خطاهای پزشکی با استفاده از راهنماهای بالینی کاهش می‌یابد

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تدوين و اجراى راهنماهاى بالينى و تاثير آن در نظام سلامت گفت: تدوين و اجرا اين راهنماها موجب افزايش ارتقای خدمات و ايمنى بيماران و كاهش خطاهاى پزشكی می شود.

افزايش ارتقا خدمات و ايمنى بيماران و كاهش خطاهاى پزشكي با تدوين راهنماهاى بالينىبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانى معاون درمان وزارت بهداشت در جلسه کمیته راهبری تدوين راهنماهاى بالينی که صبح امروز در اين وزارتخانه برگزار شد، گفت: كار تدوين راهنماهاى بالينى در كشورهاى توسعه يافته چند دهه است كه شروع شده، اين كشورها نياز ندارند كه از آغاز راه اين راهنماها اقدام كنند بلكه بر اساس نيازها، اولويت ها، قوانين، سياست ها و منابع نيازمند بومى سازى هستند.

وى ادامه داد: در فرايند بومى سازى بايد پژوهشگران، متخصصان بالينى، سياستگذاران، نمايندگان بيماران و تامين كنندگان منابع درگير باشند .

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تاثير بالقوه راهنماى بالينى گفت: اين راهنماها موجب ارتقاى كيفيت خدمات، كاهش خطاهاى پزشكى ، افزايش ارتقا ايمنى بيماران و كارآيى نظام سلامت مى باشد.

آقاجانى عنوان كرد: در  كشور ما نيز تلاش هايى از سال هاى قبل آغاز شده بود، در سال هاى بعد نيز دانشگاه هاى علوم پزشكى، محققين، متخصصين بالينى  با يا بدون هدايت وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشكى راهنماهايى را تدوين كرده بودند.

آقاجانى با اشاره به تشكيل دفتر ارزيابى ، تدوين استانداردو تعرفه سلامت  به عنوان اولين اقدام نظام مند در راهنماهاى بالينى گفت: در سال ٨٩ اين دفتر و اداره هاى راهنماها در زير مجموعه اين دفتر در معاونت درمان طبق فراخوان هايى از استادان درخواست كرد كه اقدام به تدوين يا بومى سازى راهنماهاى بالينى كنند.
 
وى افزود: پس از فراخوان راهنماهاى مورد نياز از استادان رشته بالينى به سرعت چارچوب هاى بومى سازى در اين دفتر تدوين و در اختيار محققين وتوليد كنندگان راهنماهاى بالينى قرار داده شد.
 
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مراكز مديريت دانش بالينى گفت: مراكز تحقيقاتى كه داوطلب تدوين اين راهنماها بودند شناسايى و سفارش هايى به آن ها داده شد كه اين مراكز تحت عنوان مراكز مديريت دانش بالينى شكل گرفت و شروع به تدوين محصول كردند.

آقاجانى افزود: همه اين فرآيندها كمك كرد كه فرهنگ تدوين و بومى سازى راهنمهاى بالينى در كشور گسترش يابد به طورى كه در حال حاضر بيش از ٧٠ مركز تدوين و بومى سازى در كشور فعال هستند و انواع محصولات مرتبط توليد شد.

وي با بيان اينكه تاكنون ٢٠٠ راهنماى بالينى توليد و ١٠٠ راهنما نيز آماده سازى شده، افزود: يكى از اقدامات موثر در تدوين و اجرا تشكيل شواى راهنماهاى بالينى بود كه با ورود  آموزش نقطه عطفي در آن شكل گرفت.

انجمن های علمی پزشکی راهکاری برای اجرایی شدن راهنماهای بالینی
در ادامه محمدرضا ظفرقندی نائب رئیس مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی گفت: پایداری طرح تحول در آینده به اجرایی شدن راهنماهای بالینی بستگی دارد. 

وی افزود: توجه به راهنماهای بالینی و تدوین و اجرا آن با هماهنگی بیمه امکان پذیر است و اگر اجرای آن با بیمه ها همانگ نباشد موجب بروز مشکل می شود.

ظفرقندی با بیان اینکه اجرا راهنماهای بالینی نیاز به اجماع در جامعه پزشکی دارد، گفت: این اجماع از طریق انجمن های علمی میسر است و برای اجرایی شدن، این راهنماها باید در انجمن ها جاری شود تا این گایدلاین ها فقط به شکل دستورالعمل باقی نمانند.

وی با تاکید بر اینکه تدوین و اجرا راهنماهای بالینی به مرجع نیاز دارد، اظهار داشت: این مرجعیت قطعا هیات بورد تخصصی است، زیرا برخی دانشگاه ها به دلیلی مانند رقابت، راهنماهای مورد تایید یک دانشگاه علوم پزشکی دیگر را اجرا نمی کنند اما اگر از طرف وزارت بهداشت وارد هیات بورد شود، دانشگاه ها به اجرایی شدن این راهنماها ملزم می شوند.

اتنهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار