یاسوج؛

نصب سه هزار کنتور فهام در استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه هزار کنتور 'فهام' برای اولین بار در مناطق مختلف این استان تا یک هفته آینده نصب می‌شود.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یاسوج؛  با توجه به مصوبه دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1388 شمسی و قانون برنامه پنجم توسعه کشور و همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب اسفند 1389 مجلس شورای اسلامی، پیاده‌سازی سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و مدیریت انرژی با استفاده از فناوری‌های جدید به وزارت خانه‌های نفت و نیرو تکلیف شد.

به‌منظور اجرای مصوبات فوق طرح ملی 'فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام)' تعریف شد.

در سال 1388 سازمان بهره‌وری انرژی ایران به‌عنوان مجری طرح از سوی وزارت نیرو و شرکت توانیر برای اجرای این طرح بزرگ انتخاب شدو در همین راستا ساختار جدیدی در این سازمان در قالب معاونت سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند ایجاد شد.

 داود راهزادی روز سه شنبه در نشست کمیته کاهش پیک تابستان آینده، اظهار داشت: به منظور کاهش نرخ تلفات انرژی و اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یک هزار کنتور فهام تا یک هفته آینده در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد نصب می‌شود.

وی با تشریح اهداف نصب کنتورهای فهام در کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: از مجموع یک هزار کنتور فهام عنوان شده تاکنون 820 دستگاه ثانویه و 61 دستگاه اولیه نصب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد افزود: تا پایان ماه جاری، سه هزار کنتور فهام در صورت تخصیص اعتبارات لازم دراستان نصب می‌شود.

راهزادی، مدیریت مصرف انرژی مشترکین، صرفه‌جویی در وقت و اقتصاد، تسریع در قرائت و برداشت اطلاعات کنتور، قطع و وصل از راه دور و برنامه ریزی و تنظیم کنتورها در زمان کم و از راه دور را از مهمترین اهداف نصب کنتورهای فهام برشمرد.

در راستای اهداف صنعت برق ایران جهت ایجاد شبکه هوشمند انرژی، به‌عنوان اولین گام، طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی که به اختصار فهام نامیده می‌شود به‌عنوان سیستم اندازه‌گیری هوشمند انرژی برای ایران تعریف و مشخصات آن با توجه به نیازمندی‌های وزارت نیرو و نفت از سوی سازمان بهره‌وری انرژی ایران تدوین گردد.

در چارچوب این طرح برای یک میلیون مشترک برق در 6 استان ایران کنتور هوشمند نصب می‌شود. به گفته مسئولین فهام این طرح برای اجرا نیاز به 60 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

مقوله سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند، سرآغاز تلفیق حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با مهندسی قدرت بوده و در واقع فصل مشترک آنها به شمار می‌رود.

گسترده بودن افراد ذینفع در حوزه کاری این شبکه‌ها که فرایند تولید، انتقال و توزیع انرژی را در بر می‌گیرند به همراه جدید و ناشناخته بودن این عرصه، ابهامات و چالش‌های زیادی را از جنبه‌های فنی و اجرایی پیشروی متولیان امر قرار داده است.

تحقق اهداف، خواسته‌ها و انتظارات کلیه ذینفعان به همراه پیاده‌سازی بهینه این زیرساخت از جنبه‌های فنی و اقتصادی، نیازمند نگرشی جامع و سیستماتیک بوده و سازمان بهره‌وری انرژی ایران به عنوان مجری پیاده‌سازی این زیرساخت در سطح کشور در اولین گام به‌منظور تحقق این مهم، از متدولوژی (EPRI (IEC62559 بهره‌گیری کرده است.

براساس آمار شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این استان از نعمت برق برخوردار هستند.

مسئولان شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده‌اند که در دهه فجر امسال تمامی روستاهای بالای 10 خانوار این استان از نعمت برق برخوردار می‌شوند.

استان کهگیلویه و بویراحمد تنها یک نیروگاه برق 15 مگاواتی دارد.

ساخت چهار نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی با 730 میلیارد ریال اعتبار در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق این استان است.

تعداد مشترکان شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد را افزون بر 224 هزار مشترک مورد است.

85 درصد از مشترکان شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد خانگی هستند.

حدود 70 هزار خانوار از این تعداد مشترک روستایی است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.