طرح «ممنوعیت دوشغله بودن پزشکان» از زمان ارائه به مجلس موجی از نگرانی‌ها را بین پزشکان به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماده قانون اساسی تحت عنوان "ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل" که در 9 تبصره در تاریخ  1373/10/11 از سوی مجلس شورای اسلامی آن زمان به ریاست علی اکبر ناطق نوری تصویب شد، در ششم مرداد سال 87 مجددا با الحاق یک تبصره در مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی تصویب و در تاریخ 20 تیر 1388 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشخیص داده شد.

اما به تازگی و علی رغم وجود چنین قانونی، طرح ممنوعیت دوشغلگی نه برای تمام کارکنان دولت بلکه صرفا برای پزشکان در 1395/10/18 در مجلس شورای جمهوری اسلامی به ریاست وقت علی لارجانی تصویب شد؛ شرایطی که اینبار نگرانی های جامعه پزشکی و اساتید برجسته علوم‌پزشکی را با خود به همراه آورده است.

پزشکانی که تا چند وقت پیش می‌توانستند برای امرار معاش و تامین هزینه های جاری زندگی خود و خانواده هایشان و حتی کمک به نیازمندان در بخش درمانی خصوصی و دولتی تواماً فعالیت کنند، امروز نگران از آینده پزشکی کشور در تشویشی برای انتخابی اجباری قرار گرفته اند. 

ممنوعیتی که تیر خلاص به آینده پزشکی کشور است 
مسعود ناصری پور استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس دانشکده پزشکی این دانشگاه با بیان اینکه قطعا با اجرایی شدن ممنوعیت دوشغلگی بسیاری از پزشکان از برندهای دانشگاهی همانند عضو هیئت علمی بودن و نظایر آن به اجبار جدا می‌شوند، افزود: هم‌اکنون اغلب آنها اساتید بنام و برجسته علمی پزشکی کشورمان بوده و در صورت اجرای این طرح، آینده آموزش و پزشکی ایران با آسیب های جدی مواجه شده و از طرفی هم بیشترین بار طرح تحول نظام سلامت روی دوش پزشکان کشورمان نیز است. 

وی تاکید کرد: در صورت اجرای تک شغلگی بیشتر متخصصان و اساتید دانشگاهی مجبورند بین طبابت، عضو هیئت علمی و یا ادامه فعالیت در سایر پست های دیگر در مراکز درمانی یکی را انتخاب کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در این میان از یک سو دانشگاه ها خالی از استاد می‌شود و یا مراکز درمانی دولتی یا خصوصی بدون پزشک می مانند. در هر حال، این وضعیت می‌تواند تیر خلاصی به آینده پزشکی کشورمان محسوب شود. 

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ما در حال حاضر از نظر جذب اعضای هیئت علمی و استاد در اغلب دانشکده هایمان با مشکلات جدی مواجه هستیم و اگر در چنین شرایطی استادی به ناچار مجبور به ترک دانشگاه شود، آموزش پزشکی و پژوهش های آن آینده روشنی نخواهد داشت.

در شرایطی که کشورمان به علت کمبود متخصص از نظر ارائه خدمات درمانی علی الخصوص در مراکز درمانی دولتی هنوز از نُرم جهانی فاصله های قابل توجهی دارد، اجرای ممنوعیت دوشغلگی پزشکان چقدر به این موضوع دامن خواهد زد؟ از سوی دیگر آیا تایید چنین طرحی می‌تواند عامل موثری برای جلوگیری از برخی تخلفات در حوزه ارائه خدمات درمانی تخصصی باشد؟ 

بهبود نظارت ها یا تشدید مشکلات درمانی؟
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به احتمال خیلی زیاد تصویب ممنوعیت دوشغلگی بیشتر برای کنترل و جلوگیری از بروز تخلفاتی احتمالی در زمینه ارائه خدمات درمانی صورت گرفته است؛ موضوعی که بیشتر نیازمند تقویت سیستم های نظارتی است نه پاک کردن صورت مساله ای به این مهمی.

وی ابراز داشت: هم اکنون با وجود بسیاری از متخصصان در مراکز درمانی مختلف کشورمان از نظر ارائه خدمات درمانی و رسیدگی به موقع به بیماران همچنان از اغلب کشورهای جهان فاصله داریم. 

ناصری پور با اظهار نگرانی از نحوه ادامه طرح تحول نظام سلامت و تشویش دانشجویان پزشکی در خصوص آینده شغلی و رسالت پزشکی گفت: از حالا اغلب دانشجویان دانشکده های پزشکی از اجرای ممنوعیت دوشغلگی دچار تشویش شده اند؛ وضعیتی که حتی می تواند به بی انگیزگی دانشجویان پزشکی برای ادامه تحصیل بیانجامد.

ممنوعیت دوشغلگی طرح تحول سلامت را به چالش می‌کشد
سید جواد حاجی میر اسماعیل رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره به عواقب جدی اجرایی شدن ممنوعیت دوشغلگی پزشکان افزود: با کمال تاسف کارانه های اخیر پزشکان با تاخیر 10 الی 11 ماهه در بیمارستان‌های دانشگاهی همراه شده است. با وجود چنین محدودیت های ناخواسته ای قطعا پزشکان برای تامین معیشت مجبورند چه در کلینیکهای دیگر، بیمارستانهای خصوصی و حتی مطب هایشان، ساعات زیادی کار کنند و اینک تصویب چنین طرحی ضربه بزرگی است به آینده جامعه پزشکی ایران.

وی تاکید کرد: علاوه بر مسائل فوق، با تحمیل تک شغلگی پزشکان نه تنها منجر به از دست رفتن بخش قابل توجهی از قوای علمی و آموزشی دانشگاه ها می‌شود، که مشکلات دیرکرد در پرداخت کارانه های پزشکان در بیمارستانهای دانشگاهی نیز آنها را از نظر معیشتی با مشکلات مالی قابل توجهی روبه‌رو می‌کند.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این مشکلات به ناچار پزشکان را به ترک بیمارستانهای دولتی و گرایش به بخش خصوصی وادار می کند و از طرفی نیز همین موضوع ادامه طرح تحول سلامت را بواسطه کاهش خدمات درمانی تخصصی در مراکز دولتی با چالش و مشکلات بسیار جدی مواجه می کند.  

خروج پزشکان از کشور کمترین پس‌لرزه ممنوعیت دوشغلگی 
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران همچنین با اشاره به اینکه افزایش قابل توجه خروج پزشکان نگرانی بزرگی است، اظهار داشت: قطعا اجرای ممنوعیت دوشغله بودن پزشکان به آن دامن می زند، زیرا طبق آخرین آمارهای گفته شده از سوی ریاست سازمان نظام پزشکی، طی یک سال اخیر نزدیک به هزار و 800 پزشک به علت مسایل مختلف از جمله مشکلات مالی و حمایتی از کشور خارج شده اند.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی به جای افزایش حمایت از این جامعه علی الخصوص اساتید علم پزشکی، افزایش فشارها و تصویب قوانین سختگیرانه تری نسبت به ادامه فعالیت آنها، طرح تحول سلامت را به ناکجاآباد می کشد. 

همزمان با  کاهش پزشکان متخصص در بیمارستانهای دانشگاهی عاقبت موج عظیم بیماران دردمندی که به امید درمان و ویزیت متخصصین به این مراکز مراجعه می کنند چه می شود ؟ در شرایطی که اغلب مراجعین به بیمارستانهای دانشگاهی اقشار کم برخوردار یا متوسط و حتی محروم کشورمان هستند، نبود و یا کمبود پزشکان متخصص چه بر سر آینده پیش روی طرح تحول نظام سلامت و خدمات درمانی ایران می آورد ؟ 

انتهای پیام/ 

گزارش از فرشته برزگری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار