعداد زیادی اتوبوس دیزلی داریم که فیلتر دوده اتوبوس های دیزلی می تواند تا حدی میزان آلایندگی این اتوبوس ها را کاهش دهد.

وی افزود: بر اساس تکلیفی که دولت بر دوش شهرداری ها گذاشته، شهرداری ها باید فیلتر دوده برای اتوبوس هایی که در حال کار هستند را تهیه کند که در تعدادی از اتوبوس ها به عنوان نمونه این کار انجام شده است ولی به صورت گسترده هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها نیز در همین رابطه بیان کرد: شهرداری هایی که توان مالی داشتند از فیلتر دوده برای اتوبوس های دیزلی استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه همه اتوبوس ها به سمت فرسودگی پیش می روند گفت: از ۷ هزار دستگاه اتوبوسی که سال گذشته داشتیم کاسته شده و اتوبوسی هم اضافه نشده است.

 اتوبوس های هیبریدی به صورت آزمایشی کار می کنند


چمران با اعلام اینکه چند دستگاه اتوبوس هیبریدی خریداری شده که هم اکنون به صورت آزمایشی کار می کنند، اظهار داشت: به دلیل بالا بودن قیمت این اتوبوس ها، شهرداری ها توان خرید ندارند.

ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز یا بیان اینکه در بحث تامین اتوبوس های نو، مسئله اعتبارات است، گفت: خوشبختانه در این ارتباط، سازوکاری با همکاری بانک ها پیش بینی شده لذا بحث تامین اتوبوس در کلان شهرها از جمله شهر تهران از طریق سیستم بانکی دنبال می شود که امیدواریم بتوانیم تا قبل از پایان سال برای تامین این اتوبوس ها گام های موثری برداریم.

با همکاری بانک ها، ۴۰ هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کردیم

وی یادآور شد: در ارتباط با تاکسی های فرسوده، بانک ها همکاری خوبی داشتند و با کمک نظام بانکی کشور توانستیم ۴۰ هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کنیم که باز این رقم ، بیش از ۱۵ هزار دستگاه مربوط به استان تهران بوده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در خصوص موضوع « حد مجاز آلایندگی » نیز بیان داشت: یکی از مصوبات دولت که شش ماه پیش ابلاغ شد ارتقاء حدود مجاز معاینه فنی است که با اولویت کلان شهر ها در حال اجراست.

در بخش پایانی این بحث، سرهنگ عین الله جهانی معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی طی تماس تلفنی با این برنامه اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته، حدود ۴ میلیون و ۴۱۷ هزار فقره اعمال قانون در مورد مسائل فنی خودرو داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه از  رقم ذکر شده، ۲ میلیون و ۱۴ هزار و ۲۶۵ فقره جریمه در ارتباط با بحث معاینه فنی بوده است، اظهار داشت: حدود یک میلیون و ۳۷۵ هزار دستگاه خودرو در کشور باید از رده خارج شوند و از نگاه ما ۳۰ درصد تاکسی ها و ۴۸ درصد اتوبوس های تهران فرسوده هستند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار