چابهار؛

باید نگاه استراتژیک و ژرف به نقش آفرینی دریا داشت

استاندار در همایش فرصتهاي سرمایه گذاری خارجی در چابهارگفت: باید نگاه استراتژیک و ژرف به نقش آفرینی دریا داشت.

باید نگاه استراتژیک و ژرف به نقش آفرینی دریا داشتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان، استاندار سیستان وبلوچستان در همايش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی و توسعه پایدار در سواحل مکران گفت: اولین حرکت ما باید نگاه استراتژیک و ژرف به نقش آفرینی دریا باشد، و از تجارب بیش از ۱۸۰ کشور ساحلی ، مدلی را برگزینیم که توجه اهلش را که در جست و جوی بهترین فرصت و با ارزشمندترین موقعیت چون مکران برای ایفای نقش را به خود معطوف دارد.

علی اوسط هاشمی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار افزود: باید بذری در منطقه بکاریم که محصول آن جهانی و بر دیده جهانیان با درخشش خاص خود بتابد.

وی افزود: از تناسب نقش ها در ساحل، دریا، پسکرانه و سرزمین می توان منظومه ای از داشته های متنوع را عرضه نمود که زنجیره پایانه های خشکی و ساحل چون پایانه های میلک،میرجاوه و ریمدان را ، معنادار نماید.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز بخاطر بودن بر موضع جلب همکاری های منطقه ای ، زمینه های دسترسی به زیرساخت های اساسی را چون بندر ۸۶ میلیون تنی ،شبکه ریلی و ترکیبی ارتباط دهنده اقیانوس هند به آسیای میانه و شرق به غرب را در دست اقدام داریم.


وی تصریح کرد: همچنین انتقال خط گاز و تولید انرژی کافی و فرودگاه بین المللی فرصت بی بدیلی برای شراکت محسوب می شوند.

هاشمی استاندار ادامه داد: پروژه های بزرگ صنعتی و پتروشیمی ،گردشگری و مسافرت دریایی ، پرورش آبزیان بویژه پرورش ماهی در قفس و از همه مهم تر نیازهای تفریحی زمینه تبدیل شدن به برند منطقه ای را فراهم کرده است. وی افزود: کاهش نزولات آسمانی و آلودگی هوا در کلانشهر ها توسعه دریا محوری برای سکونت را بیش از گذشته برجسته می نماید.

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: درآمدزایی و ارز آوری ، اشتغال و تامین نیازهای محلی و بطریق اولی حفظ ثبات بافت جمعیتی و جلوگیری از مهاجرت یک ضرورت است.

وی بیان داشت: برجام زمینه کسب موقعیتی نو را برای هم افزایی و همگرایی منطقه ای و استفاده از پتانسیل های بالقوه برای مشارکت پذیری جمعی در راستای منافع همدیگر فراهم نموده است.

وی بیان کرد: سیستان وبلوچستان بیشترین آمار مهاجرت فرستی را چه به مرکز استان و چه به استانهای گلستان و خراسان دارد، لذا آینده طرح توسعه مکران باید به گونه ای باشد که از میل به مهاجرت بکاهد.

هاشمی خاطرنشان ساخت: فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان امسال و تا اسفند ماه پایانه مسافربری چابهار به بهره برداری می رسد ، همچنین خط مسافربری دریایی مسقط- چابهار بطور آزمایشی برقرار شده است.


انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار